Time Force automaat

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, en ik heb een paar vragen over mijn (Spaanse?) Time Force automaat. Op het internet kan ik zo goed als niets vinden over deze automaat. Het model/typenummer is 2536M. Het horloge heeft een zichtbodem, en het uurwerk is van koper/verkoperd. Hoewel: het cetrifugaalgewicht is zowiezo van staal en verkoperd. Het horloge heeft een seperaat secondenwijzertje boven de 6, en onder de 12 is een 24uurs aanduiding aanwezig. Het horloge heeft géén datumaanduiding. De blauwe (kunstleren) band heeft een klapsluiting.
Wie weet of dit horloge inderdaad van Spaanse makelij is?
Is er iemand die meer weet van deze automaat?
Ergens heb ik gevonden dat het uurwerk Japans zou zijn?

Graag een reactie!

Groeten,
Johan46.

1 foto zegt soms meer dan 100 woorden.
Dat is misschien ook hier wel van toepassing :wink:

Marz Schreef:

1 foto zegt soms meer dan 100 woorden.
Dat is misschien ook hier wel van toepassing :wink:

Misschien deze, via google gevonden.

Johan46 Schreef:

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, en ik heb een paar
vragen over mijn (Spaanse?) Time Force automaat.
Op het internet kan ik zo goed als niets vinden
over deze automaat. Het model/typenummer is 2536M.
Het horloge heeft een zichtbodem, en het uurwerk
is van koper/verkoperd. Hoewel: het
cetrifugaalgewicht is zowiezo van staal en
verkoperd. Het horloge heeft een seperaat
secondenwijzertje boven de 6, en onder de 12 is
een 24uurs aanduiding aanwezig. Het horloge heeft
géén datumaanduiding. De blauwe (kunstleren) band
heeft een klapsluiting.
Wie weet of dit horloge inderdaad van Spaanse
makelij is?
Is er iemand die meer weet van deze automaat?
Ergens heb ik gevonden dat het uurwerk Japans zou
zijn?

Graag een reactie!

Groeten,
Johan46.

Is het deze misschien?

Jammer dat de sticker hier erop zit. Kan niet goed zien welk uurwerk erin zit.

Helemaal goed!
Dank je wel!

Johan46

Dat klopt helemaal, zónder sticker is het ook niet duidelijk met wat voor uurwerk we te maken hebben…

Johan46

Johan46 Schreef:

Helemaal goed!
Dank je wel!

Johan46

Graag gedaan, maar zoals ik al zei is te veel van het uurwerk afgedekt om (voor mij althans) te raden wat voor uurwerk dit is. Als je zelf een duidelijkere foto kunt plaatsen, dan zou dat flink helpen.

Gezien de 24 uurs en kleine seconde vermoed ik een Orient of Miyota (en geen Seiko), maar zeker weten doe ik het niet.

Ik heb het horloge uiteraard zónder sticker in gebruik, echter dan is óók niet te achterhalen wat de afkomst is van het uurwerk.
Zou best eens een uurwerk van de door jou genoemde afkomst kunnen zijn…

Johan46

Je zou allicht een foto van het uurwerk van je horloge toch kunnen plaatsen zodat misschien iemand met een identiek uurwerk - en weet welk uurwerk het betreft - het mogelijk herkent?

soms is er achterop het uurwerk een type nummer ingeslagen. Als je dat invoert in Google vind je misschien meer info. Anders hier ff posten voor de kenners.

Gr Wouter

Een superwilde gok want ik kan er helemaal naastzitten maar als ik de afwerking van het uurwerk zo zie, samen met de vraagprijs van €60,- op eBay én de 24 uurs complicatie denk ik eerder aan iets Chinees dan iets Japans.

marnix.moed Schreef:

Gezien de 24 uurs en kleine seconde vermoed ik een
Orient of Miyota (en geen Seiko), maar zeker weten
doe ik het niet.

Ik dacht ooit begrepen te hebben dat Orient zijn uurwerken enkel in de eigen horloges gebruikt en niet aan derden verkoopt. Als iemand beter weet hoor ik dat graag.

@johan46, zoals marz al zei, misschien dat iemand het uurwerk herkent van een ander klokje bijvoorbeeld. Ook in horloges in het duurdere segment zitten soms (bijna) dezelfde uurwerken en die herkennen we soms ook.

@stefanmol, zou idd ook goed iets Chinees kunnen zijn als een Seagull. Ik ken echter geen Parnis/Marina Militare/etc die deze combi heeft. Alleen met PR

@lencoth, ik ben geen Orient kenner, ik kwam er alleen op omdat TS met Japans uurwerk kwam. Ben ook wel benieuwd of Orient alleen voorkomt in eigen klokjes.

Hier een foto van het uurwerk van mijn Time Force 2536M.
Ik hoop tenminste dat het mij gelukt is…
Verder wil ik iedereen bedanken die tot zover een reactie geplaatst hebben.
Ik hoop dat ik na het plaatsen van de pica meer reacties ontvang.

Johan46.

Ik kan het niet 100% bevestigen maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat Orient haar uurwerken verkoopt aan andere fabrikanten. Het inhouse/manufactuur uurwerk is hun paradepaardje en ook een onderdeel van de marketing. Waar vind je nog een manufactuur voor dat geld? Voor wie het zeker wil weten gewoon even een mailtje naar Orient sturen.

Dit horloge wordt ook aangeboden door Optitime.

De automaat die er in zit is van Miyota.

Je kan Hugo Schockman van Optitime punt NL wellicht om meer info vragen als hij terug is van zijn vakantie.

Dat zal ik zeker doen. Ook ik heb daar o.a. een Time Force quartz gekocht, een zeer fraai en robuust klokje.
Intussen ben ik zeer tevreden met de automaat, deze loopt beter op tijd dan mijn Seiko SNK803K2 “Aviator”. Deze loopt in 36 uur 60 sec. vóór…
Deze Seiko komt óók van Optitime.
Ik weet nu, dankzij dit forum, zo langzamerhand wat voor vlees ik in de kuip heb met die automaat, valt niet tegen dus.
Bedankt!

Vr.gr,
Johan46.

Ik heb dus ook zo’n Time Force / Miyota automaat
maar dat ding weigert bij het instellen dus stil te staan,
je trekt de kroon uit en kunt hem tot op de minuut
gelijk zetten maar de secondes lopen dan of 30 sec achter of voor bij de exacte tijd, eigenlijk de minutenwijzer ook, het enige verschil is dat je met uitgetrokken kroon de uren / minuten kunt aanpassen maar de wijzers blijven gewoon zelf nog doorlopen
Datzelfde komt soms voor bij een Seiko 5 secondenwijzer maar daar
kun je de wijzer na wat gepruts nog tegenhouden
tot stilstand.

Is dit doorlopen soms gebruikelijk bij die Miyota’s ?

Ik denk dat jij de zogenaamde “hack” functie bedoelt. http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,87553

Jeffreyh1984 Schreef:

Ik denk dat jij de zogenaamde “hack” functie
bedoelt.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,87553

nou nee… nog nooit van gehoord, ik weet alleen dat je bij een Seiko 5 de secondewijzer precies op de 12 kunt stilzetten ( of waar dan ook ) door de uitgetrokken kroon een beetje tegengas te geven,
dan stopt de boel compleet tot je er mee schud ofzo,
bij deze miyota blijft de boel wat je ook probeert gewoon doorlopen, beetje lastig als je hem tot op de seconde gelijk wil zetten,

verder loopt hij perfect trouwens … regelmatiger dan die Seiko 5 i.i.g.