Tien Geboden, of toch weer een misser?

Ik heb (te) veel horloges die de verzameling mogen verlaten, dus blijkbaar is er bij mijn aankoopbeleid veel misgegaan. Ik heb die vergissingen vertaald naar mijn persoonlijke tien geboden. Gemeenschappelijke noemer: de kater komt altijd later. Ik ben benieuwd of andere HF’ers zich hierin herkennen en/of door schade en schande wijs geworden andere geboden adviseren om me te behoeden voor toekomstige missers.

  1. Gij zult geen impulsaankopen doen.
  2. Gij zult enthousiaste YouTube reviews met een korreltje zout nemen.
  3. Size matters, en macro-opnames zeggen niets over het draagcomfort en weinig over de chemie tussen u en het horloge. Gij zult u daarom inspannen om vóór een eventuele aankoop het horloge om de pols te hangen.
  4. Als het te mooi is om waar te zijn is het niet waar, dus gij zult bij twijfel uw tijd, energie en geld elders besteden, liefst bij een AD of mede-HF’er.
  5. Gij zult u niet te veel laten (mis)leiden door vermeende schaarste in de vorm van limited editions, beperkte intekenperiodes, Moon Swatch-achtige hypes e.d.
  6. Gij zult geen horloge aanschaffen zonder eerst de alternatieven te hebben overwogen. Uw mede-HF’ers helpen u daar graag bij.
  7. Gij zijt degene die het horloge betaalt en draagt, dus gij zult u niet te veel laten beïnvloeden door de dikwijls ongefundeerde mening van anderen.
  8. Gij zult terughoudend zijn met de verkoop van horloges die u dierbaar zijn om ruimte of budget vrij te maken voor een horloge waarvan het nog maar de vraag is of het beklijft.
  9. Gij zult na een teleurstelling zoals een te ver oplopende prijs bij Catawiki of een tegenvallend horloge dat u na een lange rit bekijkt voet bij stuk houden en afzien van de koop.
  10. Gij zult niet tot koop overgaan en u zo nodig laten behandelen als u lijdt aan een endorfineverslaving en vooral koopt om het kopen.
  11. Gij zult Het Elfde Gebod gedenken: GIJ ZULT GENIETEN: van de horloges die u al heeft, van de mooie verhalen op dit forum, al het moois dat een AD vrijblijvend om uw pols hangt en – voor zover relevant en betrouwbaar – van de filmpjes op YouTube.
58 likes

Mooie opsomming.
Het is volgens mijn beleving niet bij ieder horloge dat in de verkoop mag zo dat het een verkeerde aanschaf was! Na bijvoorbeeld 5 jaar is de wereld weer anders en heeft je vrouw plots ook behoefte aan een ander interieur :thinking::flushed:

1 like

3 en 7 kan ik me in vinden. De rest lijkt teveel op werk…

3 likes

Amen. Hele goede opsomming. Vooral gebod 1 t/m 7 zal ik in mijn achterhoofd houden. Overweeg een screenshot te maken van deze eerste zeven geboden. :pray:

2 likes

Ik ben gelukkig totaal niet impulsief, maar toch zie ik elje dag op de horloge blogs wel iets langskomen met een hoog ‘moet ik hebben’ gehaalte, maar ervaring leert dat je na de aankoop vaak een ‘ok, is dit het nou?’ gevoel hebt (beperkt zich niet tot onze hobby).

Dus ga ik pas nadenken over aankoop, als onderwerp na enkele weken nog steeds in m’n hoofd spookt.
En ach, er zijn ook genoeg momenten dat de gezondheid van het spaarvarken niet optimaal is, dat wordt er niks gekocht :wink:

1 like

Vergissing 1: Gij noemt het tien geboden, maar het zijn er elf… :wink: :joy: :wink:

2 likes

:joy::joy::joy::joy::joy:
Dat is een andere alcoholist vragen of je nog een drankje moet doen.

Maar ik snap je punt hoor.:wink:

Had zelf ook nooit gedacht dat een onschuldige horloge hobby zoveel zou los maken.

6 likes

Dus eerst aan HF vragen of je het wel moet doen, en er daarna schijt aan hebben wat er gezegd wordt.

2 likes

Dit is voor mij voldoende. Laat het begeerde horloge minstens een maand wachten. En dan zien we wel verder.

3 likes

Goed punt; bedankt voor je reactie. Je smaak kan zich ook ontwikkelen, en als een horloge daardoor niet meer wordt gedragen is het inderdaad tijd om afscheid te nemen en naar wat anders om te zien.
Ik doelde vooral op de horloges die betrekkelijk kort na aanschaf al te weinig draagtijd blijken te krijgen en dus op de nominatie staan om weer te vertrekken.

Deze voor mij nu.
Heb eindelijk rust in de kop met drie heerlijke horloges. Toevallig allen duikers en reeditions uit dezelfde periode. Kennelijk zegt mij dit iets :thinking:

1 like

Vind ik ook hoor. Sommige horloges zijn gewoon een tijdje leuk en dan wordt 't weer 'ns tijd voor wat anders. Niks mis mee, op zich.

Proost! :beers: :stuck_out_tongue_winking_eye:

Maar @Rival gewoon een nachtje over slapen, in het echt gaan bekijken en om de pols uitproberen, gaat in veel gevallen helpen tegen teleurstellingen. En verder: you win some, you learn some. Zo is het leven! :wink:

2 likes

Dat was geen vergissing maar opzet. Velen kennen “De Tien Geboden”, weinigen weten dat er oorspronkelijk wellicht elf zijn geweest :wink:.
Ik kwam de kreet overigens toevallig tegen als de naam van een kroeg in Antwerpen, en heb 'm dus niet zelf bedacht.

2 likes

Die twee kunnen prima samen gaan als de adviezen niet eensluidend zijn. Zo zag ik laatst een discussie waarin werd gesteld “dat horloge X een mooi alternatief was, maar dat het jammer was dat het een quartz was”. Ik ben een van die outlaws die liever voor € 300 een goed quartz uurwerk dan een matige automaat heeft, en negeer dan het deel vanaf de “maar”.

1 like

Klopt wel voor mij. Hoewel mijn laatste impulsaankoop (Tissot Seastar) me heel goe bevalt.

En passen en in het echt zien, dat is belangrijk. Mijn eerste aankoop dit jaar had ik gekocht omdat ik hem op de webaite leuk vond. Maar in werkelijkheid vond ik het een rotding.

Tja, bezint eer gij begint…
Ik hen nu drie horloges die ik graag draag. De overige zeven: mwah

Mijn vrouw werkt(e) in de jeugdzorg en veel van wat ik meekrijg gaat over het impulsief maken van kinderen. Dit zit zelfs verborgen in de lesstof. Ik durf hardop te zeggen dat de gemiddelde leerkracht hier geen weet van heeft. Erger nog, sommige ontwikkelaars van taal- en rekenboeken hebben hierin niet voldoende bagage.
Maar een heel ander punt is de hebzucht die velen van ons niet vreemd is, (incluis mijzelf :grimacing:) om met cash in de zak nr zoveel aan te schaffen ipv de ‘hartstochtelijke’ band met de bank kleiner te laten worden​:hushed:
Robert Kiyosaki heeft hier mooi over geschreven in rich dad poor dad😊

2 likes

Nee…
Totaal niet.

Wel is het zo dat ik na mijn opruiming 0,0 drang heb om ook nog maar iets qua horlogerie te kopen.
Ben echt super voldaan en blij met de behouden horloges.

Het kopen kopen kopen tijdperk was een mooie tijd, van elk horloge genoten . Met vele duizenden euro,s aan afschrijving verkocht maar geen dag spijt van gehad.

4 likes

Zo is het zeer zeker :sweat_smile:

1 like

Ik vind ze wel leuk die elf geboden. Echter beperken ze zich tot een rationele herleiding van de emotionele kant.

Daar wringt dan ook voor mij de schoen. Het was Blaise Pascal die schreef “ Het hart heeft zijn redenen, die het verstand niet kent”. Het is een terechte en eerlijke bevinding.

Ratio verliest het vaak van de emotie, althans bij mij, als het om horloges (auto’s en vrouwen :clown_face:) gaat :wink:

Misschien kunnen we er zelfs nog een gebod aan toevoegen? Het begeren is vaak groter dan het bezitten

5 likes

Herkenbaar sommige van de tien geboden.
Natuurlijk veranderd je smaak ook met de jaren in de horloge hobby, dus af en toe gaat er ook iets uit.
Bij mij is het flipperen voorbij en worden impuls aankopen schaars. Ik kan nu echt genieten van mijn weloverwogen aankopen, na een tijdje weet je ook wel meer wat je wil.

3 likes