Tip voor de aspirant-horlogemakers onder jullie....?

Ben van belgie en heb het net opgezocht en het is een kilometertje of 120 >X, net iets te ver spijtig genoeg, toch bedankt voor het voorstel:D

JaNnN Schreef:

Als je in de buurt van capelle aan den ijssel kan
komen mag je de helf van me overnemen. Versturen
doe ik niet want ik weet niet hoe fragiel die
dingen zijn.

Ik hoor het we’ll.

Jan

Hallo Infiniti,
Waar ergens in belgie?
Heb wel zin in een halve portie,woon in de buurt van Maaseik.
Groeten.
M.C.

@Morse:

Schitterende tip, dank je wel.
Meteen besteld.

GroteBozeWolf

Is er nog iemand die belangstelling heeft om een setje te delen? Of wellicht is er iemand die al een doosje besteld heeft en er een paar kwijt wil?

Omgeving Sassenheim/Amsterdam of overhandigen op de Rikketik van 24 oktober.

Groet,

Mark

Goede tip Chris! Ik ben maar weer eens gezwicht, wie weet komt het er dit keer wel van (tu)

@ Bernard: Tja, ik dacht er ook aan, het zou wel erg origineel zijn. Maar daar zit wel een hoop werk achter en dat moet iemand gaan doen. En ik ben het niet :smiley: Daarbij, als we een eigen LTD willen (laten) maken hebben Hans (Nivelacuso) en ik nog wel wat oude werkjes van een wat hogere kwaliteit liggen :wink:

Zoals hierboven reeds gemeld: bij mijn lot waren er zo’n 15 stuks waarbij de minuut-pijp te los op de minuten-as (doorboord middenwiel) draait.

Omdat de minuterie (de radertjes die dienen om het horloge op tijd te zetten via de kroon) permanent meedraait met dit systeem moet de koppeling tussen minuten-as en minuut-pijp met wat wrijving verlopen. Die wrijving is hier te klein, met als gevolg dat de minuten-wijzer niet mooi meedraait als het horloge loopt…

Die “slipkoppeling” dient immers om de tijd in te te kunnen stellen, zonder de permanente kracht-transmissie tussen opwindveer en echappement te “blokkeren”…

Je merkt het onmiddellijk als je de kroon uittrekt en het uur probeert bij te stellen: voel je wat weerstand, dan is alles OK, voel je helemaal geen weerstand, dan moet je onderstaande correctie uitvoeren.

(noot: voel je héél veel weerstand, dan moet je onderstaande zeker NIET doen, maar integendeel de minuut-pijp er af nemen en de as van het middenwiel wat olie geven !!)

Op zich geen probleem, want dat kan makkelijk gecorrigeerd worden, als je maar weet hoe het moet.

Normaal doet een horlogemaker dit met een correct ingestelde Seitz-pons (met perfect gedoseerde doordruk-blokkering) , maar het kan- mits het nodige “fingerspitzen-gefuhl” (lees voorzichtigheid) - ook met een niet te scherpe knijptang en een dikke naald…

Onderstaande foto’s tonen de procedure (die je dus enkel hoeft uit te voeren als je de werkjes wil gebruiken om werkende, draagbare, horloges te maken) met een paar simpele middelen.

Als oefenmateriaal hoeft dit helemaal niet.

Allereerst: ik heb deze foto’s genomen zonder opwindstift (Tige) in het werk (was het werkje met het afgebroken seconde-asje), MAAR DIE LAAT JE ER BEST IN !!

Hier gaan we:

1: compleet basiswerk met uurwiel (goudkleurig) bovenop de minuut-pijp (zilver-kleurig), die op zich wat “klemmend” zou moeten zitten op het midden-wiel (of "minuten-as) . Rechts van het uurwiel zie je half verscholen onder het dekplaatje een deel van de onderliggende minuterie die permanent meedraait als het horloge loopt:

2: uurwiel wordt eraf gehaald (gaat vanzelf):

3: Minuutpijp (die normaal wat moet klemmen) wordt eraf gehaald (als die er niet vanzelf af gaat, kan het best zijn dat je werkje OK is en er verder niks hoeft te gebeuren):

4: Holle minuutpijp:

4: steek de minuutpijp op een dikke naald en zorg ervoor dat ze “losjes” op de naald klemt (op de foto is dit een klein rond vijltje, maar een dikke naald gaat evengoed):

5: en nu komt het: normaal gebruiken we een regelbare pons (type Seitz), maar het kan ook met een botte knijptang (liefst één die een “begrenzer” heeft). Zet de bekken van de tang op het MIDDELSTE gedeelte van de minuutpijp en duw HEEL LICHTJES op de tang. (we spreken hier over een correctie van een tiende van een millimeter !!). Herhaal dit om de 45 graden (echt lichtjes duwen, telkens op dezelfde hoogte, geen echte kracht zetten !!) De naald zal er ook voor zorgen dat je het ding niet onverwacht doorknipt…

6: Zet nu de minuutpijp terug op het middenwiel. Als alles goed is, moet je meer kracht zetten om dit te doen.

LET OP: vooraleer je de minuutpijp voluit tot beneden drukt; kijk eerst vertikaal om te zien of de tandraderen van minuutpijp en minuterie mooi in elkaar kunnen grijpen, anders bestaat de kans dat je tandjes van één van beide raderen beschadigt (of afbreekt). Als alles mooi overeen staat, kan je met een hol pijpje of een stevig pincet het minutenrad op het middenwiel in de minuterie duwen:

7: probeer nu met behulp van de kroon de minuterie bij te stellen (kroon uittrekken en “tijd instellen”). Als je voldoende wrijving voelt, dan is het OK, voel je geen verscil en draait alles nog te los, dan moet je alle stappen terug herhalen en iets meer kracht zetten op de tang (niet te veel, beter 5 x herhalen, dan één keer teveel waardoor alles vast komt te zitten).

Voel je wrijving, maar heel onregelmatig, dan betekent dit dat er in één van de posities teveel kracht werd gezet (waardoor de holle minuutpijp niet echt rond meer is).
In dat geval kan je met een klein 'ruimertje" héééél lichtjes de pijp terug uithollen en daarna wat olie geven … (denk eraan, alles draait hier om slechts tienden of zelfs honderdsten van een mm !!)

Maar nogmaals: als je deze werkjes enkel wil gebruiken om wat op te oefenen en een simpel uurwerkje wil doorgronden, dan hoeft al het bovenstaande echt niet…

In elk geval: Veel Succes !!! (en veel horlogefun … uiteraard :slight_smile: )

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

PS: voor het uiteen halen en terug in elkaar zetten + olie geven verwijs ik graag naar de fotoserie die e.e.a. kan verduidelijken: http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,77932

Helder verhaal,weer wat geleerd.
Mooie tang,een echte klasieker.
M.C.

Henrik Schreef:

Goede tip Chris! Ik ben maar weer eens gezwicht,
wie weet komt het er dit keer wel van (tu)

@ Bernard: Tja, ik dacht er ook aan, het zou wel
erg origineel zijn. Maar daar zit wel een hoop
werk achter en dat moet iemand gaan doen. En ik
ben het niet :smiley: Daarbij, als we een eigen LTD
willen (laten) maken hebben Hans (Nivelacuso) en
ik nog wel wat oude werkjes van een wat hogere
kwaliteit liggen :wink:

Henrik, het ging mij niet om kwaliteit, maar om zeldzaamheid, lage prijs, voldoende reserve-onderdelen plus het echte forumkarakter.

Niemand?

ze zijn inmiddels uitverkocht. :frowning:

dus als er iemand nog 5 stuks kwijt wil: graag!!! (PM me dan even.)

bedankt

Had gister een bericht in de bus dat ik de werkjes op kon halen op het postkantoor… Helaas ben ik elke dag pas om 7 uur- half 8 thuis waardoor het pas zaterdag gaat worden :frowning:

Werkjes uitverkocht,dat word nog een echt colecters werkje onder de forumleden.

Vandaag wat geknutseld met een werkje:

Heb het werkje wel grondig moeten reinigen vooraleer het redelijke gang-waarden vertoonde…

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Best heren kenners.
Ik ben een leek op uurwerkjes gebied maar zeer geinteresseerd en heb deze doos nu in huis,
Als ik de berichtjes van ons aller Morse bekijk wil ik dat eigenlijk ook wel in elkaar knutselen maar hoe kom je aan kasten , wijzerplaten , glas en opvulringen voor als de kast te groot is voor het uurwerk.
Ik heb inmiddels wat gereedschap besteld dus dat heb ik al bijna.
Ultrasoon bakje had ik een jaartje terug bij de Aldi gekocht voor mijn scheerapparaat en horlogebanden enz.
Oliegevers kan ik ook niet goed vinden waarschijnlijk omdat ik de wegen niet weet en deskundigheid mis.
En waar moet je dan precies oliegeven.
Ik zit nu al een tijdje op het forum en doe volgens mij goed mee maar ik wil meer.
Tijd voor cursussen heb ik niet omdat ik onregelmatig werk. Mijn beroep brengt dat met zich mee.
Dus ik had zeer graag nog wat tips waar dit alles te bekomen om het zo maar te zeggen.
Boektitels zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt

Lenno

Mooi,ziet er strak uit,is waarschijnlijk een heelstuk moeilijker om te maken dan het er uitziet,ik zie me dat nog niet doen.
M.C.

bekende vraag, jammer genoeg ken ik geen “site-van-alles”. er is veel online, maar erg versnipperd. specifiek van oliegeven weet ik niet zo gauw een goede link. er mag maar echt een zuchtje olie op de astappen gedaan worden. in de seiko manual staat wel iets van de oliehoeveelheden, kijk maar hier:

complete seiko manual: http://www.thewatchsite.com/index.php/topic,2218.0.html

verder: oud boek, maar wel standaardwerk, is van jendritzki.
link staat hier met andere info:

http://www.seikonaut.net/general_watchtechnicalinfo.html

timezone heeft een offline amateur horlogemakers cursus van 50 USD, misschien een optie. effe googelen.

succes.

lenno Schreef:

Best heren kenners.
Ik ben een leek op uurwerkjes gebied maar zeer
geinteresseerd en heb deze doos nu in huis,
Als ik de berichtjes van ons aller Morse bekijk
wil ik dat eigenlijk ook wel in elkaar knutselen
maar hoe kom je aan kasten , wijzerplaten , glas
en opvulringen voor als de kast te groot is voor
het uurwerk.
Ik heb inmiddels wat gereedschap besteld dus dat
heb ik al bijna.
Ultrasoon bakje had ik een jaartje terug bij de
Aldi gekocht voor mijn scheerapparaat en
horlogebanden enz.
Oliegevers kan ik ook niet goed vinden
waarschijnlijk omdat ik de wegen niet weet en
deskundigheid mis.
En waar moet je dan precies oliegeven.
Ik zit nu al een tijdje op het forum en doe
volgens mij goed mee maar ik wil meer.
Tijd voor cursussen heb ik niet omdat ik
onregelmatig werk. Mijn beroep brengt dat met zich
mee.
Dus ik had zeer graag nog wat tips waar dit alles
te bekomen om het zo maar te zeggen.
Boektitels zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt

Lenno

Heb juist een lading uurwekjes binnengekregen,op de macrofotos leek het wel een goed plan,maar in het echt valt dat geloof ik vies tegen,die dingen zijn echt pokkeklein,als dat maar goed gaat,kan
toch beter maar zakhorloges gaan verzamelen geloof ik.
Mijn bewondering voor Echte horlogemakers stijgt met de minuut.
Groeten.M.C.

die dingen zijn echt pokkeklein,als dat maar goed gaat

In eerste instantie had ik ook die gedachte toen mijn doosje arriveerde.
Ik ben absoluut geen deskundige,zelfs nog minder dan een leek, maar het lijken mij werkjes uit de beginjaren 70 van de vorige eeuw en in die tijd was dit toch wel een veel gebruikte gangbare maat. Ik weet dat, door dat ik een aantal horloges uit die tijd heb opengeschroefd om het binnenwerk eens nader te bekijken.
Overigen waren er een stuk of vijf bij aankomst wat in een mindere conditie. Niet werkend en 4 x een gebroken (ik noem dat maar zo ) opwindasje. Tot nu toe heb ik een projectje op het oog om zo’n uurwerk in te gebruiken. Een Rukla horloge met een weerbarstig en wel zeer simpel uurwerk is van de zelfde maat. Echter stuit ik op het probleem dat de wijzers niet passen op de asjes van het donoruurwerk. Heb geen idee hoeveel verschillende maten hierin zijn, maar dat zou best wel eens aanzienlijk kunnen zijn. Goed, zoektocht gaat voort en blijf net zo lang klokjes slopen tot ik de gewenste en passende onderdelen bij elkaar heb om een “eigen horloge” :smiley: te maken.

groets
rombo

Hallo Rombo319,
Dat is de spirrit,verheug me al op je voor en na fotos[met een hand fotos maken en met de andere het uurwerk uit elkaar draaien].
Moet mezelf nog even moed inpraten [of indrinken],heb nu nog vizioenen van een berg losse horloge onderdelen als ik klaar ben.
Wat de wijzers betreft,heb geen idee hoeveel verschillende maten hierin zijn,op de volgende rikketikbeurs maar wat oude troep opkopen ,heb je wat rommel bij de hand maar of dat past?
Wens je sterkte.
Groeten .
M.C.

M.C. Schreef:

Heb juist een lading uurwekjes binnengekregen,op
de macrofotos leek het wel een goed plan,maar in
het echt valt dat geloof ik vies tegen,die dingen
zijn echt pokkeklein,als dat maar goed gaat,kan
toch beter maar zakhorloges gaan verzamelen
geloof ik.
Mijn bewondering voor Echte horlogemakers stijgt
met de minuut.
Groeten.M.C.

het “tjemig wat klein” gevoel ken ik.

maar gewoon proberen, je zult wel onderdelen rond zien vliegen maar dat hoort erbij. Morse heeft me ooit moed ingesproken met de bekentenis dat zelfs hij nog af en toe de vloer af moet zoeken :slight_smile:

de digitale fotocamera is je beste vriend! (maak van elke stap even een foto)

en mocht je het alsnog niet meer zien zitten, dan wil ik wel wat van die kalibertjes overnemen.