Themaweken horloges: toon je Skindiver, vanaf post 1995 tot 19-7-2026 lees deze keer vooral goed de inleiding voor de duidelijkheid. Deel 4

Ga gelijk even kijken, lang verhaal? :smiley:

1 like

Interesant verhaal zeerzeker.
:pray:

2 likes

5 likes

Ik snap het en leer hier iedere dag iets nieuws :slight_smile: . Deze twee dan? Die hebben beide een schroefkroon:

9 likes

Ja, dit zij absoluut fantastische, rasechte vintage skindivers

Milus Archides en de vintage Cypris Incabloc
lijkt op een Oris Waterproof/Super (of een nauw verwant 1960s model)

:+1:

2 likes

En gedaan, kostte mij weer een uurtje tijd om alles te lezen en te bekijken :smiley:. O ja, maar het is zeker geen skin diver :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Zeker wel skindivers, maar een schroefkroon betekent niet dat het een duiker is. Wel dat ie goed waterdicht is en geen water doorlaat bij de kroon. Wat niet wil zeggen dat een niet geschroefde kroon dat wel doet. Met goede pakkingen kunnen die ook goed waterdicht zijn. Niet om mee te duiken, maar zwemmen prima te doen :+1:

200 meter,dus een duiker en geen skindiver volgens thema regels ?

1 like

Het om meer natuurlijk dan alleen dat er 200m op de wp staat. Kijk eens goed naar de bezel😉

Nog vis nog vlees dan deze :roll_eyes:

1 like

Dat is nu ook weer te kort door de bocht😉 reageer maar even Gerbert @M_Singer :grin:

Leuk, dat je mijn suggestie hebt opgepakt…

Dan kan ik natuurlijk ook niet achterblijven.

Hier mijn skindivers:
Seiko SpeedTimer 6139-7020

Seiko Sports 70m 6106-8120

Seikomatic Silverwave J12082

Seiko Sportsmatic Silverwave 69799

Orient King Diver

6 likes

Sorry Patrick, had natuurlijk wel moeten aangeven dat jij met de tip kwam. Noteer vaak een thema maar vergeet soms aan te geven van wie de tip kwam. Maar jij hebt er wel een zwik, 2 weken om te posten. Maar toffe horloges, lastig is het soms wel met de Seiko vijfjes. Daar twijfel ik bij die van mij wel aan. Net geen skin en ook weer geen duiker. Makkelijker bij de vintage vijfjes👍

1 like

Ik ben in totale verwarring :face_with_spiral_eyes: :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Wat is een Skindiver ?
Die definitie hangt met haken en ogen aan elkaar,als er al überhaupt één bestaat,en hier zie ik veel tegenstrijdigheden tegen jullie eigen interpretaties van wat is een skindiver.
Een skindiver is gebaseerd op historische lichte,kleine Max 38 mm tot 200m water diepte,meestal handopwindend met grotere kroon.
Uiteraard danst voor geld de beer en zijn tal van horloges hierop gebaseerd met elk hun versies en worden deze als skindivers commercieel aan de man gebracht.
Zo heb ik skindivers als skindiver gekocht maar omdat er 200m opstaat post ik deze hier niet,want dat zijn duikers volgens jullie.
Naar mijn bescheiden mening is het mij worst wat een skindiver een skindiver maakt,maar een thema moet duidelijke criteria hebben en daar moet men zich aan houden bij het posten.

1 like

Maar…

1 like

Het staat geschreven!

Citizen Autodater begin jaren 60…

7 likes

Precies daarom hoopte ik op wat discussie, zoals ik al eerder aangaf is het soms moeilijk om te duiden wat nu precies een skin is. Zal het nog simpeler proberen te duiden, skin staat eigenlijk gewoon voor een horloge wat geen echte duiker is. Wel geschikt om niet te diep te duiken, heeft vaak een slanke kast (niet altijd dus) en geen echte duikbezel. Dus meer geschikt voor ondiepe duik, mits hij de druk aankan natuurlijk en geschikt voor te zwemmen, douchen enz. Een echte duiker is gecertifiseerd en als zodanig dus getest. Dus om precies criteria aan te geven wordt een lang verhaal, waar een ieder weer zijn eigen mening over heeft, en dat mag natuurlijk. Ook verkopers van horloges weten het soms niet, de 1 zal zeggen een skindiver waar een ander weer zegt het is een duiker :wink:

Misschien wel leuk om ervaringen te horen hoe een verkoper je skin/duiker verkocht en of die ook goede uitleg heeft gegeven. Zo zou ik er zo maar 50 kunnen posten waar ik dus heel voorzichtig mee ben. Wat ik post moet duidelijk een skindiver zijn, wat ook gelijk te zien is :+1:

1 like

Dit is een mooi voorbeeld @Tofferdetof, staat dus echt 200m maar op de caseback skindiver. En terecht, heeft ook echt een skindiver bezel :+1:

Volgens mij is de definitie van een skindiver een duiker om mee te snorkelen in je zwembroek (skin), en niet gecertificeerd voor duiken op diepte met apparatuur. Beetje de looks maar niet de specs.

Deze mag dan denk ik.

8 likes