Beste horlogeliefhebbers,
Allereerst: ik heb geen enkele band met de verkoper, géén verdekte reclame, dit is gewoon een tip, die ik hier wil delen, voor wie het kan aanbelangen.
Ter zake:
Voor diegenen onder ons die geïnteresseerd zijn in het uiteenhalen, reinigen, smeren, olie geven en terug ineen zetten van een mechanisch basisuurwerk, maar dit nooit aandurfden…
Wel, voor zij die dit graag eens willen oefenen zonder risico of hoge kosten, staat er momenteel iets interessants op de baai: dozen met 20 simpele mechanische werkjes, compleet, in (oude) nieuw-staat voor een prikje (incl. verzenden komen ze op zo’n 2 Euro per stuk).
Het gaat om werkjes van het merk INTEX, caliber 1057. (Duits merk, weinig bekend, weinig waarde, eerder zeldzaam, staan zelfs niet vermeld bij Rannft, wel in de Flume K3 werkzoeker).
Uit nieuwsgierigheid kocht ik zo’n doosje, en vandaag is dat toegekomen. 19 van de 20 begonnen na opwinden meteen te lopen, en in één werkje was het seconde-asje afgebroken…
Om te oefenen zijn dit zeer interessante werkjes: gesteende ankergang (dus GEEN pen- of stift-anker !), heel simpele, maar degelijke constructie (verwacht geen chronometer waarden), grote vijzen, stevige en dikke bruggen, beperkt aantal onderdelen, spiraaltjes zijn nog in uitstekende staat enz… kortom… ideaal studiemateriaal voor de beginner:
Uiteraard kan je ze enkel per doos van 20 kopen, maar dat heeft voor de aspirant-horlogemaker / hobbyist ook z’n voordelen: zelfs al springen de onderdelen rond je oren of verpruts je er eerst een aantal, geen probleem: genoeg reserve…
Oh ja, was ik bijna vergeten :D:
Met Vriendelijke Groeten,
Morse.

)…