Themaweken : “toon je horloge met patina” dit vanaf post 3862

Blijft buitengewoon mooi de dial van de S.E. Himalaya. :+1:

8 likes

OK, Ferry, ik was dus te streng voor me zelf. Maar dat komt ook een beetje omdat ik wel wat angstig ben voor strafwerk natuurlijk. Ik mag het dus wat ruimer nemen. Dan show ik bij deze er ook nog eentje die ik vandaag ook al in ‘De enige op HF’ heb geplaatst; een crosspost dus.

Geen goud op de kast, maar wel een meerkleurige wijzerplaat, Licht beige (om die kleur een naam te geven?) met een bronskleurige ring, die afhankelijk van hoe het licht valt meer of minder zichtbaar is. Eigenlijk een klassieke Bulls Eye dus, maar in dit geval wel een modern horloge. Hij heeft als ik dit schrijf wel wat weg van de Certina van @Jesus, in het postje hierboven. Ook een prachtig ding!
Mijn Prisma is gloednieuw gekocht een paar maanden geleden, maar toch al een beetje vintage, want New Old Stock, gemaakt eind jaren '90, begin 2000. Een Prisma uit de Siebel periode. Een door de firma Siebel op de markt gebrachte uitgave t.g.v. het 60 jarig bestaan van het merk Prisma, waar Siebel zo rond 2000 een korte periode de eigenaar van dat merk was. Geen genummerde limited edition, maar veel zullen er niet van gemaakt zijn. Binnenin draait een standaard degelijk Miyota Quartz uurwerkje.
Ik draag 'm sinds ik hem heb gekocht best vaak en ik moet zeggen dat zo’n quartz uurwerkje een hoop rust geeft. Grab & go. Niks opwinden en tot nu toe 1 (een) keer gelijk hoeven zetten, afgelopen week, met het ingaan van de zomertijd. Voor de rest geen omkijken naar. Ik heb hem synchroon gelijk gezet (op de seconde dus) met mijn hoogfrequent Bulova quartz horloge en hij loopt 100% precies.
Hieronder nog wat plaatjes van het ding.

afbeelding

Als je two-tone wat breder beschouwt als ‘meerkleurig’, zijn eigenlijk al mijn bulls eyes wel een soort van two tone, want per definitie met een wijzerplaat met minstens twee kleuren. Bulls eye horloges hebben zoals de meesten van jullie inmiddels wel weten mijn speciale belangstelleng, maar dan bijna altijd vintage. En daar heb ik er wel een aantal van. Als het lukt zal ik er, misschien vanavond nog in deze themarubriek nog wel een paar proberen te posten.

Hier alvast eentje, een oudje: Een Feny:

Feny. Over het merk niets te vinden. Klein, 33 mm, een gebruikelijke maat voor die tijd. Gemaakt in Pforzheim, Duitsland, ca 1945. Kast van Kollmar & Jourdan en een redelijk zeldzaam Guba 1050 uurwerkje van Gustav Bauer.
Rolled gold kast, zilverkleurige subdail, binnenring in de wijzerplaat metallic grijs, buitenring metallic wit, markers en wijzers goudkleurig en de cijfers groen (Radium). Hoe veelkleurig wil je het hebben. Multitone?

8 likes

Een heuse Pagani Design. Voor een Chinees barrel van nog geen acht tientjes best een leuk horloge.

7 likes

Ook tijdens mijn werk nog even aan dit topic denken.

7 likes

7 likes

Dat dus!
Daar zijn die dingen ook voor bedoeld. Niet om met een fluwelen lappie er omheen in een kluis te leggen.

4 likes

6 likes

Goedenavond thema vrienden,

Om te beginnen gaan we natuurlijk eerst @Eddie bedanken dat hij 2 weken heeft waargenomen voor mij met 2 leuke thema’s. :+1:

Themaweken "toon je vintage en/of nieuw horloge gekocht vandaag bij Rikketik” dit vanaf post 3108

Eerlijkheid duurt het langst, dus de horloge(s) die je post moeten wel vandaag 6 april 2025 gekocht zijn. :smile:
Wellicht zullen er enkelen zijn die zowel een vintage als een nieuw horloge hebben gekocht, dan lekker naast elkaar posten zoals ik laat zien in de voorbeelden.
Zelf heb ik (jawel mensen) een vintage horloge gekocht, echter is die nu bij @Lexaf die deze heel netjes gaat maken. Het is echt een dresswatch, moet even wachten tot Lex mij een foto stuurt van het horloge. Op weg naar de uitgang zag ik nog een horloge met een vintage look maar wel nieuw, moet ik nog foto’s van maken. Komt deze week nog wel in dit thema :smile:.

Ben benieuwd wat voor moois ik deze week tegen ga komen welke men vandaag gekocht heeft en wat voor pareltjes er tussen zitten. Leuk zou zijn als je van zowel het vintage of het nieuwe horloge wat leuks kan vertellen, stukje geschiedenis bijvoorbeeld.

Kijk goed naar de voorbeelden waarmee ik aftrap , dan weten jullie wat ik bedoel en hou je aan dit thema, lekker makkelijk toch :smile:

Meestal zoek ik een thema waarbij veel leden mee kunnen doen.
Zal deze week iets lastiger zijn verwacht ik, daar je wel naar Rikketik moet zijn geweest en wat gekocht moet hebben, maar goed, je kunt niet altijd 6 gooien :wink:

Hoop dat er weer veel leden meedoen met dit thema, wel aan de voorwaarde houden natuurlijk :smile:. En natuurlijk kan je iedere dag een foto posten en zoals jullie weten, komende zondag vrije keuze dag.

Fijne themaweek iedereen :+1:

edit: weet je een leuk thema wat nog niet is geweest, lekker doorgeven, komt vanzelf een keer aan bod :smile:

3 likes

Leuk om zo veel leden in levende lijve ontmoet te hebben. Als aandenken dit leuke klokje meegenomen.

12 likes

In ontvangst genomen op de Rikketik,

9 likes

Dreffa

De wijzerplaat trok me als een magneet op hem af. Mensen die eromheen stonden zullen dat beamen. Ik mocht hem met een loep bestuderen, de achterplaat ging open, maar ik wist meteen: DIT IS DE MIJNE.

Mijn moeder woont vlakbij Houten, en paste op de drie kabouters, dus toen ik hem daar ging showen zei ze meteen: Leuk verjaardagscadeau’tje!

Gelukkig maar, want ik had gisteren na mijn allerlaatste NA besloten om nu de focus te leggen op kwaliteit, goed onderhoud en doorsparen voor mijn Exit Watch.

De Dreffa heeft een Landeron 51 uurwerk. Die is volledig geserviced, loopt mooi. De chrono functies werken perfect.

Op de ingezoomde foto’s en met de loep zag ik veel stof op de wijzerplaat. Mijn vermoeden is dat ze alle lume (?) stippen drooggeborsteld hebben en dat stof ligt nu verspreid over de wijzerplaat. Of het is gewoon uit zichzelf verpulverd. Die stippen oogden grof, als in oude verf. Dat klopt wel met de kleur van het stof. Geen idee of het Radium kan zijn, daar lijkt het niet op. Dan het denk ik ook geen lume, maar gewoon oude verf.

De kast is gepolijst en zou ooit een mooie opknapbeurt bij Haveman kunnen gebruiken. Aan de andere kant: mij stoort het totaal niet, ik wil hem gewoon, zij het voorzichtig, gaan dragen.

Nu nog een gaaf bandje opsporen.

zo goed, @fredpanarai1 ?? :sweat_smile::clinking_glasses:

10 likes

Top Dennis, zo zien we het graag en wie weet breng je iemand anders op het idee om een Dreffa te kopen :+1:

1 like

Zo is het. Er zijn er meerdere hier op HF en ze zijn waanzinnig mooi. Fraaie kasten, geweldige wijzerplaten waarop veel te zien is. Een mooi merk, met een lange geschiedenis.

2 likes

Ik zou toch even zien of het glaasje er niet even af kan om die stofjes kwijt te raken. Pas wel op, i.v.m. mogelijk radium, dus doe dat als het even kan buiten, met rubber handschoenen aan en een mondkapje voor. Als die stofjes verpulverd radium blijken te zijn is het ook belangrijk dat je ze verwijdert, want die kleine korreltjes vreten in op je mooie wijzerplaat en geven dan lelijke niet meer te verwijderen zwarte puntjes of vlekjes. De wijzers lijken me aan de kleur te zien opnieuw gelumed, dus dat zit wel goed. Die dotjes bij de markers lijken me qua kleur typisch oud Radium. Dus vooral: Werk Voorzichtig!

2 likes

Ik zocht een shaped watch vandaag en ik vond er één. Een betaalbaar handwindertje ‘Charles André Genève’. Iemand ooit van gehoord? Het lijkt een dameshorloge te zijn uit de jaren ‘60 maar ik vind hem ook voor mannen kunnen. Was prima, Rikketik!

7 likes

Dank je @Lexaf. We gaan ermee aan de slag. Ik houd jullie op de hoogte.

3 likes

Bij deze wat foto’s van je vintage aanwinst, Ferry. Het ziet er inderdaad nu allemaal nog wat shabby uit, maar daar is wel e.e.a. aan te doen. Het uurwerkje is behalve wat vervuild nog best in orde en loopt naar omstandigheden netjes. Ik zal aan @Basvg vragen of hij er een schoonmaak/servicebeurtje tegenaan wil gooien. Het cosmetische werk kan ik dan voor je doen. Zoals het horloge nu is, vers van de Rikketik, zie je hieronder.

Over het merk ‘Superbe’ is niet echt iets terug te vinden, maar het wordt wel vermeld in Mikrolisk. Omdat daar sprake is van een handelshuis is het aannemelijk dat het hier gaat om een zgn. ‘plakmerk’.
Er zit wel een leuk uurwerkje in, voor zover ik dat heb kunnen vaststellen is het een AS 984. A. Schild dus, Swiss made. Daar zijn er vanaf de jaren '40 heul veul van gemaakt, maar gezien het design van de wijzerplaat lijkt deze mij uit einde jaren 1950. Komt aardig richting geboortejaar?

Dan ga ik nu even verder met de ‘opdracht’ voor deze thema week: Laat zien wat je vandaag op de Rikketik gescoord hebt.
Tot mijn eigen verbazing is dat toch nog best wat geworden. Ik twijfelde tot aan gisteren of ik uberhaupt wel zou gaan, maar had er wel veel zin in om alle horlogemakkertjes weer even te zien en te spreken. Dus, niet speciaal van plan om ook echt iets te gaan kopen ben ik vanochtend toch maar in de auto gestapt. Op naar Houten. Daar trof ik als eerste bekende de goede @vinwat, samen met zijn lieve echtgenote zoals altijd trouw weer aanwezig achter zijn tafeltje en zijn vitrine met mooie JLC’s. Later op de dag nog even lekker bijgepraat. Op een ander plekje zat uiteraard de goede Patrick, ook altijd van de partij. Verder was tot mijn plezier ook weer die aardige meneer Hagman uit Zweden met zijn Thaise mevrouw aanwezig. In tegenstelling tot een vorige keer vond ik nu bij hem in de inmiddels vertrouwde grabbelbakjes een best leuk aantal zeer betaalbare opknappertjes, zoals bijna altijd bij hem, voor een heel lief prijsje. Bij (toevallig) een andere Zweedse verkoper vond ik een leuk vintage Zweeds merkklokje (een Anua) in een heel behoorlijke conditie voor een weggeefprijsje. Zie het plaatje hieronder.

Het kleine losse uurwerkje linksboven op de foto is een cadeautje van Jenneke, die ik aan de koffietafel trof. Zij bracht dit voor mij mee met de mededeling: ik kan en doe er niks mee maar misschien kan jij 'm opknappen en heb je er nog een kastje voor. Projectje dus! Als het wat gaat worden hou ik jullie op de hoogte. Als het niks wordt krijgt Jenneke in alle discretie een overlijdensberichtje voor een dood automaatje. :roll_eyes: Maar voor nu alvast: dank je wel, Jenneke, leuk dat je aan mij dacht.

Aan de andere 9 horloges moet ook nog wel het nodige gebeuren. Ze lopen wel, maar niet allemaal even fanatiek en voor eventuele servicebeurten zal ik hulptroepen moeten inschakelen. Verder veel poetswerk, maar dat zal voor de meesten wel gaan lukken denk ik, er zitten aardige vintage klassiekertjes bij. En er moeten dan ook nog bandjes voor gemaakt worden. Dat ga ik voor de komende tijd nu ook maar weer eens zelf doen, want wat ik aan bandjes op de Rikketik tegenkwam was niet veel soeps. Wat wel mooi was, bleek onbetaalbaar. Bandjes uit eigen keuken geven me sowieso toch meer plezier.
Als er resultaten zijn komt er bericht van hier op HF in een van de rubrieken in het Vintage deel.

Aan de koffietafel was het met Arie, Peter, Ferry, Werner, Dirk, Bas, Petra, Jenneke en nog een heel stel anderen druk en super gezellig. Het is in de afgelopen paar jaar echt een hele leuke traditie geworden om met de horlogevriendjes even een uurtje bij elkaar te zitten in die kantine en even bij te praten en vaak ook voor elkaar meegebrachte spulletjes en projectjes uit te wisselen.
Wat dat betreft was de verrassing groot toen bleek dat de goede Bas voor mij een enveloppe met 5 horloges had meegenomen. Ik dacht dat het de projectjes zouden zijn die ik een tijdje geleden bij hem had achtergelaten, maar dat was er slechts één, het merkloze bulls eye werkje dat ik zelf in een n.o.s. vooroorlogs kastje had gemonteerd (op de foto geheel rechts). Nog dank @Betula voor de Vinted tip destijds, die kastjes zijn prachtig!

De andere vier horloges in de enveloppe van Bas waren… geschenkjes! Bas was lekker aan het verzamelen geweest voor ome Lexaf!
Het meest bijzondere en leuke van de vier horloges was natuurlijk de meest linkse op de foto. Je kunt dat op deze opname niet echt goed zien, maar het merk is: Lex ! Mijn 2e Lex horloge! De vorige was ook een geschenk, een projectje van Tim en Bram, die kreeg ik op de vorige Rikketik. Het wordt dus nu hoog tijd om over de beide horloges die mijn naam dragen eens een zinnig postje op HF te plaatsen. Dat gaat er komen, met de nodige foto’s natuurlijk. De andere drie horloges uit de enveloppe zijn ook helemaal in mijn ‘verzamel focus’.
Heel hartelijk dank Bas!
Tot zover mijn score, of zo je wilt ‘buit’ van de Rikketik van 6 april 2025! Niet alles is echt gekocht, maar zeg nou zelf, de geschenkjes zijn natuurlijk nog veel leuker dan de vondsten! Ik kwam in elk geval helemaal blij weer thuis later in de middag.

Wie weet kan ik in het kader van deze themaweek later in de week nog een stukje resultaat posten van een of meer van de opgeknapte exemplaren die ik vandaag gekocht heb.

13 likes

Dé gut ie nie worre dees week.

1 like

Lekkere aanwinst Lorenzo :muscle:t3:

2 likes

Die is echt supergaaf Richard! Uit de tijd dat er nog leuke dingen uit Rusland kwamen… :thinking:

9 likes