Tip: zelf metalen band brushen

Ik had een nieuwe Super 3D Oyter binnen van Strapcode. Helaas pas ná het inkorten en op de SKX zetten gezien dat er enkele glimmende beschadigingen op zaten. Alsof de ene schakel hard in de andere is gedrukt. Zie foto.

Je zag het alleen in een bepaalde hoek / bepaalde reflectie - maar laat dat nou net de hoek zijn die je als trotse eigenaar heel de tijd ziet.

Nu is Strapcode een net bedrijfje volgens mij, maar ze waren met hun standaard antwoorden wat onduidelijk of het nu uitmaakte dat het al uit de stickers en op het horloge zat. Een nieuwe endlink wilden ze niet sturen. Dan moet het geheel weer terug. Had gekund, maar kost ook moeite en maar de vraag of het dan niet zogenaamd door mij komt… en zelf kan ik dat ook niet uitsluiten eerlijk gezegd. Het was ff pielen om die solid endlinks tussen de krappe lugs te krijgen.

Anyway, tip van @HanDavinci was dat je met scotchbrite (die huishoudsponsjes met zo’n groene schuurkant aan één zijde) best aardig gebrushte banden kon bijwerken. Dat had ik online ook gezien, maar ja er staat zoveel online - dat maakt het nog geen goed idee. Met zijn advies durfde ik het wel aan. Mogelijk moest dan wel meteen de hele band, omdat je verschil in brushing kan zien.

  • edit - @Chlorophyl wees me erop dat die sponsjes en scotchbrite niet hetzelfde zijn :+1:t2: Waarschijnlijk is het (ongeveer) hetzelfde als schuurvezel.

Ik had het idee dat schuurvezel wel eens zou kunnen werken. Dat kan je bij de Gamma kopen. Het lijkt iets fijner en zachter dan sommige van die sponsjes, maar of het echt anders is durf ik niet te zeggen.

image

Het is bedoeld om oppervlakten te schuren en reinigen voor solderen of lijmen, en ik had al eerder gezien op koperen buizen dat dit een brushed effect gaf.

Ideaal: ik heb niet eens de hele band hoeven doen en met een paar voorzichtige halen langs de band was het glimmende oppervlakte weg en zag ik geen verschil met de rest van de band.

Met als resultaat:

Ik ben blij :+1:t2: Mocht je een gebrushte band voorzichtig willen bijwerken, dan kan ik je dit dus aanraden.

46 likes

Prima tip👍 Ik heb precies hetzelfde op m’n Strapcode oyster…

1 like

Ja ik stoorde me er best aan. Wat je kan doen is de schakel of endlink losschroeven zodat je alleen het stukje raakt dat je wilt (als je zelf beschikt over een kleine schroevendraaier). Ik had de endlink wel in de kast laten zitten. Dit schuurvezel kost maar enkele euro’s en welgeteld 30 seconden werk :grin:

1 like

Ik heb het bij mij ook maar niet zo erg. Ik stoor me er niet zo aan maar goed om te weten dat het zo makkelijk gaat. Gaan deskdive krasjes hier ook mee weg?

1 like

Oppervlakkige krasjes, zeker.
Diepe krassen zou ik niet aan beginnen.

1 like

Zou ik ook niet doen nee, dit is enkel goed toe te passen in dit geval wat @Dao heeft. Diepe krassen kun je erg weinig meer aan doen.

Bij mij was het wel storend, die endlink staarde me steeds recht aan met dat glimmende stukje :joy:

Deskdive sporen heeft die van mij nog niet, maar neem aan dat die makkelijker weg te halen zijn zelfs. Geen idee of je dan meer moet brushen en dus verschil krijgt. Maar dat kan je makkelijk proberen. Geen druk zetten en één richting op bewegen, steeds even kijken of het goed gaat :+1:t2:

1 like

Nee, zeker!

Scotch-Brite zijn trouwens niet die huishoudsponsjes maar professionele schuurpads die schilders gebruiken. Zal minstens net zo goed zijn maar zijn dus wel iets duurder.

1 like

Goeie tip :+1:

1 like

Lol :joy: je hebt gelijk, stom. Ik had het eens gegoogled maar zag toen (ook) van die sponsjes. My bad. Ik denk dat dit schuurvezel misschien wel hetzelfde is als scotchbrite dan!

Goed dat je het even zegt.

1 like

Top!
Jammer dat het morgen weer opnieuw beginnen wordt :wink:

1 like

Geweldig!

Je hebt ook witte schuurvezel, deze is nog fijner van stuctuur.

1 like

Wilde binnekort mijn skx kast onderhanden nemen. Dus dit is een Goed topic :grin:. Kwam zelf online dit tegen.

1 like

Ken ik niet dus ik weet niet precies wat het doet, maar polishen is anders dan brushen he :point_up:t2:

Super werk man! Denk je dat het ook kan op de sluiting van een strapcode band? Mijn sluiting heeft een toch wat kleine deskdive krasjes …

Dankje! Ja ik zou niet weten waarom niet :blush:
Zelf ook maar voor het eerst gedaan he maar zou niet uit moeten maken :+1:t2:

Top! Thanks voor de tip. Ga het proberen als ik terug ben van vakantie :slight_smile:

1 like

Ja klopt, het is geen cape cod :stuck_out_tongue_winking_eye:. Kwam het tegen op de site Blocks

1 like

Haha klopt, maar omdat er ‘polishing’ op staat… maar zie het nu op de site inderdaad :+1:t2:

Edit: @Jeranimo misschien kun je je resultaten plaatsen als je het geprobeerd hebt

1 like