Tien Geboden, of toch weer een misser?

Enkele impulsaankopen voldoen bij mij ook uitstekend, maar vooral waar het horloges en saxofoons (mijn andere passie) betreft leiden de meeste impulsaankopen tot een kater.

Dan kunnen we elkaar een hand geven, want bij mij is die verhouding 4:9. (De watch winder biedt plaats aan 6 automaten en 7 quartz/handopwinders, dus wat ik ook doe, gekker dan 13 mag het niet worden.)

2 likes

Cool met plezier gelezen

2 likes

Als pleegouders voor crisisopvang hebben we de consequenties van dergelijke situaties aan den lijve ondervonden, en hebben dat als uiterst triest ervaren.

Ik heb enorm genoten van de colleges van professor A. Grootendorst (zie https://ch.tudelft.nl/association/honorary-members/prof-dr-a-grootendorst-†/). Na een college vroegen we, een groepje studenten, hem n.a.v. door hem gemaakte opmerkingen over beleggen wat hij ons adviseerde als we ooit wat ruimer in de slappe was terecht zouden komen. Zijn reactie was een bulderende lach gevolgd door zijn eenvoudige maar zeer wijze antwoord: “stop je geld in je huis en in je gezin”. Het was het meest leerzame college van mijn studie. Dit advies heb ik opgevolgd en kan alleen maar beamen dat de man gelijk had.

Bedankt voor de tip. Een boek van 352 pagina’s voor de prijs van een nieuw batterijtje: https://www.amazon.nl/Rich-Dad-Poor-Teach-Middle/dp/1612680194/.

2 likes

Alleen nummertje 7 is van belang, vaar een eigen koers!

1 like

Dus je zegt eigenlijk dat ik in mijn vakantie het Elementa Curvarum Linearum (Principes van gebogen lijnen), mag gaan lezen :thinking::grimacing::flushed:

Albert deed zijn naam eer aan en had grootte dorst naar kennis. Mijn vrouw is ook zo’n monster​:crazy_face::grin:. Nee ik heb nog voldoende theorieles door te nemen tijdens de vakantie voor mijn opleiding tot horlogemaker (Schoonhoven)

Dit lijkt heel valide maar zul je ontdekken is het niet​:pensive::hushed:
 (uiteraard wel in je gezin)
Gelukkig zal Robert hier meer dan 300 pagina’s over verhalen en indien je geest niet al te veel vervuild is zul je het uiteindelijk begrijpen in wat voor geconditioneerde mindset we zitten als het gaat om assets en liabilities. Indien ‘je’ er dus voor openstaat zo machtig mooi om deze kennis tot je te nemen. Mijn dochter van 12 gaat nu naar het gymnasium en heeft al zo’n beeld van de komende 6+1+4 jaarđŸ„°.

En tot slot, kost iets meer batterij, maar arme pa, rijke pa is ook vertaald naar het Nederlands :muscle::smiley::grin:

Dat stadium hoop ik ook te bereiken, maar zolang sommige fabrikanten bijzonder mooie nieuwe modellen op de markt brengen zal dat wel moeilijk blijven.

Je maakt me nieuwsgierig


Tel je zegeningen als je er zo inzit. Op met name geluidsapparatuur en CD’s heb ik ook heel veel afgeschreven, maar het plezier weegt daar ruimschoots tegenop. Bij een horloge wordt het pas pijnlijk als ik er wel veel op afschrijf maar weinig plezier van heb gehad.

1 like

Helemeel mee eens. Ik heb genoten van het boek van Daniel Kahneman “Thinking fast and slow”, en geef grif toe dat mijn handelen vaak sterker door emotie dan door ratio wordt gedreven.

Een Calvinistische wijsheid zegt “Het bezit van de zaak is het eind van het vermaak”. Ik ben het daar maar zeer ten delen mee eens want geniet enorm van de meeste horloges (niet alleen de dure exemplaren, ook die gebruikte Orient die ik voor € 125 op de kop tikte), mijn saxofoons en mijn twintig jaar oude gedeukte Volvo V70.

1 like

Leuk topic. Nu nog het vervolg: de horlogeforum bijbel met de toren van rolex en de vernietiging van de 2e tempel als de quartz crisis😂

2 likes

Wat mij helpt is een max. aantal horloges per periode aan te houden en ondertussen een wishlist bijhouden. Het dwingt me na te denken over wat ik belangrijk vind, wat ik Ă©cht wil en je gaat wat je al hebt meer waarderen. Als ik meer horloges zou kopen, zouden er ongetwijfeld aankopen tussen zitten waar ik binnen een half jaar op uitgekeken raak.

1 like

Reken maar. Toen ik een Porsche had wilde ik graag bij ritten een Porsche Design horloge dragen, en dat werd de “Flat Six” P6350. Sinds de verkoop van de auto is de draagtijd van dat horloge drastisch afgenomen. Dat neemt niet weg dat 't nog steeds een mooi horloge is, maar toch overweeg ik er afscheid van te nemen omdat die “sportieve periode” nu achter me ligt.

1 like

Gij zult u daarom inspannen om vóór een eventuele aankoop het horloge om de pols te hangen.

Ik heb m’n horloges stuk voor stuk online gekocht. Geen enkel horloge viel tegen. Met Google Afbeeldingen en Youtube krijg ik altijd wel een goede indruk.
Na verloop van tijd verkoop ik weleens wat, maar da’s op dat moment puur om weer wat cash te hebben om iets anders leuks te kopen.

Ten slotte geldt dat ik tot twee weken geleden horloges kocht tussen 200 en 400 euro per stuk. Da’s de categorie voor de ‘minder-kritischen’.:grimacing:
Twee weken terug dan voor het eerst fors door de 400-euro-grens gegaan, maar daar wel eerst m’n Zelos Hammerhead voor verkocht.

Ik denk wel dat ik over jaar of drie m’n bescheiden collectie (in prijs en aantal) ga verkopen en van de opbrengst daarvan een ‘one-piece-collection’ ga kopen. Kanshebbers t.z.t.? Vooralsnog Hanhart en Fortis.:slightly_smiling_face:

1 like

We leven in een vrij land. Een oud-collega van me had er aardigheid in om oude dienstregelingen van trein- en busverbindingen te lezen


Gelukkig dat er nog nieuwe horlogemakers op de arbeidsmarkt komen. Waar zouden we anders terecht kunnen met onze geliefde automaten en handopwinders?

Ook als de kinderen inmiddels uit huis zijn en op eigen benen staan?

Ik lees bij voorkeur in de oorspronkelijke taal zodat ik mijn talenkennis een beetje kan bijhouden, maar voor velen zal een Nederlandse vertaling een uitkomst zijn. Bedankt voor de aanvulling.

Ik zou zeggen: schrijf dat artikel, en voeg hier een linkje toe.

1 like

Dat is op zich een benadering die navolging verdient (het weerhield mij van een heel kostbare vergissing in de vorm van een zinloze maar o zo leuke pretauto), mits dat horloge (of ander voorwerp) dan nog steeds tegen soortgelijke condities is te krijgen. Bij courante horloges is dat doorgaans geen probleem, maar bij micro-brands, limited editions en sommige JDM-modellen ligt dat helaas vaak anders.

30 dagen regel. Zie je een model dat je grijpt, zet hem op de 15 dagen lijst. Nog steeds in de ban van het horloge na 15 dagen? De jacht is begonnen. Begin onderzoek te doen voor minimaal 15 dagen voordat je daadwerkelijk koopt.

De eerste 15 dagen besparen je veel onderzoek tijd😅

De 30 dagen regel coverd veel van je geboden.

Lange wandelingen met de hond hebben als bijkomend voordeel dat je rustig over bepaalde dingen kunt nadenken, zoals over deze vergelijking. Mijn ervaring is dat een alcoholist bijna alles drinkt, als er maar alcohol in zit. De meeste HF’ers daarentegen zijn erg kritisch en hebben een sterke voorkeur voor een bepaald type en/of een merk. Ik ben daarom bang dat ik het niet met je eens ben.
Zo ben ik bijvoorbeeld al langere tijd op zoek naar een NA met een blauwe wijzerplaat (zie Advies bij zoektocht naar een blauwe NA) en stel vast dat ik via dit forum diverse heel goede suggesties heb gekregen.

Dat heeft mij ook verrast. De pretauto kostte vijf keer zo veel als alle horloges bij elkaar, maar als die vierwieler in de stalling staat heb je er geen bliksem aan. Aan mijn horloges beleef ik veel meer plezier, en dat begint met het dagelijkse ritueel van 3 stuks opwinden en iets leuks voor de dag uitzoeken. Gedurende de dag is er telkens dat moment waarop ik met genoegen naar mijn horloge kijk, tenzij ik dan vaststel dat ik te laat voor een afspraak ben :zipper_mouth_face:.

Ik slaap niet altijd lekkerder als ik met het idee in bed stap dat ik de volgende morgen de beslissing ga nemen, maar het helpt inderdaad wel.

Er gaat niets boven Het Noorden, tenzij je graag een horloge voor de aankoop wilt bekijken. Een tocht door bijvoorbeeld Amsterdam om verschillende horloges te gaan bekijken kan echter ook leuk zijn, en helemaal als je met een NA naar huis gaat.

Eens: leven is immers het meervoud van lef, of zoals ik laatst las: “hide from risks, and you hide from its rewards”.

1 like

Ik vind het een heel dappere benadering die een impulsaankoop inderdaad uitsluit. Ik vermoed dat bijvoorbeeld mijn Hamilton H3 de eindstreep dan niet had gehaald want dat was een kwestie van filmpje zien - kijken op Marktplaats - kopen, en dat binnen 24 uur


1 like

Lukt me ook niet altijd hoor. Maar met ADHD kan ik niet anders dan dergelijke constructies bedenken. Anders werd horloges flipperen mijn tweede baan :rofl: