3x 34mm en 1 x 33.5.
DOXA Baby 565 uit 1944
Een zeldzame gelegenheid om niet alleen een vintage uurwerk te bezitten, maar ook een stukje geschiedenis uit de Tweede Wereldoorlog.
Deze verbluffende DOXA-horloge, onder verzamelaars bekend als de “Baby 565”, was niet alleen een tijdmeter — het was een vertrouwde metgezel op het slagveld en in moeilijke tijden. De achterkant van de kast draagt een krachtig, hand-geëtst inscriptie:
LEFEBVRE – WEZEMBEEK
Dit was geen fabrieksgravure—dit was ingekrast met een mes van een persoon, waarschijnlijk zijn zakmes, als een vorm van identificatie. Een boeiende en persoonlijke erfgoed van oorlogstijd Europa.
Historische betekenis:
De gravure verwijst duidelijk naar een Belgische persoon genaamd Lefebvre uit Wezembeek.
Wezembeek-Oppem, nabij Brussel, was een strategisch gebied tijdens de Tweede Wereldoorlog, met diverse activiteiten van de Geallieerden en de Weerstand.
Veruit de kleinste die ik heb liggen, communie horloge van mijn moeder. Moet geserviced worden maar ik durf het nog niet aan zo klein 15mm
Ha Lex, na Zweden spreken we een keertje af. Heb ik ook met Bas afgesproken, maar idd zei ik altijd kleintjes zijn ieniemienie. Maar geloof het of niet Lex, draag nu ook met trots horloges van 33mm (ook die ik van jou heb gekregen, die komt morgen). En het staat echt niet gek om mijn pols
En die superb is echt wel mooi geworden, met dank aan jou en Bas
Zet er zo nog 2 op, eerst mijn vrienden liken
Dat is echt zo zonde, wellicht kan ik die van je overnemen?
Kan ik mij echt voorstellen en hoe gaaf dat ie compleet met doos en boekje is
Die met die fancy lugs wilde ik ook aanhalen, maar dat heb jezelf al gedaan
Echt een herinnering aan WOII, misschien is het uit te zoeken of er nabestaanden zijn. Denk dat die er heel blij mee zouden zijn. Zie het zo voor me, een soldaat die denkt voor het geval dat ik sneuvel, weten ze iig wie ik ben.
Oke nu dan 2 stuks van mij en 1 van Assie:
Als eerste een Stipto die ik van @Cav heb gekregen 34mm
Als 2e een Omega welke ik overgenomen heb van het HF
En als laatste, Assie haar eerste horloge een Anker. Helaas zonder kroon maar nog steeds in bezit 14mm
Morgen komt er nog eentje, welke ik van Lex heb gekregen als herinnering aan mijn pa
Fijne avond iedereen
geen enkele die 34mm of kleiner is, tenzij we afronden naar onder en dan zijn er deze 34,4 mm cologny 707 en de 34,3mm randegg. Verders is alles wat hier van rado staat 35mm of groter.
Ze zijn er wel in herenversies, maar dan moet je naar de beginperiode van rado in de jaren 50, wij hebben rado s verzameld uit de jaren 60 en 70 omdat de periode 1920-1959 ruimschoots gevuld is met Longines en allegaartjes.
Ongeacht hun grote mogen ze gezien worden hoor
Voor de kattenliefhebbers (@Proenski?) Een kleine Leijona. Een poes dus eigenlijk.
26,5 mm zonder kroon. Er zit een FHF 371 uurwerkje in.
\Let op het mooie spel van het licht met de wijzerplaat onder de verschillende kijkhoeken.
Aan de stijl te zien 70s, en toch nog heel klein voor een herenhorloge?
Ohhhh die!!!
Prachtig horloge om een mooie slanke pols, kan niet beter.
Is denk ik ook bedoeld als dameshorloge. Ik zei al, 't is een poes!
Prachtig hoor, puntgave wp mooi.