Tijd instellen ASCOT radio controlled horloge

Hallo iedereen,

Ik probeer de tijd van het horloge van mijn jammergenoeg overleden bompa juist te zetten, maar het lukt me niet.
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en het internet afgestruind maar tevergeefs, ik vind alleen maar voorbeelden waarbij er aan beide kanten van het uurwerk een knop zou moeten zitten, wat bij mij niet het geval is.

Wat ik al geprobeerd heb is om de knop ingedrukt te houden voor 3 seconden, dan gaat de secondewijzer in sneltempo de halve klok rond om vervolgens even te blijven staan en dan tikt hij terug verder ?

Mijn bompa kennende heeft hij de handleiding wel keurig bewaard maar vind die maar eens…

Hopelijk kan iemand mij helpen, het zou me een groot plezier doen !

2 likes

Als ik het goed begrijp zit er geen kroon op, alleen maar dat ene verzonken pushertje en als je dat 3 sec indrukt beweegt alleen de seconde wijzer ?

maar wat gebeurt er wanneer je dat knopje 10 of 15 sec indrukt ?

( als er niets lijkt te gebeuren zou het best een kwestie van geduld kunnen zijn,
dat horloge zoekt eerst contact om vervolgens afhankelijk van het bereik er misschien wel 10 minuten over te doen voordat hij de juiste tijd opvangt. )

wanneer je in een gebouw zit is het contact ook niet optimaal.

grt. Gerard

Nee er zit inderdaad geen kroon op, en als ik 3 s druk beweegt enkel de secondewijzer. Had het eergisteren ook al eens buiten geprobeerd maar ook zonder resultaat.

Heb hem nu eens heel lang ingedrukt gehouden en na 20 seconden begon de secondewijzer plots te draaien en draaiden de rest van de wijzers mee 6 uur vooruit, om dan 30 s stil te staan en terug 6 uur vooruit te draaien, dus weer terug bij af.

Dit is het enige wat ik kan vinden van Ascot-Aldi-feb beschrijving.
https://www.gebruikershandleiding.com/Ascot-Aldi-feb-2007/preview-handleiding-26382.html

1 like

misschien eens proberen terwijl die wijzers ronddraaien snel die pusher nogmaals in te drukken.

of wat in die manual staat op het moment dat de wijzers niet de juiste tijd aangeven de pusher kort indrukken tot ze wel de juiste tijd aangeven,
( dat betekent misschien dat je die pusher wel 30 x achterelkaar kort moet indrukken om de wijzers iedere keer een klein stapje vooruit te laten gaan,
( = calibreren )
het zou best kunnen dat je het niet gelijk merkt dat de wijzers bij iedere druk een klein stapje maken.

Zoiets heb ik ook gevonden alleen zijn er bij dat model 2 knoppen terwijl ik er maar 1 heb, toch bedankt !

1 like

bij dat model is er ook een extra digitaal gedeelte inclusief datum,
ik denk dat het bij jouw klokje met enige creativiteit met 1 knop ongeveer hetzelfde gaat.

Het is toch een radio controlled⁉
Als ik mij niet vergis, zit er een junghans of vergelijkbaar werkje in.
Bij mijn Junghans radio klok gaat, na het ingedrukt houden van de reset knop, de secondewijzer ook als een dolle rond. De overige wijzers gaan naar 12. Als het tijdsignaal goed ontvangen is, tikt de secondewijzer weer normaal en gaan de uur/minuten wijzer naar de juiste tijd.
Deze procedure is alleen nodig als de batterij vervangen is, verder gaat dit 1 Ć  2 keer per 24 uur automatisch.
Als jij hem vanuit de juiste tijd opnieuw wil instellen, is het dus logisch dat hij na de procedure ongeveer de zelfde tijd aangeeft als daarvoor.
Ja, terug bij af en dat was de goede tijd en is dat nu weeršŸ˜Ž

Wilde net zoals in die handleiding staat hem stilzetten op 12 uur door kort op knop te drukken maar krijg hem dus niet tot stilstand gebracht… Kan hem dus niet kalibreren op 12 uur.

hij komt iedere keer op 6 uur stil te staan ?

Ja na 6 uur draaien staat hij pas stil om dan vervolgens na 30 seconden stilstaan terug 6 uur verder te draaien.

eh… ik begrijp ff iets niet … hij staat na dat gedoe op positie 6 uur stil en na 30 seconden draait hij 6 uur verder… dan komt ie toch op 12 uur uit of begrijp ik iets niet ?

Nee ik bedoel dat hij 6 uur verder draait vanaf de foute tijd waarop ik gestart ben.

en als je nadat hij die 6 uur verder is gedraaid bijvoorbeeld 20 x kort op dat knopje drukt wat gebeurt er dan , zie je de urenwijzer of minuten wijzer dan niet hele kleine stapjes maken iedere keer dat je op dat knopje drukt ?

Ja, dan gaat de secondewijzer telkens 1 s vooruit en als ik hem langer indruk loopt hij verder tot ik nog eens kort druk, dan stopt hij en staat hij stil. Op deze manier had ik dus de tijd manueel juist gezet alleen liep hij dan weer 6 uur verder waardoor hij nu dus 6 uur voor loopt. Maar goed, ik ga hier morgenavond mee verder, bedankt voor de hulp die ik al gekregen heb !

1 like

dan zou je hem dus manueel 6 uur achter kunnen zetten waarna hij weer 6 uur vooruit loopt op die tijd en aldus geeft hij dan weer wel de juiste tijd aan

ik zou er eens een nieuw batterijke in laten zetten … en dan de procedure starten… als ie zich al niet vanzelf calibreert…

1 like

Mijn horloge heeft twee knoppen. Er staat een korte handleiding aan de binnenkant van het deksel. Batterij vervangen, dan wijzers op 12uur zetten, daarna radio controle, dan wachten en het horloge zet de wijzers op de juiste tijd.

foto binnenkant deksel

1 like