Degenen die horloges werkend op zonne/licht energie in hun collectie hebben kennen vast het probleem wel. Nadat je je horloge een tijdje niet gedragen hebt, en deze een paar maanden in een la, kast, kluis, horloge -rol, -doos of -koffer gewoond heeft, staat ie stil.
Met de Nederlandse korte en donkere dagen in de winter heb je hem dan op natuurlijke wijze niet zomaar weer aan de praat dan wel voldoende opgeladen.
Mr. Solar Power, oftewel @WatchingMagazine Bernard, gaf me de volgenxde tip toen m’n Gyre en G-Shock square beide leeg waren. Een lampje van IKEA, de STRIMSÄV.
Die heb ik gekocht en daarnaast ook nog de kleinere KAPPLAKE, die zonder adapter geleverd wordt maar in het iedere USB-A poort of lader het doet.
Je legt zo’n lampje omgekeerd op tafel en legt je horloge daar dan weer omgekeerd op. Werkelijk een top-tip, binnen enkele uren is je solar powered horloge weer klaar voor gebruik. Kwestie van smaak maar ik vind de kleinere KAPPLAKE prettiger (en fijn dat er geen lader bij zit), hoewel het misschien wat makkelijker is om je horloge op de grotere STRIMSÄV te leggen. Daar schijnt echter nogal wat licht langs dan. Foto voor de sfeer:
Ps. Ik weet dat er ook ‘officiele’ solar/eco horloge opladers bestaan. Misschien werken die iets effectiever maar ze zijn ook vele malen kostbaarder, en de bovenstaande lampjes werken ook prima.
Ik geloof dat de grotere 105 lumen heeft, maar op het oppervlak van de kleinere ziet het er niet minder helder verlicbht uit. Zal inderdaad te maken hebben met de grootte van het oppervlak.
Afstand houden hoeft niet; je kunt je horloge er gewoon op leggen. De LED lampjes geven bijna geen warmte af en beide worden niet warmer dan handwarm; inderaad, dat worden de horloges op je pols ook.
Als je die mogelijkheid hebt is dat ook een hele goeie oplossing. Maar daar krijg ik hier in huis de handen niet voor op elkaar Zou ook wat vol worden in de vensterbank misschien…
Als het het horloge 5-10km kost ok. Maar de rest heb ik thuis…
Dus waarom zoiets in de kluis leggen? Kost het vervangen van de akku meer als dat ding waard is🫣
Op m’n G-Shock’s heb ik de PS (power safe) stand ook aanstaan. Als je ze maar lang genoeg niet draagt zijn ze uiteindelijk toch helemaal leeg. Dan staat er aanvankelijk alleen nog CHG in het display als je er een lampje op zet.
En andere van m’n horloges (Gyre SeaCleaner, Cartier Tank Solar Beat, etc) gaan niet in een slaapstand en zijn dan ook een keer leeg op een gegeven moment. Ik heb gewoon teveel horloges om ze allemaal regelmatig te dragen, dat zal het probleem wel zijn… En we hebben te weinig zon in Nederland, dat is zeker het probleem!
Niet per sé in een kluis, maar je moet ze wel ergens opbergen lijkt me. Wat ik zei, in een la, kast, horloge -rol, -doos of -koffer, liggen ze allemaal ook in het donker.
Best wel teleurstellend… Ik heb maar 2 solar horloges, een Seiko SBTM319 die na 3 dagen donker in de slaapstand gaat en een Casio Lineage waarbij de secondewijzer en het LCD display stopt na 6 uur en het hele horloge na 6 dagen donker. Altijd leuk om te zien als ze er weer uit komen en zichzelf gelijk gaan zetten.