Tip voor de aspirant-horlogemakers onder jullie....?

als iemand er nog pakweg een vijftal kan/wil missen, laat maar weten (PM).

bedankt

Hoewel het enkel de bedoeling was om wat oefen-werkjes voor te stellen, kan ik me inbeelden dat sommigen hiermee toch ook eigen horloges willen ineenzetten.

Misschien helpt daarbij het volgende:

Werkjes zijn nét iets groter dan 10,75 Lignes ( +/- 24, 4 mm doormeter) en +/- 4,75 mm hoog. (Een gemiddelde maat voor heren-uurwerken)

Passende wijzers:
Binnen-doormeter opening voor de uur-wijzer: 1,6 mm (meestal aangeduid als 16, maar geen courante hedendaagse maat)
Voor de minuut-wijzer: 1 mm (maat 10)
Voor de seconde-wijzer: 0,2 mm (maat 2)
Lengtes hangen uiteraard af van de diameter wijzerplaat en plaats v.d. indexen

Daarom kan je evt. wijzers zoeken die passen voor een ETA 2824. (10/15)
De uurwijzer zal meestal meteen passen, mits wat (voorzichtige !) druk, zo niet kan die héél (met de nadruk op héél !) lichtjes “geruimd” worden naar 1,6 mm. (de wijzers op mijn voorbeeld-horloge moesten niet geruimd worden en waren maat 15 (1,5 mm) en 10 (1 mm) en bedoeld voor een ETA 2824).

Wijzerplaten waarvan de pootjes exact passen op dit werkje zal je waarschijnlijk niet meer vinden.

Daarom maak ik die platen zelf met het gekende transparant printer-procédé. Die transparant en onderplaat worden dan met speciale kleefstripjes (of rondjes) vastgekleefd op de niet bewegende delen van de bovenkant van het werkje. Die hechting is overigens niet-destructief en verwijderbaar.

Maar je kan evt een kast met passende plaat kopen, de pootjes van de plaat afknippen en zorgvuldig afvijlen en daarna zoals gezegd met speciale kleef-stripjes (of -rondjes) de plaat op het werkje vasthechten.

Gepaste werk-ringen kan je zelf maken of vinden bij alle bekende leveranciers ( o.a. Cousins of via Ebay, of als -ouwe zooi- assortiment op de Rikketik).

In mijn voorbeeld-horloge heb ik eerst een dunne metalen ring rond het werkje geklemd (om de afstand tussen 10,75 Lignes en de gangbare 11 of 11,5 Lignes te overbruggen), en dat geheel binnen een passende plastic houd-ring (die de ruimte tussen werkje + metalen ring en binnenkant kast “opvult”) geplaatst.
Die plastic houd-ring grijpt in op de bovenrand van het werkje en heeft een bepaalde binnen-hoogte die evt. door wat vijlen kan aangepast worden zodat het achterdeksel eigenlijk het geheel lichtjes vastklemt als de kast dicht is…
Het is inderdaad heel wat meten en passen …

Met wat geluk kan je natuurlijk ook meteen een metalen of plastic ring vinden die het geheel inklemt…

Kast: wat vooral belangrijk is, is de hoogte van de kast-opening voor de opwindstift/kroon (Tubus) t.o.v. de rand voor de wijzerplaat + werkje.
Die moet namelijk perfect op dezelfde hoogte liggen als de opening voor de stift in het werkje (je kan dit perfect optisch controleren).
Vergeet niet om daarbij rekening te houden met de dikte van de wijzerplaat (die kan sterk variëren tussen 0,3 mm en zelfs méér dan 1 mm en kan recht of gebold zijn !).
Dus eerst wijzerplaat vasthechten op werkje, dan alles in de kast plaatsen en daarna hoogte controleren. Als dat niet past: andere kast zoeken, OF, indien de werkopening te hoog zit t.o.v de kast-tubus, het hoogteverschil aanpassen (bvb door een rubber of metalen ringetje met de juiste diameter en hoogte, anders komt het nooit goed… …

Let dus op dat je geen kastje koopt van, of voor, een quartz-horloge.
Die kastjes zijn meestal te ondiep en de hoogte van de “tige-opening” zal bijna nooit kloppen voor een mechanisch werkje…

Tenslotte: let ook op de diameter van de kast.

Als die te groot is, dan zal je de opwindstift moeten verlengen.
Daar bestaan ook weer “extenders” voor, maar dat maakt het allemaal niet eenvoudiger, want soms krijg je door de dikte van die extender de stift niet meer door de tubus en moet je weer gaan vijlen en “ruimen” enz… …

Het lijkt dus simpel, is het echter niet… Maar mits wat oefening en meten en passen kan alles !

In elk geval, voor hen die hiermee hun eigen “project-horloge” willen maken: Alle succes gewenst !! (en denk eraan: beter veel vallen en opstaan, dan gewoon blijven liggen !)

MVG,

Morse.

M.C. Schreef:

Heb juist een lading uurwekjes binnengekregen,op
de macrofotos leek het wel een goed plan,maar in
het echt valt dat geloof ik vies tegen,die dingen
zijn echt pokkeklein,als dat maar goed gaat,kan
toch beter maar zakhorloges gaan verzamelen
geloof ik.

:smiley: “Pokkeklein” ? Nee hoor, die dingen zijn redelijk groot zelfs.

Net een Tissot dameshorloge geserviced…

Heb even een fotootje genomen van beide werkjes:

Da’s pas echt “klein”…(en nog steeds redelijk doenbaar als je dat vergelijkt met de mini- dames-automaatjes van Omega en Tissot… Om die succesvol uiteen te halen moet ik echt wel een “Zen-dag” hebben… :smiley:

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Iemand die wilt delen in omgeving Limburg?
Fifty/fifty? Zowel qua prijs alsook het aantal… Hoor het graag.

Ben van huis uit meer gewend aan boutjes van M5 totM40,Dan is dit echt wel pokkeklein,voor mij dan toch.
IK heb een echte zendag nodig om dat grote werk in en uit elkaar te prutsen.
Maar we gaan het in ieder geval proberen,wacht nog even op het echte zen gevoel[een week regen]om een poging te wagen.
M.C.

Werkjes binnen vanuit Duitsland… Yes
Miniscuul gereedschap vanuit Duitsland… Yes

Lekker klussen… Nope. De randjes in de schroeven zijn zo fijn dat ik zelfs met mijn dunste schroevendraaier totaal geen grip kan krijgen. Heeft er iemand een idee, misschien de dremel op de schroevendraaier om wat dunner te slijpen of misschien een slijpsteen?

Alles kan maar ik wil mijn nieuwe gereedschap natuurlijk niet meteen naar z’n grootje helpen. Was best wel een domper aangezien ik er echt zin in had.

JaNnN Schreef:

De randjes in de schroeven

zijn zo fijn dat ik zelfs met mijn dunste
schroevendraaier totaal geen grip kan krijgen.
Heeft er iemand een idee, misschien de dremel op
de schroevendraaier om wat dunner te slijpen of
misschien een slijpsteen?

:S Welke schroevendraaiers heb je gekocht ? (fotootje ?)

Zoiets ?

Een setje horloge-schroevendraaiers bevat meestal alle courante maten en de regel is dat je een schroevendraaier-maat gebruikt waarvan het blad minimaal 3/4 van de hele lengte van de inkeping “inneemt”.

Voor “botte schroevendraaiers” gebruik ik een fijne slijpsteen, maar het zou me verbazen dat dit met een goede set nu al nodig is.

Met mijn Bergeon setje krijg ik echt alle schroeven los, zelfs die met de fijnste inkeping. Overigens zijn de schroeven in dit werkje redelijk groot, zodat het helemaal geen probleem mag zijn… ?

Ik heb een foto genomen met een schroevendraaier met maat 120 (rood) en die heeft zelfs nog wat “speling” binnen de inkeping:

Met Benieuwde Groeten,

Morse.

Beste,

Helaas is het bovenstaande niet meer beschikbaar. Nu heb ik zelf enige tijd op ebay gezocht, maar kan ik niet een soortgelijke aanbieding vinden.

Ik wil namelijk ook beginnen met het bekijken van uurwerken, echter wil ik meerdere van dezelfde uurwerken aangezien ik dan gerust wat fouten kan maken.

Ik kom wel veel uurwerken tegen van enkele euro’s, maar niet lots met bijvoorbeeld een tiental stuks bij elkaar.

Heeft er iemand misschien tips wat betreft zoektermen o.i.d.?

Bij voorbaat dank

Wat ik heb gedaan is hetzelfde mechanische klokje van een paar tientjes 3x gekocht. 20 stuks is wel heel ruim genomen voor fouten enzo. Tenminste, ik had er maar 1 hoeven op te offeren :+>X