Vintage wordt vaak geassocieerd met verkleuring van onder andere radium en tritium. Veel klokjes ontwikkelen op deze manier hun ‘eigen’ gezicht. Dit waardeer ik, en nog velen vintage liefhebbers met mij.
Maar ook kan ik het letterlijk ‘tijdloze’ in vintage waarderen. Vintage horloges met geen enkele vorm van ‘verkleuring’ (bijvoorbeeld tritium). De charme zit het dan in mijn opinie ondere in het design ten opzichte van de nieuwe horloges.
Ik vind het leuk om een horloge in nette staat te zien van een ca. 50-60 jaar oud, die er nog steeds uit ziet als net toen der tijd. En, over 50-60 jaar, het horloge er nog steeds hetzelfde uit ziet.
Welke vintage horloges zonder enige vorm van lumen hebben jullie in bezit? Ik hoop zo een breder beeld te krijgen van tijdloze modellen waarbij geen radium/tritium is gebruikt
Ik trap af met deze Constellation. Onxy markers. Geen enkele vorm van mogelijke verkleuring dus!
Ik merk dat veel Seiko’s qua lumen ook niet echt verkleuren en er dus ook met lume vrijwel nog uitzien als nieuw. Ik denk dat het komt door een andere lume mix met o.a. een minder sterk radioactief materiaal promethium. Zoals:
Maar volgens mij was dat niet helemaal het doel van je topic
Wel leuk om te weten Daniel! Leuk model die zeg.
Zag laatst een Seiko met rode GMT wijzer, die erg op deze lijkt. Geen ster in het Seiko-doolhof qua referenties, maar die vond ik cool
Draag je die Seiko trouwens in de praktijk nog vaak?
Ik had die Longines Conquest om te proberen, maar voel me toch niet comfortabel bij een sjieke gouden dresser op mn 25ste
Erg leuk model dat nog hoog op mn wishlist staat. Maar eigenlijk is het een 24 uurs wijzer ipv gmt en gebruik je de bezel voor de tweede tijdszone bij die modellen.
Ik ben niet zo’n fan van patina, ik heb ook m’n vintage het liefst in nieuwstaat. Helaas voldoet niet m’n hele collectie daaraan, maar deze twee springen er wel uit, zeker als je de leeftijd in ogenschouw neemt. Zijn ook beide volledig zonder lume.