Tijd voor aanvullende regels over gebruik van A.I.?

Zelfs veel menselijke developers raken in paniek wanneer je over pointers begint.

1 like

Dit is een industriële schakelkast (PLC/automatiseringskast), en het probleem springt er vrij duidelijk uit:

:red_circle: Kernprobleem: onderzijde = compleet ongecontroleerde bekabeling

De onderste zone is:
• extreem chaotisch bekabeld
• kabels liggen los, gekruist en ongebundeld
• labels hangen los of zijn slecht leesbaar
• geen duidelijke scheiding tussen signalen, voeding en communicatie

:point_right: Dit is geen “esthetisch probleem”, maar een functioneel en risicovol probleem.

:warning: Concrete risico’s

1. Storingen & foutdiagnose
    • Onmogelijk om snel te traceren welke draad waarheen gaat
    • Grote kans op verkeerd meten / verkeerd loshalen
    • Debugging wordt traag → downtime ↑

2. Mechanische belasting
    • Kabels staan onder spanning en knikken
    • Kans op:
    • draadbreuk
    • losse contacten
    • intermittente storingen (de lastigste soort)

3. EMC / signaalproblemen
    • Alles ligt door elkaar:
    • signaalkabels
    • voeding
    • mogelijk veldbus/communicatie
    :point_right: → verhoogde kans op storingen door interferentie

4. Veiligheid
    • Geen duidelijke kabelrouting
    • Moeilijk om spanningsdelen te isoleren
    • Kans op fouten bij interventies

:yellow_circle: Secundaire problemen (minder kritisch maar wel relevant)

Slechte documentatie / labeling
• Labels lijken handgeschreven en inconsistent
• Niet uniform → moeilijk schaalbaar onderhoud

Geen kabelmanagement
• Geen kabelgoten of te klein gebruikt
• Geen trekontlasting (strain relief)

Inconsistent niveau in kast
• Bovenste deel (PLC en modules) = netjes
• Onderste deel = chaos
:point_right: Dit wijst vaak op:
• latere uitbreidingen zonder redesign
• tijdsdruk bij installatie

:brain: Waarschijnlijke oorzaak

Dit is typisch voor:
• “organisch gegroeide” installatie
• meerdere technici over tijd
• wijzigingen zonder herstructurering
• gebrek aan standaardisatie

:white_check_mark: Wat is de echte oplossing (niet symptoombestrijding)

Niet: “even bundelen met tie-wraps”

Maar:

1. Herontwerp van kabelrouting
    • Scheiding van:
    • voeding
    • I/O signalen
    • communicatie
    • Gebruik van kabelgoten / ducting

2. Hertermineren waar nodig
    • Oude, te korte of beschadigde draden vervangen
    • Correcte lengtes + nette bochten

3. Professionele labeling
    • Uniform systeem (bijv. ferrules met print)
    • Match met schema

4. Documentatie updaten
    • Actueel elektrisch schema
    • Klemmenlijsten correct

:bulb: Samenvatting (kort en scherp)

Het probleem is geen componentdefect, maar slechte kabelorganisatie die leidt tot:
• verhoogde storingskans
• slechte onderhoudbaarheid
• veiligheidsrisico’s

:point_right: Dit is technisch gezien een structureel ontwerpprobleem, geen kleine fix.

Als je wilt, kan ik dit omzetten naar een concreet “plan van aanpak” (bijv. hoe je dit in 1–2 dagen netjes herstructureert zonder alles stil te leggen).

8 likes

Handig hoor.

4 likes

Is vaak de beste oplossing.

2 likes

Klopt. Hoewel je dat niet moet combineren met het naar binnen werken van twee flessen rode wijn en een kilootje spareribs, want dan heb je de volgende ochtend

te pakken.

4 likes

Ik heb er een bak Duvel mee gewonnen van mijn professor C aan de universiteit, een kwart eeuw geleden. :smiling_face_with_tear:

Nu we toch aan het stoefen zijn, ik met een C++ projectje een heel prettige bonus.

Ach ja, in het land der blinden… :grinning:

2 likes

Gen Z’er hier! (Met 2 jaar coding studie gekkigheid).

Ik heb een pokke hekel aan het gehele AI overall. Van de postNL niet eens meer kunnen bereiken tot mn besluit van het stoppen met coderen.
Dit soort forums zijn voor mij juist een van de weinige plekken op het internet zonder het benoemde “AI-slop”.
Hou de boel lekker mens voor zover mensen nog kunnen schrijven en fatsoenlijk Nederlands kunnen!

Het Nederlandse taalniveau gaat al naar de knoppe door leeftijdgenoten en zelfs ouder die meer bezig zijn met Engels dan de eigen Nederlandse taal.

Astublieft :slight_smile:

7 likes

:rofl::ok_hand:t4:

6 likes

Dat kan AI beter.

3 likes

Beste allemaal, ik had deze topic geplaatst in de FAQ discussie, met het specifieke doel om te praten over (al dan niet geschreven) gebruiksregels, dus in de context van dat forum.

Nu gaat de discussie allerlei kanten op, maar wordt de thread daardoor opeens verhuisd naar off-topic.
Het is leuk om te zien dat het onderwerp zo leeft, maar de intentie van deze topic was nadrukkelijk dus wat anders.
Graag dus ook een beetje on-topic blijven… dank! :slight_smile:

2 likes

Kunstmatige intelligentie of AI schaarde ik onder de andere kunstmatige dingen zoals siliconen in je borst, opgepompte spieren en inseminatie voor als de natuur je niet zo ter wille is :grinning:

1 like

Dan heb je het eerder over Machine Learning systemen voor patroonherkenning en foutzoeking, neem ik aan? Dat is nou exact de kern van m’n betoog: “AI” wordt vaak afgedaan als “Generative AI”, terwijl in diverse machinekamers, engineering rigs, fabrieken, ziekenhuizen en meldkamers al 30 jaar lang allerlei machine learning oplossingen draaien die goed werk doen.

Ik zou een LLM niet als vervanging van een knowledge base willen zien om de doodsimpele reden dat je problemen hebt rond hallucinatie en het gebruik van bronnen die mogelijk incorrect zijn voor de schakelkast waar je mee bezig bent.

Als, dan zou ik liever een Small Language Model optuigen die doelgericht getraind is op het vakgebied waar jij mee bezig bent.

Ai ai ai. Pijnlijk. :slight_smile: Taalfouten terzijde herken ik me wel in het betoog van @Auxotl.

Daar eten we allemaal mooie runderlapjes van, dus daar moet je niet over zeiken. Ik voel dat dit topic off topic wordt.

1 like

… en dat dus liever niet, aub.

1 like

Ik heb 94 reacties gelezen, wat een vermaak. Om de vraag van @Hanz te beantwoorden; ik ben groot voorstander een volledig verbod op AI gegenereerde content op dit forum. Ik zie echt nul toegevoegde waarde in het de hele dag doorspitten van AI teksten en AI plaatsjes.

Ik zie helaas al genoeg van de teringzooi (sorry voor m’n Frans) op m’n werk, waar elke ziel nu de hele dag zit te prompten om mailtjes te schrijven, presentaties te maken en gare code uit CoPilot te harken. In de tijd die ze aan het prompten verspillen hadden ze ook… het mailtje kunnen schrijven, een slide deck kunnen maken en een code in elkaar kunnen fietsen. Alles wat uit die LLM’s komt rollen is saai, generiek, pastel, kleurloos, smakeloos, zoutloos, niet interessant, comaverwekkend en zaaddodend. Ga weg met die rotzooi.

11 likes

26 likes

Das het stukje mens :wink:

2 likes

Kwam dit vanmorgen tegen bij een bedrijf wat ik bezocht…

8 likes

Er ontbreekt alleen nog wat bolognese saus.

6 likes

De helft van alle YT vids is inmiddels becommentarieerd met AI. Het is soms meteen duidelijk, soms pas na een paar minuten als een (Engelstalige) klemtoon volkomen incorrect is.

We gaan nog een hoop meemaken met AI. En dan te bedenken dat het nog “jong” is…

3 likes