Tip: tooltje om handopwinders op te winden

er zijn overigens ook “desktop” modellen… speciaal bedoeld voor horlogemakers werkplaatsen… anders heb je binnen 2 dagen 't eelt op je vingertoppen staan… zeker als je vooral vintage horloges doet, met die achterlijk kleine kroontjes…

1 like

Maar je mag de (openbare) weg er niet mee op.

En met die stepjes ook al niet

1 like

:joy:

1 like

Is er ook een tool om een bezel te draaien? Want dat kost past echt kracht!

3 likes

In het Nederlands zoeken op handboor of spanhouder/spantang
voor handboor levert ook resultaten.

Mooi, die zoekfunctie! Daardoor stuitte ik op dit topic. Een hoop mensen deden hier nogal laatdunkend over, maar ik heb een hoop vintage handopwinders met een kleine, soms wat versleten kroon, die lastig op te winden zijn omdat ik weinig of geen grip op de kroon heb met mijn vingers, zeker als ik nog niet zo lang onder de douche vandaan ben. Met het stijgen der jaren, van zowel de horloges als van mijzelf,
wordt dat er niet gemakkelijker op. De horloges zijn het vaak niet waard om naar de horlogemaker te brengen voor een nieuwe of grotere kroon, maar ik kan ze er ook niet om weggooien. Nu laat ik ze vaak in de doos omdat het zo lastig of zelfs pijnlijk is om ze op te winden. Ik dacht dat daar toch al wel eerder mensen mee te maken moeten hebben gehad en dat daar dus ook wel iets op gevonden moest zijn, dus de zoekfunctie gebruikt en hey presto! Niet dat belachelijke apparaat uit het begin van het topic, maar met de meer ‘sensibele’ opties (hoe zeg je dat eigenlijk in het Nederlands?) kan ik wel wat!

2 likes

En als het niks mag kosten, improviseren:

:slightly_smiling_face:

1 like

Echtciets waar je niet buiten kunt :rofl:

Goeie tip! En wie wat bewaart die heeft wat. Goed dat ik meer van die dingen heb, want voor andere maten kronen heb ik wel andere rubber ringetjes nodig.

2 likes

Zo’n hand tool begrijp ik wel in sommige situaties. Maar elektrisch vind ik nogal overdreven en ook riskant i.v.m. veer kapot draaien.
Een vintage automaat heeft daarom ook wel mijn voorkeur. Die geef ik maar 2 slagen en dan moet de automaat de rest doen.

2 likes

Bergeon heeft hem ook:

image

600 euro ex.

Heb deze ook. Vond het niets. Vooral niet bij de diepe kroontjes. Of kronen met twee opstaande randen voor het stoten

Ik heb last van wat haperende verbindingen in mijn hersens, ik ben er nog niet uit wat ik van zo’n tool vindt. Ik begin opnieuw met lezen.

Mijn jongste dochter wil graag erven. Dat betekent iedere dag 10 opwinden. Dus iedere maand komen ze 1 x aan de beurt. Ze ging alleen ook de quartz opwinden

Ai, dan kun je niet zonder als ze nog vingertoppen wil overhouden…
Voordeel van de grote Vostok kroon in dit geval.

Hmm dit tooltje kan ik wel maken

Grappig dit. Afgelopen vrijdag hoorde ik iemand over het bestaan van zo’n tooltje voor z’n Speedmaster. Was nieuw voor mij. Hij had er echter een alternatief voor gevonden in de vorm van een plug, gewoon een kunststof plugje van de bouwmarkt……
Een hele doos opwindtooltjes voor een paar euro. Vond het wel een goede lifehack.

Ik breng mijn handwinders en automaten altijd even langs de horlogemaker als ze zijn stil gevallen.
Dat opwinden ga ik natuurlijk niet iedere keer zelf doen. Kom nou.

2 likes

Misschien even opwinden voordat je onder de douche gaat?