Timegrapher vraag m.b.t Valjoux 7750

Vergeef me als vreemde vragen stel. Ik ben nog een beginner. Ik heb vandaag mijn eerste Valjoux 7750 loopwerk ontvangen. Ik ga er al van uit, dat dit horloge - Aristo 146 Chronographer - een servicebeurt nodig zal hebben. Van de vorige eigenaar zat er een briefje bij.

-61 (Rate neem ik aan)
157 Amp
0,5 ms
R8 200 (deze intrigeert me, wat betekent dit?)

Hoe ‘slecht’ is deze 7750 er aan toe? Ik gok - er is niets te vinden over dit horloge - dat het horloge uit omstreeks 1995 komt. Het binnenwerk is schoon en net, maar ik denk zo maar eens dat dit horloge nog nooit een servicebeurt heeft gehad.

Zijn er nog dingen, die ik zelf kan testen? Ik las net, dat het richting van het horloge (omgekeerd of niet) zelfs invloed heeft op de werking. Ik zal dit nog testen en jullie op de hoogte houden van de ontwikkeling.
Mijn nog niet wetenschappelijk gevoel? (Ik heb ook geen timer): Horloge loopt te langzaam

Een amplitude van 157 is dermate laag dat hij waarschijnlijk zo nu en dan stilvalt. Een volledige servicebeurt is echt wel noodzakelijk.

1 like

Daar staat waarschijnlijk 28800, dat is de beat rate van een 7750

1 like

Amplitude van 157 is extreem slecht, zit ruim 100 graden onder het normale minimum.

Zou hem wel eens geheel opgewonden willen zien lopen op -minimaal- een Weishi 1900, met als doorgangshoek 50 graden ingesteld.

1 like

Misschien kunnen jullie het beter lezen?

1 like

Dit klopt als een bus. Terwijl ik je antwoord las, stond de secondewijzer dial stil.
Ik heb al wat adresjes gevonden via de zoekfunctie. Ben inderdaad bang, dat er nog 300 euro tegenaan moet voor een servicebeurt.

Ik kan daar ook niet veel mee… …RP200 zegt me niks. Is ook niet anders dan dat te lezen.

Ik dacht misschien nog R8 (=Rate R-Eight als je het engels uitspreekt) en dan 200.

Gebruikte horloges zijn een mijnenveld… …300 zit je idd gauw aan; wees er wel zeker van dat de opwindveer vervangen wordt! Gebeurt vaker niet dan wel.

Ik zelf kies er altijd voor om bij dit uurwerk de complete veerton te vervangen, dan ben je ook van de slijtage van de slipveer af. En hou er rekening mee dat de kloof ook wel uitgesleten kan zijn dan moet er een nieuw lager geplaatst worden.

Dit merk ken ik verder niet maar als de aanschafprijs al op een service berekend is dan zit je wss weer op actuele waarde .

Nee, hier kan ik ook niks van maken. :sweat_smile:

Dit is een beetje het dilemma met mechanische horloges, er zijn er eigenlijk maar weinig waarbij het economisch de moeite waard is om deze te laten onderhouden.

1 like

Update: horloge loopt goed op zijn rug. Bij gewoon dragen gaat ie achter lopen. Als je het horloge omdraait (glaszijde beneden), dan stopt ie met lopen.
Ik kwam ergens tegens dat de as van de balans wiel versleten kan zijn.
Dit uurwerk moet definitief een servicebeurt krijgen.

Mijn uurwerk is gerepareerd. Ik heb enkel de volgende afkortingen, die ik niet ken. Kan iemand deze aanvullen?

DU Dial up
DD Dial down
CD Crown down
CL Crown level
CU Crown up
CR
X average
D

CR en D dus (van Witschi accuratie meter)

CL=Crown left
CR=Crown right

1 like

Klinkt logisch, maar uurwerktechnisch maakt dat geen verschil; de zwaartekracht werkt dan dezelfde kant op dus het is dan gewoon dezelfde meting :thinking:

Crown right wordt eigenlijk ook niet gemeten om de reden die jij aangeeft.

1 like

Wat was er uiteindelijk aan de hand? Of was het alleen een Service?

Dat is mooi!
Ben eigenlijk wel benieuwd, als ik de topic teruglees, wat er precies gedaan is. En heeft het inderdaad zo’n €300 gekost?
En heb je ook de timegrapher waarden van de verschillende posities (DU, DD enz)?

Ben gewoon een heel nieuwsgierig mannetje… :innocent: