Themaweken : “toon je titanium horloge” dit vanaf post 3604

Het spider-effect ontstaat als de lak gekrompen is ten opzichte van de ondergrond. De laklaag scheurt dan in feite uit elkaar in kleine eilandjes. Het begint met lange dunne lijnen en daarna opdelingen in kleinere stukjes. De stukjes worden kleiner als de lak op die plaats dunner is. Je ziet dat patroon ook bij opgedroogde moddergrond in felle zomerzon. Transparante lak is er gevoeliger voor dan opaque/dekkende laksoorten. Het kan ook voorkomen bij verf op hout en in glazuur op aardewerk. Dan heet het “cracquelé”. Met het effect werd ook wel gespeeld om het decoratief te maken. Dan wordt eerst een lak of glazuur met weinig krimp aangebracht en daaroverheen en lak of glazuur met veel krimp in een contrasterende kleur. De kleur van de onderste laag verschijnt dan in de gebarsten adertjes van de bovenste laag. De techniek wordt ook gebruikt in gelaagd glas en als decoratieve finish van metalen voorwerpen, waarmee oneffenheden in de metaalafwerking kunnen worden gemaskeerd of waarmee goedkoop gietwerk een duurder uiterlijk krijgt dan met gewone of met metallic lak.

image

image

image

10 likes

Ik heb nog ZIM,molnija, slava, pobeda. Kirovski. Agat stopwatch. Prim. Chaika, sekonda. Yantar schaakklok
Heb nog geen Zlatoust

4 likes

Op Vostok vrijdag deze nog een keer,

7 likes

Op Vostok vrijdag deze hier ook maar even plaatsen.

6 likes

8 likes

10 likes

Even opnieuw geplaatst. De wikipedia info klopte niet.

8 likes

Deze had Ludmilla vast mooi gevonden. :+1: :wink:

3 likes

Kan ik me voorstellen. Ik heb nog een identiek model met een iets donkerder wijzerplaat.

3 likes

9 likes

7 likes

Lekkere Thema week hoor :heart_eyes:

10 likes

8 likes

10 likes

En deze is wel echt van mezelf😄
Zelf gekocht!

9 likes

8 likes

Wat een mooie :heart_eyes:

2 likes

7 likes

Heel leuk om te lezen, hartelijk bedankt.

1 like

6 likes