Tips gevraagd!

16cm, vrij plat als je het mij vraagt (vind ik lastig inschatten)

Ben wel flink gebouwd (1.80 / 95kg).

1 like

en dan 16cm pols?

1 like

Dan zou ik niet groter gaan dan 39 a 40mm en ltl niet groter dan 47/48

1 like

Ik ben het wel met @Snellejelle eens. Ook een Hugo Boss quartz is gewoon een echt horloge. Dat snobisme, daar moeten we eens vanaf.

Maar inderdaad, leuke merken waar je bij uitgekomen bent. Ik heb zelf een Baltic, Halios en een Squale.

Squale 1521
Prachtig horloge, ik ben fan van de gepolijste versie en de kleur. De oranje wijzer wordt wel wat fletser na zes jaar eigendom, en wat bekend is bij Squale 1521 is dat de kroon echt, echt kut werkt. Opwinden en op tijd zetten is gewoon een gepiemel van jewelste.

Aan de andere kant is het wel zo dat het uurwerk in mijn ervaring bom-proof is, het tikt goed, heeft al veel meegemaakt en het wijkt ook niet noemenswaardig af. De Alu bezel ontwikkelt mooie wabi-sabi. Zowel de rubberen band als de mesh zijn niet bijster comfortabel, ik gebruik altijd leer of NATO.

Baltic Aquascaphe
Ook erg blij mee. Het is een verschrikkelijk comfortabel horloge met z’n 39mm grootte en 12mm dikte. Het Soprod GMT uurwerkje is wat rubber-achtig bij het stellen, maar aan de andere kant is het goed afgeregeld.

De Tropic is meer dan uitstekend, en de afwerking is gewoon nice. Ook de 12mm dikte is erg fijn en draagbaar.

Halios Seaforth
Prachtig horloge, solide afgewerkt en hetzelfde bom-proof uurwerk van de Squale, maar dan wel met een fatsoenlijk bruikbare kroon. De kast, wijzerplaat en wijzers zijn meer dan prima afgewerkt. De banden zijn OK, al is de tropic van Baltic de shit.

Seiko SPB14x. Het model hier heb ik voor m’n neef doorverkocht, en ik stond te twijfelen of ik 'm zelf niet zou houden. Wel 13mm dik, maar super cool, prachtig afgewerkt. Het nadeel is het 6r35 uurwerk. Als je een goeie hebt, prima, maar de eerste generatie kan hit and miss zijn met erg lage amplitude en een hoge beat error. Ik hoop dat in een B en C generatie daar wat aan gedaan wordt. Dat gezegd hebbende, als je een slechte hebt vervangt Seiko het zonder mankeren. Voordeel: Diashield geharde kast.

Seiko SPB15x.. Net zo cool afgewerkt als de SPB14x stijl, maar dan met een proto-turtle kast. Supercool ding. Mijne heeft een vervangend 6R35 uurwerk van Seiko gekregen omdat de eerste niet goed was, uiteraard onder garantie. Loopt dus nu prima en strak. Ook deze heeft een geharde kast.

Certina DS Action duiker, 38mm. Prachtig horloge, klassieke Zwitser uit de Swatch groep, met powermatic 80 uurwerk wat een strip versie is van de ETA 2824 in de Squale en Halios. De regulering mag dan niet meer kunnen, ze worden af fabriek rete-strak geleverd, ik heb zo’n ding in een HAmilton gehad, goeie uurwerken.

Hamilton Khaki Pilot Pioneer. Dit is dan wel een piloten-horloge, maar ook gewoon 100m waterdicht en met een duik-achtige bezel. Ik vind ze super-cool, 38mm groot en wederom een Powermatic 80 uurwerk er in. Het is eens wat anders, en als je op chrono24 zoekt kun je ze voor 800 ballen wel vinden.

5 likes

Volgens mij moet je (net-) onder de €800 wel een mooie gebruikte Squale 60 atmos kunnen scoren. Ik vind ze prachtig!:star_struck:

1 like

Mooi ding! Merk alleen dat ik nu toch meer aangetrokken ben tot de divers :smiley:

Foutje: was dus 17,5 cm

1 like

Dan gaat de longines ook wel.

1 like

Heb je al naar Yema gekeken? Die hebben een automaat, iets boven budget ($ 918) en een quarz ($ 434). Dat nog goedkopere model op hun website is voor dames (Femme).

1 like

Enorm bedankt voor je uitgebreide reactie. Tof dat je de tijd hebt genomen zoveel info op te tikken! Heb veel aan je gedetailleerde ervaringen/bevindingen.

Mooie suggesties ook, ik ga ze op m’n gemak even bekijken allemaal!

2 likes

Heb eerder wel het e.e.a. van Yema langs zien komen maar ga er nog eens een kijkje nemen! Thanks voor je suggestie.

Heel tof ook, weet jij toevallig wat het verschil tussen de 1521 en de 60 Atmos is?

1 like

Misschien heb je hier iets aan?

2 likes

Super, had zelf al gezocht maar kon geen vergelijkings artikelen of video’s vinden. Blijkbaar niet goed gekeken!

1 like

‘At your service’:+1:t3:

1 like

De Glycine Combat Sub is er sinds kort ook in 39mm. Is d’r ook in het blauw en in de BB58 combi :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Denk dan dat ik de Certina DS Action in 38mm toch nog iets toffer vind. Ga die zaterdag maar eens uitproberen bij de Bijenkorf :grinning:

1 like

Wil hierbij iedereen nog eventjes hartelijk bedanken voor het meedenken en de gegeven adviezen, ervaringen en informafie. Het heeft me enorm geholen aan een verlanglijst van hier tot tokio.

Ik heb de Squale 1521, daarna de Seiko SPB143 en de Certina DS action diver in 43 en 38mm geprobeerd.

Voor mij vielen de Certina’s af, voelde als net niet (niet stevig maar ook niet heel verfijnd).
De SPB143 voelde heerlijk op de pols en is een prachtig ding maar miste voor mij net nog iets speciaals.

De Squale had voor mij zowel de bouwkwaliteit, de uitstraling, de verfijnde looks als het achtergrondverhaal. Dat is hem dan dus ook geworden :grin: ik heb hem inmiddels in huis, wacht nog even op de mesh band en zal er dan een NA aan wijden!

4 likes