Tijd loopt snel achter

Beste HF leden,

Vandaag heb ik een hele leuke Invicta Pro Diver binnen gekregen met een Seiko NH35a uurwerk. Op internet lees ik overal dat deze ongeveer 1 seconde per dag verliest. De mijne daarentegen loopt na ongeveer 20 minuten al 3 seconden achter. Ik heb het 1 en ander al opgezocht en geconcludeerd dat het aan een aantal dingen kan liggen:

1. Hij is magnetisch
  2. Te veel vet op spiraal
  3. moet nog “inlopen”
  4. moet ingeregeld worden.

Natuurlijk heb ik niet half zoveel ervaring en kennis als de meeste hier, vandaar dat ik graag van jullie hoor wat het meeste kans heeft en welke oplossing ik het best kan uitproberen.

Alvast bedankt!

1 like

Kan idd zijn dat je het horloge eerst moet indragen. Ik zou het even na 24 uur dragen weer even meten.

1 like

1 seconde per dag is een toevalstreffer denk ik. -30 tot +30 seconden per dag is prima.

3 likes

Als de spiraalveer gemagnetiseerd is of vet is dan lopen ze meestal (veel) te snel. Dus daar zou ik het dan in jouw geval niet in zoeken.

1 like

1 seconde per dag daar zou ik van dromen maar dat ga je nooit bereiken.
Seiko geeft als specificatie min 25 tot plus 35 sec. per dag maar moet in de regel wel beter zijn af te regelen.
Laat hem eerst een paar weken inlopen en breng hem dan naar een goede uurwerkmaker om af te regelen.
Altijd makkelijk als je een soort logboek bijhoud van de afwijkingen per dag.
Succes met je klok.

1 like

Allen bedankt voor jullie reacties! Ik zal proberen het in een logboek bij te houden komende dagen.

Was hij wel goed opgeladen toen je begon met meten? Als ze erg laag in de gangreserve zijn lopen ze vaak een stuk te traag.

1 like

Ik heb hem heen en weer gedraaid en met de hand opgewonden. Momenteel draag ik hem en zal ik dit morgen ook doen. Ben benieuwd :slight_smile:

Geen idee hoe je aan 1sec per 24u voor een standaard Seiko uurwerk komt want dit zijn marges waar je zelfs bij een GS blij mee mag zijn.
Focus niet te veel op de afwijking op een korte termijn maar bekijk het over een paar dagen. Zo is de afwijking door je eigen waarneming ook kleiner. Ik denk dat een afwijking van +/- 15sec voor dit uurwerk best oké is (Seiko uurwerken zijn minder makkelijk af te regelen als een ETA).

2 likes

Is dit een nieuw of een gebruikt horloge?

Ik vind 3 sec minus in 20 minuten erg veel.
Probeer hem een dag of 3 te timen ( www.time.is )
Als de afwijking zo groot blijft dan moet er aan gesleuteld worden vrees ik.
En als het een nieuw horloge betreft zou ik het retour zenden.

Succes!

1 like

Wat @drex al zei, geef hem eerst wat tijd om een gemiddelde afwijking te bepalen. Maar inderdaad, -9 seconden per uur komt op een dikke minus 3,5 minuten per dag, dat is veel te veel.

Als dat echt het geval zou blijken te zijn moet hij naar de dokter. Ik heb een aantal Seiko automaten en geen van alle heeft een afwijking groter dan zo’n 10 seconden per dag.

1 like

Het betreft een splinternieuw horloge. Ik denk eerlijk gezegd dat ik erachter ben waar het aan ligt. Dit gaat misschien heel stom klinken :smile:

Vandaag is er geen verschil met gisteren in de minuten. De seconde wijzer loopt zoals gisteren ongeveer 3 seconden achter, dus er lijkt geen verschil te zijn met de 3 seconden van gisteren. Ik denk dat dit kan komen doordat wanneer ik de tijd gelijk probeer te zetten, ik de seconden wijzer bijna een minuut lang laat stilstaan. Ik denk het komt omdat de spiraal compleet tot een stop komt in dit minuut en het ongeveer 3 seconden nodig heeft om weer in normale snelheid te komen.

Ik hou het de komende dagen in de gaten, mocht het hieraan liggen dan voel ik me echt een idioot :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Dat het uurwerk stopt zodra je de kroon eruit trekt om de tijd aan te passen heet “hacking”, dat is een functie van het uurwerk zodat je de secondenwijzer precies op het uur recht kan zetten.

Verder kan de positie nog uitmaken, hoe je hem snachts neerlegt, met kroon omlaag/omhoog of plat op het nachtkastje. Maar zoals iedereen al aangeeft kun je niet uitgaan van 1 seconden afwijking per dag, zelfs een rolex uurwerk voldoet daar niet altijd aan. Succes!

1 like

Ah…:nerd_face:

Het neurotische gemeet aan één of ander standaard mechanisch uurwerkje…:roll_eyes:

2 likes

Als de tijd achter loopt, draait de aarde te snel. Sorry, kon het niet nalaten …

3 likes

Goed, ik heb het even bijgehouden afgelopen dagen en het lijkt per dag ongeveer 3 tot 5 seconden voor te lopen. Al met al vindt ik dat heel netjes :smile:

2 likes

Dat mag niet? Moet perse een Meistersinger zijn?:confused:

1 like

Nee. Daar gaat 't niet om.

Al meet je je een ongeluk…

Maar toen ik hier ooit eens ‘begon’ … was er één aan het meten geslagen aan 1 of andere IWC…

Hele tabellen/grafiekjes werden overhoop gehaald…

Toen werd er uiteindelijk gezegd/geopperd , een nieuwe.

Tja. En wat dan!? Dan begint het meten
aan zo’n ding weer opnieuw.?

Koop dan een quartz. Dat is een beetje mijn punt…

Dus meer: wat schiet je er in godsnaam mee op? Een mechanisch horloge.,

Nou daar mag je niet over mopperen.
Heel veel draagplezier gewenst.

1 like

Een beter resultaat misschien. En leuk om te doen? Met een quartz is dat nou net weer niet leuk.

1 like