“Time may be running out for Swatch, Tissot, TAG Heuer, and others”

Ik heb mijn dochter een prachtige Oris Aquis voor d’r 21e cadeau gegeven, en mijn zoon een mooie stalen SEIKO 5 voor z’n 16e. Allebei helemaal happy. Allebei iPhone verslaafden, maar wel met het besef wat het verschil is tussen een ‘echt’ horloge en een Apple watch.

6 likes

Zwitsers zijn nogal egocentrisch wat horloges betreft. Die weten niet dat er mensen buiten Zwitserland ook nog horloges maken.

Seiko heeft het hier ookal over gehad. En dit is de reden van de enorme prijsverhogingen van de afgelopen 2-3 jaar van Seiko. Die denken ook dat de markt voor goedkopere horloges door de smart watches heel erg zal krimpen.

2 likes

Ik vind Apple een hele enge sekte…Zal nooit iets van ze kopen.

8 likes

Dit is denk ik wel de crux. Dit heb je met meer technologieën gezien in het verleden. De kerkklok werd vervangen door het zakhorloge, die werd vervangen door de handmatige opwind-polshorloge, het automatische polshorloge, die weer door de quartz en tenslotte deze weer door de smartwatch.

Net zoals we nog steeds op een kerkklok kunnen kijken en wat vaak voldoende is (in mijn studententijd hadden veel collegae-studenten genoeg aan de kerkklok en de bel), zie je dat dit langzaam verdwijnt. Ik verwacht dat over een of twee decennia, het mechanische horloge een echte niche is. Betekent niet dat ik er niet meer van kan genieten, maar het is nu eigenlijk al een niche. Een quartz is voor veel mensen makkelijker, zeker met een batterijduur van 10 jaar die sommige horloges nu hebben. Een smarthorloge gaat langzaam ook gewoon die kant op. De batterijduur wordt beter, je krijgt meer functies, de prijs wordt lager. Waarom zou je nog een mechanisch horloge kopen wat onderhouden moet worden, als een smartwatch straks een fractie kost van het onderhoud van een mechanisch horloge? De meeste mensen kijken dan toch meer naar wat je ermee kan.

Waar zitten we nu, als je het mij eerlijk vraagt; net als de 70/80’s revival die je nu ziet op het gebied van kleding en interieur, is de huidige opleving van mechanische horloges een tijdelijke en vooral emotionele. Die emotionele band hebben veel sub-20-ers straks niet meer.

1 like

Zoiets vroeg ik mij laatst ook af als de huidige (middle-aged) generatie er niet meer is …
Denk eens aan de Paul Newman Daytona … wie weet over 50 jaar nog wie hij is en wat doet dat dan met de waarde van al die Daytona’s ??

Wij zijn toch ook niet meer geinstreseerd in de hollywood-sterren waar opa en oma het over hadden.

31.000.000 x 450 euro = 13.9 miljard
21.000.000 x 2500 euro = 52.5 miljard

2500 maar als gemmideld genomen. Waarschijnlijk zal het hoger liggen dan 2500 doordat de meeste modellen 3-4k+ zijn.

Maar ja, waardeloze studie dus weer. Plus het vergelijken van een smartwatch and een echt horloge is sowieso onnozel. Je koopt geen 10.000 euro horloge om de tijd te weergeven en je koopt ook geen 450 euro smartwatch om hetzelfde reden. Ieder heeft een eigen reden en publiek.

Next useless research, topic, filmpje, etc. Please…

Fixed

Ik vind het echt een zeer slecht artikel. Zoals jij aangeeft het zijn twee totaal verschillende markten.

2 likes

De laatste stap ben ik het niet mee eens, het quartz horloge is vervangen door de tijd op onze telefoon.

Mijn zoon (5 jr.) keek steeds gebiologeerd naar de bewegende onderdelen in mijn horloges (zichtbodems, skeleton tourbillon enz.).

Hij wilde ook een horloge!

Ik heb hem een handopwinder gegeven, een jaren 50 Mido, boys size, 15 jewels handopwinder met kleine secondewijzer, die ik heb laten servicen en een nieuw glaasje heb laten geven.

Die jongen is er zó blij mee en trots op, zit het ding iedere ochtend met veel moeite op te winden en te kijken dat ie gelijk staat met het horloge van papa… (niet dat hij nu goed kan klokkijken, maar ach, dat is een detail :wink:). Ik heb de indruk dat er nog wel wat liefhebbers aan gaan komen en dat hij bar weinig interesse heeft in smartwatches. Als die van zijn oom ergens ligt, dan kijkt hij er geeneens naar, terwijl de “echte” horloges van mij en opa direct opgepakt worden (en aan het oor gedrukt, luisteren naar het tikken/geluid van de rotor).

6 likes

Dat betwist ik. Er is zoiets als high end quartz. Denk aan de oude generaties Quartz en de Seiko GS quartz, maar ook sommige series Citizen.

Toegegeven, er zijn er minder liefhebbers voor dan voor mechanische horloges, maar ze verdienen m.i. een eigen plek.

De doorsnee Tissot met niet te repareren quartzuurwerk (enkel te vervangen) daarentegen is totaal onzinnig.

Ik heb een paar maand een Apple Watch gehad. Even is het leuk en je loopt er de hele dag mee te pielen. Na een tijdje gaat de lol er wat af en is het een onhandige oplaadbare wekker.
Voor mij niet meer.

1 like

Prachtig, veel meningen hier!

Eens dat een smartwatch niet hetzelfde doel heeft als een Mechanisch horloge, ze hebben echter één belangrijk detail gemeen…ze concurreren beide op dezelfde locatie, namelijk de schaarse cm2 polsruimte. Dus wat dat betreft is het dus wel appels met appels vergelijken.

Los van de cijfers (die al jaren deze trend laten zien), zie ik het zelf ook in het straatbeeld. Hoeveel mensen zie je nog rondlopen met een Swatch, Fosil oid? Ik zie dat veel minder dan zeg, 10 jaar terug. Wat ik vooral zie zijn Smartwatches aan de ene kant (Apple, Garmin, Android, etc) of “belevings”horloges (luxe en/of vintage) aan de andere kant

Mijn persoonlijke verwachting is dat deze split steeds groter wordt. Van de ene kant groeit het segment met echte “belevings”horloges en aan de andere kant groeit de Smartwatch markt. Alles in het midden (lees; mode-horloges) worden aan beide kanten weggedrukt.

Maar goed, dat is mijn verwachting en geen wetenschap…

4 likes

Daar ben ik het dus niet mee eens…Ze concurreren wel op dezelfde “markt” namelijk de polsruimte.

Voor horloge-enthousiastelingen zoals ons is het een andere wereld maar het gros van de mensen kiest wel tussen een Horloge en een smartwatch.

Interessante stelling. Echter concurreren ze in mijn optiek eerder met de mode merken en zeker niet de Zwitserse merken in het midden tot hoge segment.

Je loopt tien jaar achter. Ik ben een ouwe lul omdat ik van de MP3 / FLAC generatie ben, de jeugd slaat niks lokaal op en haalt het bij Spotify vandaan. Die hebben een NetFlix, Disney+, Apple+ en Spotify abbo draaien, en gaan zo langzaam failliet aan de vaste lasten van al die “het is maar een tientje in de maand” zaken.

Nu was het publiek onder geluidsnerds altijd al een beetje grijzig, want eerlijk gezegd heb ik al jaren het idee dat audiofielen geen muzieksmaak hebben, en muziekliefhebbers hun doekoe in muziek steken. :slight_smile:

Het is anders minder erg dan Amazon en Google. Die zijn nog veel enger. :slight_smile: Om van Facebook maar even niet te praten.

1 like

Die zijn ook eng inderdaad. Facebook heb ik ook niet trouwens en Google kan ik bijna niet omheen.

1 like

Ik denk dat er voor deze stelling geen enkele onderbouwing is. Apple’s verdienmodel is nu juist niet de persoonlijke data van de gebruiker. Daarvoor moet je bij concullega Google zijn. Apple is juist gediend bij het goed en veilig houden van persoonlijke data van hun klanten. Zie de functionaliteit van Alexa vs Siri. Apple is veel minder ver met deze spraakassistent juist doordat zij veel persoonlijke data niet gebruiken i.v.m. privacy.

2 likes

De huidige audio is ook een product van de wegwerpmaatschappij. Hoeveel van de doorsnee radio’s gaan tegenwoordig nog langer dan pakweg 5 jaar mee zonder problemen? Dit terwijl goede stereoketens van pakweg 40 jaar oud nog altijd deftig werken.

Oh, ik kan nog altijd genieten van zo’n klassieker. Jammer genoeg worden ze maar zelden nog op tv getoond.

Dat deed mijn zoon als baby/peuter ook. Toen ik hem ververste nam hij altijd mijn hand om het horloge tegen zijn oor te houden. Op bepaald moment deed hij dat met de kinetic die per seconde tik. Kreeg een vreemde uitdrukking en zei kapo en duwde hand weg. Heeft het achteraf jammer genoeg nooit meer willen doen :frowning:
Maar het nieuwe begin is er wel een beetje terug sinds hij een flik flak voor zijn verjaardag kreeg.

2 likes

True.

1 like