Thieuke's horloge projecten

Naast horloges heb ik nog een andere passie in het leven (naast auto’s dan ook nog), en dat is 3D tekenen.

Dit doe ik deels voor mijn werk met programma’s als AutoCAD, Revit en Civil 3D. De laatste twee met name zijn geschikt voor gebouwen en civiele bouwwerken. AutoCAD kan je voor zo’n beetje alles gebruiken natuurlijk en als 3D programma nu niet echt mijn favoriet.

Terug naar horloges. Een ander mooi 3D programma is Fusion 360 (ook van het huis van Autodesk), en laat ik nu net daarmee twee passies van mij kunnen combineren: 3D tekenen en horloges.

Ik ben de afgelopen twee maanden druk bezig geweest met het uitdenken en uittekenen van mijn eigen ontwerp horloge. En die wil ik graag in dit topic laten zien.

Sterker nog, ik ben gedurende het tekenen steeds meer naar de haalbaarheid van echte productie aan het kijken. En inmiddels heb ik een bedrijf opdracht gegeven om mijn case en bezel in 3D te printen om te kijken hoe het er in het echt uit ziet en of het uurwerk gaat passen, zodat ik eventueel nog veranderingen aan moet brengen.

Dat laat ik uiteraard later nog zien wanneer ik die binnen krijg. Mijn ontwerp is zo goed als af, ik ben alleen nog aan het bijschaven wat betreft de kroon en pusher constructies en hoe het glas in de bezel moet komen.

Even een paar zaken op een rijtje:
Case: rond 42 mm
lugs/band: 20 mm
hoogte: 12 mm (wordt waarschijnlijk iets dikker i.v.m. chrystal gasket
Uurwerk: 7750 ETA / Sellita SW500

Ik heb om die reden dus een clone ETA 7750 over laten komen uit hongkong. Dat gaat niet het uurwerk worden dat ik ga gebruiken in het eindproduct. Maar ik vond € 600,- aan een origineel uurwerkje uitgeven voor een uitprobeersel iets te ver gaan. Deze namaak was €132,-, en zal dienst doen in de 3D print versie.

Het is uiteraard een lang lopend project en hoe vaak ik een update heb weet ik nog niet, ik kan er immers alleen in de avonduren aan werken.

Ik heb er verder nog helemaal niet over nagedacht qua kosten voor een serie, wat het eindproduct zou moeten gaan kosten en allemaal dat soort dingen, dus waar het schip strand weet ik niet. Het gaat mij momenteel meer om de uitdaging en we gaan gestaag voort.

Nu eerst een paar foto’s/renders dan

Ik ben benieuwd wat jullie van het ontwerp en model vinden.

43 likes

wow​:+1: De rode rondjes vind ik iets minder maar verder perfect. Ben benieuwd naar het eindresultaat :grinning::grinning::grinning::grinning:

2 likes

Erg fraai. Zou alleen die pushers ovaal maken.

1 like

Ik vind het een mooi ontwerp, en het heeft een eigen gezicht, dus in zoverre ben je wat mij betreft geslaagd. Wel vind ik de bezel wat aan de drukke kant en de pushers en kroon erg klein. Maar maak er vooral van wat je zelf mooi vindt, dat is voorlopig het belangrijkste.

Veel succes verder met dit leuke project!

1 like

Da’s knap!!

Ik zou de pushers en kroon groter maken, en zou zelf een dunnere bezel en iets grotere cijfers op de wijzerplaat mooier vinden.

2 likes

Mooi hoor hoe je met de hobby bezig bent! Keuze voor het uurwerk vind ik ook top. Heb je wellicht ook naar de ETA 7753 gekeken dat de 3 registers meer op de klassieke plek gepositioneerd kunnen worden?

Wellicht is het mogelijk dat je maar met 2 registers werkt en geen datum? Ik heb een Alpina Startimer met een SW500 met 2 eyes (op 3 en 9 uur) zonder datum. Klassiek mooi.

Ik volg je draadje!

1 like

Zo dat is al best een goed begin. Mooi die zwarte bezel.

1 like

de kroon en pushers lijken me idd ook wat iel. Verder zeker geslaagd.

1 like

Goed bezig!
Pas maar op dat je niet in het ontwerpen blijft hangen, ik spreek uit ervaring :wink:

1 like

Ik twijfelde zelf ook al een beetje aan de grootte van de pushers. Wat ik zo lees is daar wel een bevestiging van.

De bezel is druk vanwege de tachymeter. Ik weet dat het een “complicatie” is die nauwelijks gebruikt wordt, maar ik hou ervan :smile:

Ik heb bewust voor de 7750 configuratie gekozen, dat vind ik momenteel de mooiste. Ik sluit in de toekomst niks uit :smile:, maar ik pak 1 model tegelijk aan, dat is al moeilijk genoeg :smile:

Bedankt voor de feedback so far, dat doet een mens goed!

1 like

Weer zo een mooi project van een techneut. Ik ga deze volgen maar nu al thumbs up voor het ontwerp

1 like

Tof! De lettertype van de Chronograph een beetje gestolen van Porsche? ;). Past er wel mooi bij!

1 like

was ook mijn gedachte, maar dan zonder “beetje gestolen”…

voor de rest wel een fraai ontwerp.

1 like

Ik sluit me aan bij de te kleine kroon en pushers, ik vind ze véél te klein. Meet anders eens de verhouding van de maten van kroon en kast van bv een Speedmaster, van een foto is nauwkeurig genoeg. (foto recht van voren en niet met te korte brandpuntsafsstand)

Ikzelf vind een smallere bezel mooier. Kan ook met behoud van dit font/cijfergrootte. Smaakzaak natuurlijk.

Ik vind de index fonts wel interessant, zijn ze 100% Porsche…? Dat is wat minder. Misschien iets groter maken, maar niet te veel.

Ik zou altijd kiezen voor een hoog contrast tussen wijzers en wijzerplaat. De kleuren op zichzelf zijn wel mooi voor het oog. Wijzers mooi op lengte.
De subdials zijn clean, maar ik zou toch indexen willen. Dan moet “chronograph” misschien wel uit de subdial.
De tweekleurigheid van dat woord zou ik van af zien. De verdeling van het rood (chrono subdials en wijzers) is mooi.

Waar ik niet meteen van overtuigd ben is dat de case “slab sided” is zoals de amerikanen zeggen. Maakt hem dikker denk ik (is ook wat dik door de Valjoux maten natuurlijk). Maar is pas te beoordelen met een aanzicht recht van opzij. Het lijkt misschien ook erger door de kleine kroon en pushers.

Super gedaan hoor!

1 like

Heel gaaf om te lezen en mooi ontwerp.

Ook ik vind pushers wat klein en kast oogt wat dik. Maar mijn advies is ook: niet te lang stil staan bij alle feedback (zonder enige ervaring op dit vlak, iets met stuurlui en wal). Pas aan wat je wilt, maar hak op gegeven de knoop door: ‘dit is het ontwerp wat ik ga realiseren!’

Succes. Ik ben erg benieuwd naar de updates. Dit soort verhalen maakt het forum zo leuk!

2 likes

Dank voor de feedback allen. Wordt zeer op prijs gesteld.

Wat het font betreft, inderdaad van Porsche en zo heet het font dan ook. Mooi modern ogend vond ik. Past goed bij het moderne karakter dat ik wilde krijgen.

Ik zie dat ik geen materiaal aan de wijzers heb toegekend. Dat had ik bij de eerste wijzers wel, maar dit is het tweede model wijzers want ik vond het eerste model dat ik had ontwerpen niet goed. Net als de uurindexen horen deze zilver zijn. Dus zilver voor tijd-wijzers, rood voor chrono wijzers.

Ja indexen op de subdials is nog een twijfel punt. Het wordt anders heel druk, maar de functie van de chronoograaf gaat wel een beetje verloren zonder indexen. Ik ben er nog niet uit of het ‘vorm volgt functie’ of ‘design bepaald’.

Misschien verruil ik de 1/4 seconde indexen op de buitenste rand voor indexen op de subdials. Ten eerste tikt de 7750 met meer dan 1/4 per seconde, ten tweede wordt de buitenste rand dan wat rustiger en komt de chronograaffunctie beter tot zijn recht.

@hieronimus wat bedoel het met slabsided? Aanzicht van opzij recht voor de kroon heb ik wel, maar vergeten te uploaden… Morgen zal ik die erbij zetten :smile:

@Thijsie: dat is het mooie van een eigen ontwerp. Ik neem die zaken in overweging en kijk dan wat ik het mooiste vind een bepaal dan zelf of het erin verwerkt wordt. Een deadline stellen voor mezelf is daarentegen wel handig op een gegeven moment, anders blijf je tweaken.

1 like

op de chronograafdrukkers hoef je enkel te drukken. Ze hoeven geen houvast te geven om aan te kunnen draaien.

1 like

Of vandaag:

Ook nog een foto van de pusher in de case aansluiting, die vond ik zelf wel kunstig (rode band mist alleen even).
Iets mindere kwaliteit want gerenderd door eigen computer en niet door de render computer van Autodesk:

3 likes

Ja dat was ook mijn eerste gedachte, Porsche Design.
Maar wel een leuk project, ik ga de updates volgen.
Het is al gezegd, kroon en pushers te klein.
Tachy bezel, niks mis mee maar hij mag wat slanker.

De bezel was eerst ook wat anders, tot ik de maten van hoe hoog de wijzers boven de dial uit komen (2,39 mm). Toen moest ik daar ruimte voor maken.

Ik twijfel nog de case misschien iets dikker te maken zodat de bezle weer minder lomp oogt. Ben er nog niet 100% gelukkig mee.

Eerdere versie:

Hier ook de oude wijzers te zien nog

4 likes