Timegrapher Modificatie

De weishi timegraphers laten zoals jullie misschien al wel weten niet daadwerkelijk het horloge horen. Ze spelen gewoon een tik per beat in het horloge en die hoor je dan, maar sommige fouten kan je hierdoor niet horen. De duurdere witschi machines laten wel gewoon het geluid horen, en het is mij volstrekt onduidelijk waarom ze dit niet doen.

Dit heeft er toe geleid dat ik ging kijken of het mogelijk was het daadwerkelijke horloge te horen ipv de standaard tik.
Die oplossing blijkt er te zijn en ook redelijk eenvoudig als je beetje kan solderen. Enige wat je hoeft te doen is 2 draden aan pin 1 en pin 2 vast te solderen en deze kan je dan aan een 3.5mm plug solderen, na dit gedaan te hebben kan je zolang je timegrapher stroom heeft de daadwerkelijke geluiden van het horloge horen.
Ik ben blij met deze modificatie een klein bluetooth speakertje met aux ingang en je hoort je horloge als nooit te voren.

Bron: Timegrapher as an External Microphone (DIY)

11 likes

Leuk om te weten, wellicht ga ik dit ook doen :thinking:

1 like

plus een tantaaltje van 1uF en een weerstandje van 1K

1 like

Hoeft niet als je deze rechtstreeks naar een speaker laat gaan. Wil je hem naar je telefoon laten gaan dan wel.

Heb het zelf zoals ik beschreef en dat werkt prima. Wat zou in dit geval het verschil zijn door het tantaaltje en de weerstand?

eens

Zo ongelofelijk cool! Zou ik zelfs durven proberen. :hugs:

Werkt dat met koptelefoon/oortjes ook dan? Of moet er dan versterking tussen?

Nou die app zou ik sowieso willen proberen was het niet voor het feit dat ik geen oortjes heb voor zowel USB C als voor iPhone lightning :sweat_smile:.

En het nut van die app zit hem voor mij vooral in het feit dat je een langer gemiddelde kan meten dan met de timegrapher zelf, dit is zeker een voordeel voor de wat meer versleten uurwerken vind ik die je dan wat beter kan afregelen.
Je timegrapher hoeft zelf niet eens aan te staan om signaal naar de speaker te krijgen als die stand-by staat werkt het ook al.

Ik ga niks zitten solderen hier, maar ik houd e.e.a. wel even in gedachten. Dit is letterlijk de enige reden waarom je nog voor een 3K + Witschi zou kiezen. Ik zet het geluid nu altijd uit, want je hebt er (heb een 1900) gewoon niks aan.

2 likes

Dito. Maar de grapher + geluid uit een externe speaker, ik zou het zien zitten.

Ik ga - als ik ooit eens een halfuur tijd heb - eens kijken in de kast van de 1900 hoe dat eruitziet. Twee draadjes solderen zou peanuts moeten zijn en kabels heb ik met hele bakken. :thinking:

1 like

Gebruik geen al te dik draad denk dat er 26awg draad van de mic naar de unit gaat. Heb zelf gebruikt wat ik voor handen had, signaal kabel voor de thermostaat :sweat_smile: geen issues hier nog maar zou gewoon 26 of 24 awg draad gebruiken. Ze hebben een lekkere dikke klodder soldeer gebruikt dus je kan heel makkelijk kabel er bij leggen om vast te zetten.

En maak je kabel dus lang genoeg om de speaker uit de buurt van de microfoon te houden ivm feedback.

1 like

Dan moet er wat meer gedaan worden want het werkte bij mij niet op een koptelefoon. Ik denk dat als je dat wil

Dit moet doen.

1 like

https://youtu.be/8jQ6UiwAqDI?si=YjBFLcxwoJSdiZuz dit is hoe het klinkt na de modificatie dus.

4 likes

Om hier op te beantwoorden dit is mijn seiko met 4r36 uurwerk.

En dit m’n op41

Weet niet wat het is met mijn rolex maar de amplitude krijg ik niet gelijk blijft altijd 20 graden tussen zitten terwijl signaal goed is en geen achtergrond geluid wordt opgepakt. De seiko waardes zijn netjes en in beiden gevallen liggen rate en beat error dicht genoeg bij elkaar om voor langere periode timings geen verschil te maken en dat as waar ik deze app vooral voor wilde gebruiken.

Hm, apart. Klopt de lift angle? Als die verschillend is tussen app en Weishi kan dat wel een verklaring zijn voor de weergegeven amplitude.

Beiden stonden gelijk aan elkaar weet de lift angle van de rolex niet maar wat wel opviel en misschien is het de kast van de rolex is dat de 3 geluiden waar naar geluisterd wordt beter gedefinieerd waren bij de seiko dan bij de rolex dus snap dat dan berekenen van amplitude ook makkelijker is.

Weet niet of het zichtbaar is maar dit is watch tuner en die zit binnen paar graden amplitude dus het zit hem in de andere app, ga de ontwikkelaar daar even van op de hoogte stellen.

1 like

Twee avonden prutsen maar we hebben iets te tonen :smile:

Eerst de Weishi openmaken. Hoe ziet zo’n ding er uit vanbinnen? Wel, zo dus.

Ik had nog een oude audio-verlengkabel in mijn kabelhoop liggen. Die is dus opgeofferd. Eerst langs de plug-kant kijken hoe de draden aangesloten zijn:

En met dit schema in het achterhoofd…

… moest ik dus zwart aansluiten op 1, en wit aansluiten op 2. Rood blijven we netjes af.

Ik weet het, een schoonheidsprijs voor solderen ga ik nooit krijgen :sweat_smile:

Die jack kon ik gewoon opofferen omdat ik geen losse kabels uit de Weishi wou laten hangen. Dus niet de mannelijke, maar de vrouwelijke kant is ingewerkt. Die had een diameter van 9.98mm dus dat was mooi meegenomen om met een 10mm houtboor aan lage toeren een net gaatje te boren in de behuizing.

Vastgezet met een grote kwak lijm binnenin, een heel klein beetje rond de buitenkant… en netjes.

Binnen ziet het er dan zo uit:

En terug alles dicht. :ok_hand:t2:

En het werkt prima. Niet erg luid natuurlijk, er zit geen versterking tussen, dus de speaker moet redelijk hard. Maar luister naar het zingen van de Farer Moritz. :smiling_face_with_three_hearts:

10 likes

Dit is precies dat ik ook al in gedachten had en is naar mijn idee een veel nettere oplossing dan een draad uit een draad laten komen. Netjes gedaan en dit ga ik ook overwegen om te doen. Misschien wel met een versterkertje ertussen of iets dergelijks

2 likes

Mooi werk

2 likes

Hoe zit het met feedback op deze manier? Vind dit een erg nette oplossing! Ga mijne mogelijk nog ombouwen, je signaal klinkt mooi clean namelijk.

1 like