Themaweken horloges: toon je Skindiver, vanaf post 1995 tot 19-7-2026 lees deze keer vooral goed de inleiding voor de duidelijkheid. Deel 4

Wel de looks, niet de specs. Volgens mij een hele leuke skin diver:

5 likes

Precies dat dus, wat ik ook al eerder probeerde duidelijk te maken.:+1:

2 likes

U vraagt, wij draaien.

Ik heb alleen maar skinduikertjes. Allemaal poezelig, 39mm of kleiner, bol glaasje, allemaal 12,5mm dik of platter. Dat vind ik comfortabeler dan de grote jongens voor de hele diepe dieptes.

Komt bij: Ietder horloge wat aan ISO 6425 voldoet mag zich gewoon duikhorloge noemen. De notie van een Skin- of Professioneel duikhorloge is voor mij wat ridicuul omdat professionele en zelfs recreatieve duikers al lang geen horloge meer gebruiken, het zij mogelijk als nostalgische backup.

Op z’n hoogst zou je een skindiver dus als een bepaald stijltje kunnen zien, functioneel is de distrinctie onzin.

Nja, de kroon is vaak groter omdat men blijkbaar vind dat duikers worstenvingers hebben, maar hij ligt ook vaak verzonken tussen crown guards of uitstulpingen aan de kast. Deze twee zou ik toch echt als non-professional skindiver weg zetten ondanks de kastvorm, positie van de kroon, en hoe de kast er om heen wikkelt:

Ik mis de SPB31x nog wel eens. Maar goed.

Dit laat onverlet dat je verder gelijk hebt, het horloge wat @Horloosje laat zien is een sporthorloge, geen duikhorloge.

Ga ik lezen, dank voor de link.

6 likes

Dit is wel een echt skindivertje, denk ik.

25 metertjes magie

7 likes

Draaibare bezel, schroefkroon, 100m waterdicht - niet gek voor een gift shop watch waarmee je heel je vakantie het zwembad van het gelijknamige resort in dook

Ik houd van dit soort horloges - gek, uniek, nul waarde

4 likes

Die SJE099 is dan toch ook gewoon een duiker?

1 like

Klopt wat je zegt, als een horloge aan de ISO 6425 voldoet, dus een certificering heeft mag zich een duikhorloge noemen. Ridicuul zou ik een duikhorloge niet zomaar willen noemen.
Oke voor de echte duik, moet je echt een computer duiker om de pols hebben. Heb hier op het hf wel een keer een echte duiker voorbij zien komen die naast zijn proffesionele duikhorloge aan de andere pols een Rolex had. Maar voor de echte duik is zelfs een Rolex niet geschikt, het dan om meer dan de tijd en een bezel die aangeeft hoelang je onder water bent. Maar recreatieve duikers die niet te diep duiken kunnen prima overweg met een duiker. Dan zou ook de Seiko Prospex kunnen voldoen en nog meer merken. Genoeg mensen die recreatief duiken, en dan moet je denken aan 10-15 meter diep doen dat gewoon met een duiker om de pols, niets mis mee. Ga je echter dieper met een zuurstoffles komt er wel even wat meer voor kijken.

Dus om een duiker met de juiste certificering als een stijltje te zien is ook weer kort door de bocht, genoeg mensen die bijvoorbeeld naar Curacao gaan lekker recreatief daar duiken met een duiker om de pols. Ik zou goed moeten spitten maar ik heb zo’n foto waarbij er lekker tussen de visjes gedoken is. Dus ik maak formeel wel een onderscheidt tussen een skindiver en een duiker. Skindiver heeft die certificering niet, zeg ik daarmee dat je niet 10 meter onder water ermee zou kunnen (duiken) nee natuurlijk niet :wink:.

Ik heb natuurlijk diverse horloges die men duiker mag noemen en waarbij de kroon keurig tussen de crown guards zit. Zoals men dan vaak zegt, ter bescherming van de kroon.
Grappig ook dat je duikers hebt met 500 tot 1000m, geen echte duiker die er maar over denkt om daarmee te duiken. Maar precies zoals @Geuzzz zegt, een skindiver is leuk om mee te zwemmen of te snorkelen en misschien even 10 meter onder water visjes kijken :wink:. Dus idd de looks en de specs geven het verschil aan tussen een skin en een duiker. Maar leuk je reactie, zat ook een beetje te wachten op discussie en dat men er verschillende meningen opna houdt :+1:

Ik post dus bewust bij dit thema horloges waarbij je direkt kunt zien dat is een skindiver, zoals ik al eerder bijvoorbeeld die citizen gepost heb. Tikt alle boxen van een skindiver aan :smiley:

Dat is dus ook wat ik in reactie naar Chris schreef over de Prospex :wink:

:parrot: zou ik zeggen,jij zegt 200m is een duiker,geen skindiver,voor mij is dit thema hier één warboel,kan hier heel mijn collectie kwijt bij manier van spreken,mijn punt is :eerst duidelijke regels waaraan het horloge moet voldoen om te posten,nu is het alsof het thema is : wat is een skindiver.

1 like

Zoals ik al eerder schreef, alleen 200m wil niet zeggen dat het een echte duiker is, maar ik koos bewust voor het thema toon je skindiver. Natuurlijk wist ik dat er discussie zou ontstaan, wat helemaal niet erg is. Zoals je in diverse andere reacties hebt kunnen lezen. Dus zeg het maar, wat is een skindiver :wink:

En vergeet niet de komende 2 weken lekker te posten wat jij een skindiver vind :+1:

Ik ook niet. Verdraai het alsjeblieft niet. Ik zei dat de distinctie tussen een “skin” duiker en een “professionele” duiker tegenwoordig ridicuul is.

Skinduikertjes zijn in mijn beleving 100-300m waterdichte duikhorloges die voor recreatief gebruik waren terwijl professionele duikhorloges robuustere versies zijn die 300-1200m zouden kunnen, daarbij totaal negerend dat een mens nooit dieper dan 300 meter komt. En zelfs dat alleen in echt uitzonderlijke gevallen, omdat 70m al heel erg diep is, waar je al speciaal gas nodig hebt voor je duik.

De ISO standaard zegt dat 100m genoeg is, zo lang je maar tot 125 test.

1 like

Helemaal mee eens. Ik wilde niet ‘de knuppel in het hoenderhok gooien’ maar jij zegt het. :slightly_smiling_face: Dat is gewoon hoe het is. Meten is weten en daar valt geen discussie over te voeren. Dat zijn afgesproken normen. Ik heb in mijn FHH examens dat ook zo moeten leren.

Het begrip skindiver heeft niets met officiële normen te maken.

Uiteraard wel interessant en ook veel gebruikt. Ik heb verschillende skindivers en ook een paar duikhorloges (voor wat betreft de ISO 6425 norm). :slightly_smiling_face:

En ik hou van mijn skindivers. :wink:

7 likes

Was ook niet mijn bedoeling Chris, maar idd het wil nog wel eens schuren skin of duiker. Maar wilde aangeven dat er vele merken zijn die men duidt als duiker, ook al zal er niet daadwerkelijk diep mee worden gedoken. Skin heeft vaak de looks van een duiker, maar er is verschil. Maar het leuke van dit thema is, dat men er verschillend naar kijkt. En het klopt dat men niet 300m diep zal duiken, horloge kan dan misschien wel de druk aan maar het lichaam niet. Maar men kan best wel diep duiken, maar dan wel helium op de rug. En dan nog geen 300m, tenminste ik heb het nog niet gezien :wink:

Ook leuk dat men verwacht dat ik hele duidelijke regeltjes ga opstellen bij dit thema. Wel paar dingen aangegeven maar er niet al “te diep” op ingegaan. :wink:

Leuk juist om te lezen hoe verschillend mensen erop reageren, moet ook wel eens kunnen bij een thema toch? :smiley:

En toch nog weten op te diepen de foto van de Citizen Promaster :wink:

recreatief duiken op Aruba :smiley:

4 likes

Zonder wetsuit. De definitie van skin duiken. :+1::+1::blush:

2 likes

echte skindivers!

1 like

absoluut typische skindiver

9 likes

Skindivers, tof. Ik ben fan. Benieuwd wat er allemaal langskomt deze twee weken

8 likes

Grappig genoeg meen ik me te herinneren dat een schroefkroon geen vereiste is volgens de ISO standaard voor duikhorloges.

Inderdaad. Er staat dat er tests uitgevoerd moeten worden tot 25% boven de waterdicheidsclaim op de wijzerplaat, er zijn vereisten qua shockproofing, afleesbaarheid in het donker, de bezel, en zo nog een paar dingen, maar de standaard stipuleert niet dat de kroon dichtgeschroefd moet kunnen worden.

Als ik het goed zie hebben de horloges die je daar post geen lume op 12, maar een zilveren driehoek. Daarmee kun je onder water niet zien hoe lang je duiktijd is, en mag het formeel geen duikhorloge heten. Dat is dan wel weer onderdeel van de standaard, want de “Time pre-selecting device” moet afleesbaar zijn op 25cm afstand in totale duisternis.

1 like

6 likes

Alvast deze voor skindiver Ferry :crazy_face:

8 likes