tips gezocht bij montage stift monocoque kast

Ben momenteel een mooie Rado manhatten aan het restaureren (foto van de verkoper - voor uiteraard)

binnenwerkje (AS 1859) is gekuist, geolied en loopt terug voortreffelijk
vervang split stem is gisteren toegekomen en is het tijd om alles terug te monteren

Maar kom volgende patstelling tegen:
hoe fixeer is ik de stift? De tirette wordt niet door een veer in positie gedrukt, maar is klassiek aan te draaien door een schroefje langs de kant van de balans. Waar ik uiteraard niet aankan als het binnenwerk in de kast zit

Nu heb ik nog al monocoque kasten gedaan en die hadden ofwel een veer boven de tirette (stift klik vast bij het insteken) of een hendel langs de kant van de wijzerplaat om de stift te bevestigen.

Wat zie ik over het hoofd en gezien ik meestal wat aan het sukkelen ben met van de mono kasten - hoe pakken jullie het aan om zo’n ding te monteren?

Hartelijk dank alvast, Filip

2 likes

Bij veel modellen met een monocoque kast wordt er gebruikgemaakt van een deelbare opwindstift. Zo heb ik een aantal Pontiac en Mido’s met zo’n stift. Het lijkt me in dit geval ook de beste oplossing.

Edit:

Blijkbaar heb je al zo’n stift. Het eerste deel in het uurwerk vastzetten, uurwerk in de kast plaatsen en vervolgens het deel net de kroon er op drukken. Eerst dat deel netjes op maat maken natuurlijk.

4 likes

Hiervoor wordt een deelbare stift gebruikt. Het mannetje gaat in het uurwerk en wordt met het genoemde schroefje vastgezet. Breng het vrouwelijk deel op lengte en monteer de kroon.
Daarna kan dit met enige druk ingeklikt worden.

zie @lassale

3 likes

Seiko gebruikt ook in de 2220 met monocoque kasten dit zelfde systeem.

2 likes

Super, dacht dat die split enkel was om hem te kunnen demonteren
schuiven jullie hem langs de zijkant in of drukken jullie hem er op zodat de bekjes van de kant van de kroon opengaan

Ga dadelijk eens proberen, het resultaat post ik uiteraard :wink:

Schuiven net als een puzzelstukje en door hem licht te draaien blijft hij zolang je draai kracht er op hebt staan in elkaar.

1 like

Doe je wel voorzichtig? Ik heb eens het keyless works van een EBEL verk**t bij het er in ‘klikken’. Heeft me heel wat uurtjes gekost om dat weer te herstellen. Sindsdien doe ik het anders.

Behalve in elkaar klikken kun je ze ook in elkaar schuiven.

Ik doe een heel dun draadje (koper/floss oid) in het vrouwtjesdeel en om de wijzerplaat. Zo weet ik welke stand de halve stem heeft, ie precies horizontaal als ik het draadje span.

Op de andere helft van de stem en kroon zet ik een streepje met een stift zodat ik daarvan ook weet at de horizontale positie is.

Dan draai ik het uurwerk een heel klein stukje in de kast en duw de rest van de stem en kroon er in. Uurwerk weer terugdraaien in juiste positie en de twee delen vallen precies in elkaar zonder veel kracht (geweld?).

Lukt me nooit in 1 keer, maar binnen een minuut of 5 heb ik het steeds voor elkaar gekregen.

Als laatste draadje er uit trekken en streepje op de kroon weghalen :slight_smile:

3 likes

goede tip, dank je wel

de stift is ondertussen van lengte, wijzerplaat zit er op en wacht nu nog een nachtje om te checken dat de day/date doet wat hij moet doen

1 like

voorproefje van wat het moet worden - de originele NSA band zat erbij

4 likes

Knap werk Enrico!
Zou dat bij mijn Omega Seamaster mono ook zo lukken?
:scream:

1 like

Goh dat een nachtje laten ‘draaien’ ben ik ook gaan doen nadat ik een keer de hele boel weer uit elkaar moest halen de volgende dag :slight_smile:

Ik hoop voor je dat dag en datum morgen goed staan (of ga je stiekum om 00:10 kijken :slight_smile: )

1 like

Durf het niet te zeggen want er zijn, in de loop van de tijd, verschillende modellen en types uurwerken in Seamasters geweest.

Maar je kunt het rustig proberen toch? Met de draadjes methode kun je niets stukmaken.

2 likes

Dank voor de snelle reactie, maar denk dat ik dit toch maar overlaat aan een prof :innocent:

1 like

Als ik nog wakker ben, dan ga ik voor het slapengaan eerst nog even langs de zolder om te checken of de datum over is gegaan ja :face_with_hand_over_mouth:

2 likes

Het is gelukt!

merci voor de tips @EnricoTutti @Lexie2797 @Inca @lassale
dat van het streepje op de kroon en het in positie draaien van het uurwerk is werkelijk geniaal :sunglasses:

8 likes