Themaweken : “toon je horloge met patina” dit vanaf post 3862

Een RO1, ofwel: Ronald Oostwegel 1. Een Heerlense edelsmid die n eigen merk begon met een horloge dat een uniek shocksysten had. Ik ben er destijds voor gevallen en heb m nog steeds!

14 likes

Sommige microbrands kunnen zeker prijzig en zeer kwalitatief zijn, zijn dan wel een beetje de uitzonderingen waar ik het in mijn inleiding over heb. Maar er zijn zeker heel veel microbrands die betaalbaar zijn, tussen de €200,00 en €500,00 en veel zijn er zeker leuk en goed afgewerkt.

Maar om nu het merk (en dan heb ik het dus niet over het model) Prisma een microbrand te noemen, gaat mij iets te ver.
Het is een Nederlands horlogemerk dat al sinds 1948 bestaat en een brede collectie horloges aanbiedt, variërend van betaalbare quartz-modellen tot automatische horloges. Prisma wordt verkocht via juweliers en online retailers en is een gevestigde naam in Nederland.

Microbrands zijn meestal kleine, onafhankelijke merken die direct aan consumenten verkopen en vaak in beperkte oplages produceren. Prisma past hier niet echt in, omdat het een grootschaliger en traditioneel opererend merk is. Zo zou je vele andere merken net zo kunnen vergelijken als appels met peren t.o.v de wereldmarkt.
Ben zeer benieuwd hoe andere leden hierover denken, want ik heb ook niet alle wijsheid in pacht. Dus Lex, Prisma zou IK zeker geen microbrand durven te noemen :wink:

Verder is het de vraag of staudt inmiddels niet de term microbrand is ontstegen, daarom lees op watchUseek de discussie over microbrands. Te vinden in mijn inleiding :smile:. Maar Staudt is zeker een heel mooi merk :+1:

2 likes

9 likes

13 likes

8 likes

7 likes

Nummer 4 is echt mooi

2 likes

Deze Baltic inmiddels een ex was een heel fijn goed draagbaar horloge.

9 likes

Maar dat was ook een grapje, beste Ferry! Ik denk dat ergens in Frankrijk of Zwitserland of de USA maar zeer weinigen ooit van het merk Prisma gehoord zullen hebben.

Prisma? Dutch brand? Do they make watches? Never heard of!
Must be some obscure microbrand!

4 likes

Ik dacht altijd dat Prisma een pocket-boekenmerk was…:innocent:

17392451210851766071858410451039

4 likes

En toch keek Johan Cruyff er wel op… :+1:

Want die had dus wel een Prisma. :face_with_monocle: :+1:

8 likes

Sternglas uit Hamburg.
Dustin Fontane was 16 jaar en werkte in Münster bij een kleine horlogefabriek als bijbaantje om wat bij te verdienen naast zijn school.
Hij moest schappen vullen en dozen dragen en uitpakken.
Hij werd zeg maar gegrepen door de horloges en kon aan niets anders meer denken.

Hij vond het zo geslaagd dat hij zelf een horlogemerk wilde uitbrengen om horloges in bauhaus stijl te gaan maken en verkopen tegen schappelijke prijzen.
Hij ontwierp zijn logo en begon horlogeschetsen te maken en verzamelde geld van vrienden kennissen en familie en sprak zijn eigen spaargeld aan en in 2016 heeft hij via het Crowdfunding platform van Kickstarter het eerste horloge gepresenteerd .
Daarbij haalde hij genoeg geld op om de eerste batch horloges te maken en dit is het begin van dit jonge Duitse horlogemerk.
De eerste klanten hadden nogal problemen met kapotte mineraalglaasjes en dat werd opgelost en daardoor werd besloten om enkel en alleen nog horloges te maken met Saffier glas.
Wat ze toto op heden nog steeds doen.

Sternglas Sedius 40 mm met Seiko VH 31 veeg seconde uurwerkje.

15 likes

9 likes

Ha Lex, ik dacht al, meent ie dat nu echt want er stond geen knipoog achter. Maar je hebt wel een punt dat de Prisma hoogst waarschijnlijk daar in die landen niet bekend zal zijn. Zal het eens uitproberen in Spanje en dan zeggen “ken je Prisma niet, man dat is een high end horloge, vergelijkbaar met de R. Mille” :grin:

1 like

Goed verhaal Roedolf en heel duidelijk :+1:, even ter aanvulling in een quartz zit een Ronda 714 uurwerk en in de automaat een Miyota uurwerk en in elk horloge zit saffierglas. Deze horloges zijn goed betaalbaar.

2 likes

In dit horloge zit een Seiko mega quartz VH 31 met veeg seconde en ze hebben ook Ronda Quartz uurwerkjes inderdaad. Van de week volgt er nog 1 van dit merk.
En systeem zet laatste foto dubbel erop waarom geen idee maar hij kan er niet meer af nu…

2 likes

Screenshot_20250211-155251

7 likes

Dit is de Venezianico Nereide GMT/ Emirates LE nummer 67/250.
Met een parelmoer mozaiek wijzerplaat, 39mm, saffierglas en een bezel 120 kliks. Onder de motorkap zit een NH35a uurwerk (Seiko dus) en daar is niets mis mee.
De Venezianico ( welke eerst bekend stond als de meccaniche Veneziane) is ter wereld gekomen in 2017 en ontwikkeld door de gebroeders Alberto en Alessandro Morelli uit Italië.
In 2021 hebben zij de naam verandert in Venezianico.
In deze zit dus de NH35a uurwerk, maar in andere modellen hebben ze ook uurwerken van Miyota 9000 serie en soms een Zwitsers uurwerk van Sellita 2824. Maar allen zijn geïnspireerd op de geschiedenis van Venetië. Zie de kaart:

Leuk om deze even uit te vergroten :smile:

8 likes

Ooh wat een toffe wijzerplaat man!

3 likes

Dank! :ok_hand:t3:

2 likes