Tijd voor een Pilot

Enkele jaren geleden heb ik mijn pilot horloge weggedaan. Het wordt weer tijd voor een andere. Maar welke?

a. deze?

b. of toch maar dit merk?

c. Alhoewel deze ook zou kunnen.

Luxe problemen allemaal. :coffee:

Iemand een idee?

Laco Paderborn of Münster. Punt.

1 like

Ik zit eraan te denken om binnenkort zelf een pilot samen te stellen en af te bouwen. Unitas/ETA 6498 met kroon en stift, Wijzerplaat, wijzers, en case + caseback. Misschien ook een leuk idee? Voor jezelf bedoel ik, niet dat ik er één in elkaar ga zetten voor je :smile:Dan kan je alles zelf uitzoeken naar eigen smaak.

2 likes

Lijkt wel een raadplaatje…zoek de 10 verschillen

2 likes

De eerste is toch zo’n 40% goedkoper als de andere twee. Omdat velen nogal irrationele ideeen bij merken hebben, heb ik ze niet vermeld.

Ik ben niet zo thuis in de fliegers maar afgaande op de foto’s zou ik B zeggen. Ik vind de secondewijzer mooier en de bezel rand lijkt me mooier, maar dat laatste is wat tricky te zien op deze foto’s.
Door de lugs en de dikte lijkt C wat meer een tonnetje.

En het inkoppertje dat waarschijnlijk toch zal komen, heb je naar de Speedbird gekeken?

Een speedbird zonder datum wordt niet meer gemaakt. Ik vind de datum echt een afknapper. Zo zonde.

Ja dat moeten ze gewoon verbieden op pilots.

Tja rationaliteit en onze hobby/verslaving :wink:

A. Archimede / Steinhart (?) zijn de budgetvriendelijker opties. Steinhart zou ik dan vermijden aangezien op de juiste manier geblauwde wijzers een wereld van verschil maken, zeker bij een cleane klok als een flieger.

B+C Stowa en Laco maken beiden prachtige fliegers en behoren tot de originele producenten. Of dat voor jou waarde heeft weet ik natuurlijk niet.

De Stowa vind ik eleganter dan de Laco door de lugs/kast. Handgeborstelde kast is super. Iets bescheidener formaat wat mee zou kunnen spelen in je keuze.
De Laco is weer wat stoerder en heeft meer weg van het origineel wbt kast. En ze produceren ook in grotere maten zoals (volgens mij) het model uit je plaatje.

gr, HJR

Edit: Tourby is er ook nog maar daar hoor je soms mindere verhalen over de communicatie.

Heb ik ook met logo op een flieger.

Ben er ook naar aan het kijken. Ook de diverse moderne varianten.

Maar de Stowa is voor mij de beste van bovengenoemde modellen. Heeft ook met de 40mm te maken. Voor een duiker of chrono vind ik groter geen probleem, maar door de dunne bezel en grote oppervlak glas vind ik 40mm perfect.

De andere zijn Muhle- Glashutte Terrasport II, Alpina Startimer, IWC mk XVI

De genoemde Speedbird vind ik de wijzers niet zo mooi.
Laco heeft te dunne lugs en beadblast
Archimede heeft geverfde wijzers, lelijke kroon, geen mooi indexen/ minuten markers.

Ook onderstaande pilot vind ik mooi, juist omdat deze naar nog een wereldoorlog eerder verwijst. Hij is echter ruim boven budget.

Deze wijzerplaatindeling vind ik ook leuk. Meestal zie je een in verhouding te kleine uurwijzer tov de minutenwijzer.
Bij deze B&R zijn de wijzers in verhouding, maar in combi met de wijzerplaat te groot, want hij steek boven de cirkel uit.

Deze el cheapo 5 is maar 37mm. Maar de lengte vd wijzers tov de wijzerplaat zijn perfect.

Ook deze is mooi, maar prijzig, en groot!
Al met al blijven dan de archimedes, stowa en laco over.

1 like

Ik zie - eerlijk gezegd - zo weinig verschil dat ik domweg voor A zou gaan als die 40 % goedkoper is.
Ik heb het nu dus echt alleen over het uiterlijk, het gaat er natuurlijk ook om wat voor uurwerk er in zit.

Absoluut B de Stowa. Waarom? Deze is het meest verfijnde van dit stel, mooie afwerking, draagbare maat. Heb zelf deze Stowa gehad evenals vele Steinhart Fliegers. Steinhart is leuk maar is het toch niet in vergelijking met een Stowa Flieger. Over de Laco kan ik niets zeggen, vind de kleur van de kast niet mooi en het lijkt wel een tonnetje. De door @martv genoemde Speedbird lijkt mij ook een fantastische optie, heeft alles wat de Stowa ook heeft alleen dan in een modernere jas en met een fijne stalenband. De Precista is de enige die ik dan ook nog in mijn bezit heb.

1 like

Heb altijd een zwak gehad voor Hanhart. Helaas maken ze nu alleen nog chronografen, maar deze Minos kwam aardig in de buurt van een leuke fliegeruhr met 40mm. Over originele producenten gesproken…

Ik heb enkele Fliegers gehad voor ik deze vond. Een aantal vond ik te dik en de kroon was bij enkele ook wat irritant op mijn hand.

Uiteindelijk kwam deze tot me via een ruil met een Duitse liefhebber

Wel een vreemde naam voor een flieger: Terranaut, maar erg blij mee.

Een 47 mm flieger zou ik sowieso niet aandurven. Die zijn volgens mij echt gemaakt om met een lange band over een leren vliegeniersjas te dragen.

2 likes

Je kunt ook voor weinig eerst eens een Tissel proberen, stel het hele flieger ding blijkt het niet zo te zijn dan heeft het iig niet teveel gekost:

1 like

Dat is geen slechte tip. Ik zou de 40mm nemen dan. Maar ik ben geen hommage fan, en van laco bv zou het geen hommage zijn, omdat ze de horloges vroeger zelf hebben gemaakt. Maar de prijs van een Tissel is wel heel aantrekkelijk natuurlijk.