Skin diver topic!

Skin divers kennen hun oorsprong in de jaren 50, 60. Naast de klassieke duikhorloges van gerenommeerde merken kwamen allerlei kleine merken met eenvoudige duikhorloges. De kasten kwamen over het algemeen van een paar van dezelfde kastenmakers en veel kenmerken van deze verschillende skin divers kwamen overeen. Als er destijds een HF was geweest, zouden ze misschien wel worden versleten als plakmerk. Hieronder wat plaatjes, willekeurig gekozen en van het web.

image

De afgelopen jaren zie je de populariteit van deze skin divers weer toenemen. Niet alleen de vintage modellen komen vaker voorbij, er worden ook nieuwe modellen uitgebracht die overeenkomsten hebben met skin divers. Denk daarbij aan de Longines skin diver en de Oris 65.

Wie van jullie heeft een skin diver? En wat vinden jullie van skin divers?

In deze link nog wat meer informatie en beeldmateriaal.

17 likes

Wanneer is een horloge een skindiver? :thinking:

1 like

Ik denk dat het best een rekbaar begrip is en dat er geen vaste definitie is.

Voor mij zijn skin divers vooral de vintage modellen uit de jaren 50 tot en met 70. En dan met name de wat onbekendere merken die de kasten inkochten en eigen aanpassingen deden, maar binnen dezelfde stijl bleven.

At the far end of the spectrum from the professionals, however, are the lightweights. Skin divers, as they’re sometimes called or branded, tend to be a bit smaller, slimmer, and oftentimes a bit less water resistant (generally 100 to 200 meters) but offer a dressier, more refined approach. (Some watches marked “Skin Diver” or “Skindiver” on the dial featured higher water-resistance ratings and even helium-release valves, so this isn’t a hard rule.)

Bron: https://wornandwound.com/love-skin-youre-lightweight-skin-diver/

4 likes

Heerlijk retro de 65 :star_struck:

8 likes

Dit is mijn vandaag binnengekomen skin diver. Niet de beste tijd om de foto te maken, maar het is een Vialux. Een voor mij onbekend Frans merk.

Een kenmerkende skin diver wat mij betreft. Wat ik een mooie extra vind, is de blauwe sunburst plaat. Dat zie je niet zo vaak.

12 likes

Volgens die definitie zouden dit dus een soort van skin divers zijn. Bij Seiko noemt men dat sports divers

6 likes
24 likes

33 likes

Heel vet! Allemaal anders, maar toch zo veel overeenkomsten.

1 like

En deze?

8 likes

Ik zou dit meer een reguliere diver noemen met vintage invloeden. Maar wie ben ik? De oude Yema’s zou ik wel sneller skin diver noemen.

13 likes

Zo nice :ok_hand:

Helemaal mijn topic! Ik vind skindivers prachtig! Heb er zelf geen omdat ik heel huiverig ben voor vintage maar mooi hoor!

1 like

image

Edit: draai je telefoon maar ff, want deze foto krijg ik er ff niet recht op :man_facepalming:t4:

2 likes

Ik denk dat het ongeveer hetzelfde begrip is. Skin in skindiver staat net als sport in sportdiver voor niet-professioneel gebruik, aangezien de professionals een pak aanhadden en vroege recreatieve duikers meestal alleen een zwembroekkie (en verder blote huid).

1 like

Waarom huiverig?

Hmmm, maar in feite is de superman een 1 op 1 van het orgineel toch?

Omdat ik zelf de kennis en de kunde niet heb om de staat van een horloge te bepalen dus het is altijd een grote gok. Tenzij het horloge natuurlijk recent en aantoonbaar is onderhouden.

1 like

Heeft eigenlijk geen relevantie in mijn collectie maar omdat de Vietnam oorlog mij we heel erg interesseerd heeft dit setje wel recht op een plek.

Bulova “Devil Diver” Snorkel en de Zodiac Sea Wolf

9 likes