Tijd tussen 22:00 & 02:00 Uur Verzetten met Datum

Ola HF-leden,

Sinds enkele maanden pas lid van HF, maar heb al veel interessante topics mogen lezen en heb ook een mooi horloge kunnen kopen om aan mijn collectie toe te voegen.

Aangezien ik zelf continue met horloges werk, van modemerken als Hugo Boss en Tommy Hilfiger, horlogemerken als Tissot & Certina tot de (voor mij) duurdere horlogemerken als Hamilton & Edox, ben ik graag goed geïnformeerd.

Ik heb al vele vertegenwoordigers mogen spreken en al veel trainingen gehad, maar de meningen verschillen over het volgende:

Is het verzetten van de tijd/datum, tussen 22:00 uur & 02:00 uur, wanneer de datum/dag aan het verspringen is, schadelijk voor het uurwerk?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening, de feiten en/of ideeën. Wellicht is deze vraag ooit al eens gesteld, maar heb hem nog niet kunnen terugvinden.

Alvast bedankt, groetjes Göran

2 likes

De tijd verzetten niet. De datum wel.

In geval van de tijd draai dan vóóruit!

3 likes

Het verzetten van de tijd niet, maar het verzetten van de datum kun je beter op een ander moment doen.
Of de tijd eerst verzetten naar een ‘veilig’ tijdstip en daarna de datum verzetten. :+1:

3 likes

:point_up: dat dus

2 likes

Correct :ok_hand:t2:

1 like

Idd wat hierboven gezegd word, als je de datum verzet zet beide wijzers gewoon even naar beneden (half 6) dan zit je altijd veilig.

1 like

Over het algemeen wat hierboven gezegd wordt.

Bij een kleine selectie uurwerken zoals de B01 (en de varianten gebaseerd op dit uurwerk) kan de datum op elk moment verder gedraaid worden.

3 likes

Ola Goran,

Als je eventuele schade wilt voorkomen en op safe wilt spelen, kun je het beste de wijzers op het zuidelijk halfrond zetten (vb half zes), alvorens met de datum te gaan rommelen.

succes met de data!

1 like

Bij de inhouse uurwerken van Tudor kan het ook op elk tijdstip !

1 like

Je kunt ook een quartz uurwerk kopen.
Loopt ook nog eens 300 x nauwkeuriger.

1 like

Mijn Tudor Pelagos (MT5612) klikt ook echt binnen 10 seconden na 0:00u om, het lijkt mij dat deze inderdaad op elke andere minuut voor of na die tijd niets meesleept of zo, het voelt echt als een instant klik.

Bij mijn Seiko’s zie ik de dag en datum altijd langzaam meegenomen worden, ik weet ook wel waar het fout gaat als je de datum gaat verstellen tijdens die switch, maar is een beetje lastig uitleggen, er zijn wel wat goede video’s over, zoals de Watch and Learn van LongIslandWatch : link naar youtube

2 likes

dat maakt dus geen verschil …ook een quartz kan je op die manier slopen

1 like

Nooit geweten, zou mooi zijn als dit wat meer toegepast zou worden in andere uurwerken. Toch zou ik nu nog de 8 tot 4 regel aanhouden, zelfs bij die uurwerken. Je zou s’ochtends in gedachten net een horloge pakken waarbij het niet kan… :crazy_face:

1 like

Oh ja?
Het enige wat je kan overkomen is dat de datum om 12 uur 's middags verspringt…

En 30% goedkoper in aanschaf.

2 likes

Nutteloze reactie. (Deze ook overigens :grin:)

2 likes

Quartz heeft geen last van datum-perikelen…

Als je bij een quartz de datum verzet tijdens datumwissel kun je ook een tand of palletje afbreken, net als bij een mechanisch horloge. Maakt helemaal geen verschil. :wink:

Proost…!:sunglasses:

1 like

Het verschilt per uurwerk, maar kan zeker schadelijk zijn. Er zijn al mooie filmpjes hier gepost.

Voor mij maakt het niet heel veel uit, want meestal slaap ik rond die tijd.

2 likes