“Time may be running out for Swatch, Tissot, TAG Heuer, and others”

Interessant artikel over de dominantie van de Apple Watch. De mid range (analoge)horlogemarkt (€200-€600) is gedoemd als je het mij vraagt…

https://news.strategyanalytics.com/press-release/devices/strategy-analytics-apple-watch-outsells-entire-swiss-watch-industry-2019

Waarom? Welke argumenten heb je? Of enkel dit artikel?

2 likes

Ik heb van TAG Heuer nog geen horloges in deze prijsklasse gezien…? :wink:

8 likes

Er worden in het artikel twee vragen niet beantwoord. Ten eerste zou ik cijfers willen zien. Van de verkoop van Zwitserse horloges in aantallen en de Apple watch. Maar dan voor ieder jaar sinds de introductie.

Als de Zwitsers in 2015 17 miljoen horloges verkochten en dat nu 21 miljoen is, zou een groeiende markt een indicatie kunnen zijn dat de markt voor Apple Watches of wearables een totaal andere is dan die voor horloges.

Zo is een Rollie of Cartier nog steeds een onvervalst luxe- en status-object, terwijl veruit de meeste mensen die ik ken met een Apple watch 'm gebruiken om als een neuroot berichtjes te lezen en beweging te tracken. Dus ten tweede zou ik willen weten of de Zwitsers vinden dat ze die markt moeten pakken.

Dat er intussen al artikelen zijn verschenen waarin gesuggereerd wordt dat het constant bijhouden van gezondheidsdata ongezond is voor de psyche… sja, daardoor vraag ik me af wanneer deze gril teneinde komt.

Ik ben in ieder geval niet geneigd om overal “wearables” op m’n lichaam te plakken. Integendeel, ik heb alle hoorbare notificaties van m’n telefoon ook al uit staan. Je wordt gek van die kermis.

Kortom: Er wordt in het artikel gezegd dat de Zwitsers de “smartwatch-oorlog” aan het verliezen zijn. De vraag is of die oorlog wel bestaat. Ik denk dat veel horlogemerken expliciet op luxe inzetten, en niet op dit soort functies.

30 likes

Niet alleen dit artikel. De FHS heeft duidelijke statistieken gepubliceerd.

Alles in de goedkope segmenten zakt terug. Onder de CHF 200 het meest, maar feitelijk zakt alles onder de CHF 3000. Alleen het topsegment houdt zich staande. Zou Rolex daarom Tudor het topsegment in duwen en zichzelf misschien nog hoger in willen schalen?

1 like

:face_with_raised_eyebrow::face_with_raised_eyebrow:

19 likes

Dat dus! :smiley:

Overigens sterft het van de Apple watches bij ons op kantoor (IT) maar zie ik tegelijkertijd óók een groepje collega’s met dure merkhorloges!

Voor ieder wat wils denk ik!

1 like

Natuurlijk niet, maar met termen als Apple watch en een handvol Zwitserse merken kom je wel bij veel mensen op de radar. Dan maakt het fatsoenlijk onderbouwen van de stelling niets meer uit.
Voor de rest zijn veel midrange merken niet zo goed om modellen te maken die het gewone publiek wil kopen.
Merken als DW, Diessl, Armani, Boss etc. laten zien dat er wel mensen bereid zijn om een paar 100eu neer te leggen voor een horloge. Helaas kruipen de midrange merken tegen de 1k-2k aan, wat toch net te veel is voor velen.

1 like

Vaste datum per jaar?

2 likes

Ja.
Maar dan wel heel lekker! :yum:

2 likes

Ook in een schrikkeljaar?

1 like

Nee dan niet :slightly_smiling_face:

1 like

Ik denk dat het zo’n typisch “boost your sales with a fake positive message” artikel is.
Net als de directeur van de NVM die midden in de crisis op het journaal stond te vertellen dat de huizenmarkt hard aantrok en dat iedereen toch vooral snel nog een huis moest gaan kopen :joy:

Ikzelf vindt die Apple watch nog best duur, als je nagaat dat je ook al betaalt met alle, maar dan ook alle persoonlijke informatie die er maar weg te geven is…

Maar met een horloge heeft het absoluut niets te maken.

6 likes

Waarbij “het middensegment” de Zwitsers zijn. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe zich dat verhoudt tot verkoop aantallen van lokale merken in ieder land, en hoe gezond de diverse microbrands zijn of blijven.

Bijvoorbeeld Tissot maakt ook heel veel dodelijk saaie meuk die de plank net mis slaat. Het had ooit standing maar bungelt nu onderaan de catalogus van de Swatch Group. Ze maken er zelf een soort van tweederangs merk van. Dan is het niet vreemd dat het merk het aflegt tegen Armani en Apple tegelijkertijd.

Dus vraag ik me af wat er gebeurt als je het per merk afsplitst. Zakken de mid-range merken van Swatch Group in, en wat betekent dat voor boutique spul als Oris? Hoe doen Sinn het in Duitsland en Sjöö Sandström in Zweden? Wat zegt de lokale markt?

Kortom: het blijft te grofmazig om iets te roepen.

1 like

Deze getallen zijn de complete export van Zwitserland. Ik mag aannemen dat het dan best indrukwekkend is.

Je kunt ook stellen dat de Zwitsers massaal hun segment aan het bijstellen zijn. Iedereen naar de 3000+ :slight_smile: als je dan minder gaat verkopen in de reeks eronder, kan dat misschien ook express zijn, je gaat ook minder exporteren als je besluit minder te maken.

Dat vinden wij hier, maar ik denk dat heel veel mensen het bij een horloge gaat om wat je er allemaal mee kunt … en dan biedt een smartwatch best veel.

1 like

Apple watch ≠ horloge

2 likes

Ik vind een Apple watch meer een gadget dan een horloge.
Zeker omdat je eigenlijk om de paar jaar een nieuwe moet hebben net als een smartphone.

Een horloge koop ik voor een langere tijd … tenzij je natuurlijk een notoire flipperaar bent.

Ze hebben het dan wel over de smart-watch oorlog die Zwitzerland aan het verliezen is.
Neem nou het grootste Zwitserse merk … Rolex … welke Smart-Rolex bedoelen ze dan ??

Op de lange termijn kan er wel zoiets gebeuren als ook in de audio gebeurd is.
Vroeger thuis was het normaal (ik ben ook al 52 :grin:) dat je een echte stereo(toren) had.
Met draaitafel, versterker, tuner en cassettedeck + een setje boxen.
De jeugd van de laatste 20 jaar (in de audio bekend als de mp3-generatie) koopt geen echte stereo meer maar speelt alles af via de smartphone en wellicht een bluetooth speaker(tje).
Echte audio apparatuur is een niche markt geworden en ga je naar een gemiddelde hi-fi show is het publiek opvallend grijs :roll_eyes:

Staat de horlogewereld ook een dergelijke kaalslag te wachten ? (en dan bedoel ik nu niet het haar :rofl: )

Neemt over 10-20 jaar de smart-watch papa zijn zoon dan nog mee naar een juwelier om daarvoor zijn eerste echte horloge te kopen ?? … ik betwijfel het.

7 likes

Audio is steeds goedkoper geworden, en voor veel mensen is elke vorm van geluid/muziek goed genoeg. En de bodem wordt steeds hoger. Goedkope audio is al voor veel mensen ‘goed genoeg’.

Wat er overblijft is een luxe wereld voor liefhebbers.

3 likes

Al veel dingen gezegd. Totaal verschillende producten met totaal verschillend publiek. Als ik even mijzelf neem: voorzichtig amateur-level horloge liefhebber (maar niets van boven de 1000 Euro per stuk) en tegelijk fanatiek Apple liefhebber - vroeger had ik alle producten al heel snel na lancering. Heb intussen iets van 10 horloges, maar pas sinds een paar dagen een gebruikte Apple Watch van marktplaats. Is leuk, is een gadget, maar vooral een fitness en gezondheids speeltje. Ding zal never nooit een gewoon horloge vervangen - althans bij mij.

Ik denk dat die speelgoed horloges vooral een NIEUW publiek aantrekken, maar weinig mensen verleiden die hun mechanische horloges aan de wilgen hangen.

Los daarvan … volgens mij wil het artikel eigenlijk het verschil smartwatch - conventional watch vergelijken. Alleen focus op Zwitserland is beperkt. Wat met Duitsland? Japan? Daar vinden we ook mooie merken met prachtige horloges. Voor mijn gevoel zit SEIKO / GrandSeiko ook best in de lift, toch?

2 likes