Themaweken horloges: toon je Skindiver, vanaf post 1995 tot 19-7-2026 lees deze keer vooral goed de inleiding voor de duidelijkheid. Deel 4

Dit is een ‘hommage’ aan een echte duiker (sub), dus wat mij betreft géén skindiver.

2 likes

De definitie skindiver is al eerder op hf besproken.

3 likes

Mijn huid duikers :sunglasses:

6 likes

Jazeker:

Retro Uitstraling:

Het is een directe visuele hommage aan de allereerste moderne duikhorloges uit 1953 (zoals de iconische vroege Rolex Submariner ref. 6204).

Slanke Kast zonder “Crown Guards”:

In tegenstelling tot moderne duikhorloges heeft deze kast geen dikke stalen beschermnokken rondom de kroon. Dit geeft het horloge de typische, strakke skindiver-look van weleer.

Geen Datumvenster:

De wijzerplaat houdt het minimalistisch en symmetrisch met ronde uurmarkers en een kenmerkende omgekeerde driehoek op de 12-uurs positie.

Skindiver 200%

3 likes

Jazeker Hans, tikt alle boxen van een skindiver aan, laat ik duidelijk zijn. Een hommage mag dus ook zolang het maar duidelijk is dat het een skindiver is.
Het is ook niet zo moeilijk te zien bij deze Invicta, slanke kast, lange poten, geen echte duikers bezel en 10 atm. :+1:

2 likes

Ik vind het geen probleem, een hommage aan een sub (wat dus echt wel een duiker is) mag echt wel.
Zo zijn er natuurlijk ook horloges met een vintage look die ook een skindiver zijn, maar verwijzen naar een eerder ooit uitgebracht horloge.

Ha Henk die kwam ik dus tegen nadat ik het thema gemaakt had, maar toch leuk om het weer eens aan te halen, verschil tussen duiker en skindiver :smiley:

Ik ga proberen te spreiden over de 2 weken, dus begin met deze Citizen waarop de caseback 10 bar staat. Kan dus ook, bar, atm enz. Heel duidelijk te zien aan de bezel, de datum en heeft ook geen geschroefde kroon. Duidelijker kan ik het niet maken :wink:

Fijne dag/avond iedereen :+1:

3 likes

Past dit vriendje binnen de categorie ski divers?

2 likes

skin

1 like

Gooi hem er gewoon in, de papegaai of de gladiolen

5 likes

Neen Absolutely not
:no_entry_sign:
Red Flags
geen skindiver:

Kastvorm (Tv-scherm / Kussenvorm):
Het horloge heeft een dikke, vloeiende, zogenoemde cushion- of tv-shaped kast. Skindivers hebben daarentegen een slanke, hoekige en langgerekte kastvorm met duidelijk uitstekende “lugs” (pootjes voor de horlogeband).

Geen Duikerslunette (Bezel):
Een skindiver heeft altijd een draaibare ring met een minutenschaal om de duiktijd mee bij te houden.
Dit horloge heeft een vaste, gladde stalen rand rondom het glas.

Kroonpositie:
De kroon zit op de standaard 3-uurs positie en is relatief klein en verzonken in de kast. Echte skindivers hebben vaak een grote, dikke schroefkroon die prominent uitsteekt om de waterdichtheid te garanderen.

Dag- en datumaanduiding:
Dit model heeft een grote dag- en datumcomplicatie op de 3-uurs positie

(met Italiaanse dagaanwijzing:
LUN voor Lunedì/Maandag).
Klassieke skindivers houden de wijzerplaat zo leeg en functioneel mogelijk voor optimale leesbaarheid onder water

2 likes

Zeker weten, mist overduidelijk ook de duikbezel :wink:

1 like

Nee hoor prima, Petro. Zelfs geen rode kaart want die wordt dan toch weer ingetrokken :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hier hoopte ik dus op, lekker een discussie wel of geen skindiver :wink:. Tuurlijk qua kastvorm geen skin en al zeker niet met dag/datum aanduiding. Laten we het erop houden dat ie een skin vibe heeft :smiley: Maar een duiker is het zeker niet :+1:

Kom maar door Chris @Fate_Amenable_To_Change met een goed verhaal, skin wel of niet :wink:

2 likes

Heb ik Chris niet voor nodig.
:sweat_smile:

Red Flags

2 likes

Ik ook niet hoor, maar Chris schrijft gewoon mooie verhalen en gaat dan echt de diepte in. Dus leerzaam voor de twijfelaars tussen wel of geen skin :wink:

2 likes

Aha, je wilt weer een beetje sparren en treiteren daar ben jij nl heel goed in.
:laughing::person_in_lotus_position:

2 likes

Treiteren niet, maar leuk sparren vind ik wel leuk :wink:. Zo ook met Chris over de quartz crisis, moet het hem ook niet te makkelijk maken toch. Had wel een goed verhaal waarbij ik enige nuance aanbracht. Terecht of niet, lekker sparren dus :smiley:

1 like

Ben ik nog niet echt aan toegekomen dit desbetreffende topic.

Trouwens had eigenlijk wel verwacht dat je bij mijn nieuwe topic over de
Seiko Startime ook een reactie zou geven.
:woozy_face:

1 like