Tijd tussen 22:00 & 02:00 Uur Verzetten met Datum

Even wat anders, hoe kan het dat je de datum van een Vostok kunt verzetten door de tijd heen en weer te draaien tussen 1 uur en 10 uur.
Dit zou dan ook niet kunnen of mogen want schadelijk… en laat nu èlke Vostok-bezitter zn datum op deze manier bijstellen…
Dan zouden die miljoenen Vostok allang kapot zijn…

Vanavond net niet… :smirk:

Vandaar dat ik nu ook een perpetual calendar draag.

Klik

1 like

De tijd verzetten tijdens datumwissel kan inderdaad geen kwaad; alleen de datum verstellen met snelverzet tijdens datumwissel moet je niet doen.
Zo’n oude Vostok heeft geen snelverzet en kun je dus ook niet op die manier slopen. :wink:

2 likes

Gelukkig hebben die uurwerken ook 5 jaar garantie :slight_smile:
Keerzijde is wel dat ze 8k+ zijn, maar ja.

1 like

Wat ik dan als totale leek graag wil weten is WAAROM het verzetten van de datum tussen 22:00 en 2:00 slecht is.

1 like

Zoals al aangegeven, er zijn meerdere filmpjes voorbij gekomen en te vinden.

Hier alvast een voorbeeld;

4 likes

Marc is cool!

Leerzaam filmpje :+1:

1 like

Leuk filmpje inderdaad. Ik verzet de datum inmiddels 35 jaar zonder te letten op het moment waarop…
De ‘danger zone’ tussen 22 en 03 is erg ruim, en de wijzers op ‘het zuidelijk halfrond’ houden is helemaal overdreven.
Aan de andere kant, waarom zou je het risico nemen ?
Ik heb ervan geleerd. Voortaan geen date adjustments meer tussen 23 en 01.
Ik houd het in de gaten !

1 like

Geweldig leerzaam filmpje.

Dus als ik het als leek goed begrijp is het verzetten van de datum tussen 22:00 en 2:00 niet verstandig om te doen als het gaat om een “quick set” (“snel verzet” in het Nederlands?) horloge?

1 like

Jep

2 likes

Ga jij lekker het wiel opnieuw uitvinden.

5 likes

21.00-3.00 is de danger zone. Nooit datum verzetten!
Althans bij mechanisch horloge. Not sure hoe het bij Quartz zit.

1 like

Oh nee? Waarom roep je zomaar iets als je het overduidelijk niet weet? Kan voor de vraagsteller weleens nare gevolgen hebben…

Ja, want in een quartz horloge zit verder niets mechanisch?

2 likes

Zie ook dit oudere topic.

Gr
Men

1 like

Je kunt ook de tijd op je mobielte aflezen; nog nauwkeuriger en goedkoper😅

Zie boven mijn leercurve vwbt dit onderwerp…

1 like

Nu moet je nog leren je mond dicht te houden als ergens geen verstand van hebt zoals in dit topic :wink: (totdat je weet hoe het zit, dan is je kennis welkom).

FF zonder dollen; ik wil je niet onderuit halen, maar heb me wel geërgerd aan hoe overtuigd je even van je gelijk was terwijl je er overduidelijk weinig vanaf wist en daarmee kun je mensen op het verkeerde been zetten.

Degene die oprecht iets vraagt weet het namelijk niet en kan dan soms een ingewikkelde keuze moeten maken “wie te geloven”.

7 likes

Amen.

1 like

Tsja, dan reflecteer ik mn eigen ervaring nl. 35 jaar met hetzelfde horloge de datum bijstellen zonder op het tijdstip te letten, zonder problemen ook. Dan gaat het toch om minimaal 35 maal 5 is 175 keer achteloos datum verstellen met hetzelfde quartz uurwerk. Ik heb gewoon al die jaren enorm geluk gehad. Excuses dat ik hier zeker 20 minuten er naast zat, (+34 jaar) maar gelukkig heb ik er van geleerd. Dank hf!
“Ik heb ervan geleerd. Voortaan geen date adjustments meer tussen 23 en 01.”
=edit= geen date adjustments tussen 21 en 03

1 like