Zeker worden deze horloges worldtimers genoemd. Ik weet uit mijn eigen herinnering niet meer wanneer dat exact is begonnen, maar wat ik nog wel weet is dat dit soort horloges vanaf begin jaren 70 heel populair waren. Half jaren 70 had ik er ook al een . Gekocht bij Keurkoop. Worldtimer en waterdicht; werd bezorgd in een plastick container gevuld met water…als ik het mij goed herinner.
Timex bracht er ook een uit in die tijd (1974). Daar is dit de heruitgave van.
Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat Citizen oververtegenwoordigd gaat zijn in de “Toon je horloge met op de bezel steden/landen”-week. Hier mijn inzending uit mijn kistje met glimmertjes:
De oudste die ik tot nu toe ben tegengekomen is die van @straoven (Filip) uit 1953. @Domega en @Lexaf hebben nog niet gereageerd, maar zal nog wel komen.
Wel leuk hoe Keurkoop dat destijds verkocht en bezorgde in een container met water. Zal je nu nergens meer tegenkomen als je een horloge koopt die waterdicht is
Ook heel apart hoe men bij sommige horloges de steden verkeerd schreef, zoals op deze Timex bijvoorbeeld Londres en Bagdad
Zeker zonde, is die originele Navigator uit 1953 toch een stuk mooier, eigenlijk heeft die horlogemaker of wellicht huisvlijt de Tissot gewoon verkracht. Voor het huidige thema zou ik heel misschien je Tissot niet hebben afgekeurd, door je voorbeeld van het origineel en je eerlijkheid
Eigenlijk wel gek dat juist jullie vintage liefhebbers er maar enkele hebben, geen idee hoor hoeveel en welke merken er vroeger op de markt zijn gebracht. Ik kom ook niet ver hoor, heb er 6 maar kan er maar 5 vinden, dus kan ook niet iedere dag een worldtimer posten
Die ken ik ook, Tissot navigator, maar werkt toch net even anders. Het is ook een 24 uurs horloge dus je kunt ook meteen in de andere tijdzone zien of het dag of nacht is. Ingenieuze vinding. Hier die van mij:
Heb echt moeten zoeken wat je bedoelde met TMI, maar na wat spitwerk toch tegengekomen dat Aero worldtimer de Doolittle op de markt bracht (niet echt vintage) en daar het volgende bijschrijft:
Merk: -UndoneModel: AERO WORLDTIMER "DOOLITTLE"Uurwerk: -Automatisch Japans TMI NH35A/ NH39Kast: -316L roestvrij staal, matzwarte PVD-afwerking, diam.
En zie daar komt ineens de term TMI tevoorschijn, welke overigens diverse betekenissen heeft.
Neem dus aan dat dit een uurwerk van een worldtimer is, misschien mogelijk dat je er ook een foto van de voorkant van hebt?
Dat denk ik ook, zowel Citizen als Seiko . Maar zoals je hierboven kunt zien bracht zelfs Tissot in 1953 al een worldtimer op de markt, benieuwd of er nog meer merken zijn
Ja die had er wel gezien en geliked natuurlijk, maar ik bedoelde meer wanneer kwam de eerste worldtimer op de markt. Tot nu toe ben ik in 1953 met de Tissot.
Enne geen angst meer voor strafwerk, jaag ik leden mee uit dit topic . Dus nu keur ik dan maar een horloge buiten het thema af
Maar nog nooit gehoord van het merk Helsa, zie wel dat ze elk plekje van de bezel gebruikt hebben voor de steden, maar is wel een leuk horloge