Timegrapher vraag m.b.t Valjoux 7750

Vergeef me als vreemde vragen stel. Ik ben nog een beginner. Ik heb vandaag mijn eerste Valjoux 7750 loopwerk ontvangen. Ik ga er al van uit, dat dit horloge - Aristo 146 Chronographer - een servicebeurt nodig zal hebben. Van de vorige eigenaar zat er een briefje bij.

-61 (Rate neem ik aan)
157 Amp
0,5 ms
R8 200 (deze intrigeert me, wat betekent dit?)

Hoe ‘slecht’ is deze 7750 er aan toe? Ik gok - er is niets te vinden over dit horloge - dat het horloge uit omstreeks 1995 komt. Het binnenwerk is schoon en net, maar ik denk zo maar eens dat dit horloge nog nooit een servicebeurt heeft gehad.

Zijn er nog dingen, die ik zelf kan testen? Ik las net, dat het richting van het horloge (omgekeerd of niet) zelfs invloed heeft op de werking. Ik zal dit nog testen en jullie op de hoogte houden van de ontwikkeling.
Mijn nog niet wetenschappelijk gevoel? (Ik heb ook geen timer): Horloge loopt te langzaam

Een amplitude van 157 is dermate laag dat hij waarschijnlijk zo nu en dan stilvalt. Een volledige servicebeurt is echt wel noodzakelijk.

1 like

Daar staat waarschijnlijk 28800, dat is de beat rate van een 7750

1 like

Amplitude van 157 is extreem slecht, zit ruim 100 graden onder het normale minimum.

Zou hem wel eens geheel opgewonden willen zien lopen op -minimaal- een Weishi 1900, met als doorgangshoek 50 graden ingesteld.

1 like

Misschien kunnen jullie het beter lezen?

1 like

Dit klopt als een bus. Terwijl ik je antwoord las, stond de secondewijzer dial stil.
Ik heb al wat adresjes gevonden via de zoekfunctie. Ben inderdaad bang, dat er nog 300 euro tegenaan moet voor een servicebeurt.

Ik kan daar ook niet veel mee… …RP200 zegt me niks. Is ook niet anders dan dat te lezen.

Ik dacht misschien nog R8 (=Rate R-Eight als je het engels uitspreekt) en dan 200.

Gebruikte horloges zijn een mijnenveld… …300 zit je idd gauw aan; wees er wel zeker van dat de opwindveer vervangen wordt! Gebeurt vaker niet dan wel.