Als je kijkt naar het modellen gamma van Steinhart zijn het alleen maar Rolex en IWC copy cat modellen met een ander naam op de dial geplakt. Het enige verschil met die replica troep uit China is dat Steinhart er een degelijk uurwerk in lepelt. Daarnaast zal de afwerking wel iets beter zijn maar in de basis is het mijns inziens het zelfde principe. Geen eigen waarde/identiteit. Steinhart heeft mijns inziens zelf niks bijgedragen aan de horloge wereld en teert op het succes van de grote spelers zoals Rolex en IWC. Nogmaals met een grote boog omheen lopen. Zoals meester Visser altijd zegt: dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen😜
Het maakt volgens mij niet heel veel uit hoeveel jewels een uurwerk heeft. Volgens mij moeten het er bij voorkeur meer dan 17 zijn. Meer is niet perse beter.
Ik denk dat Seiko het perfecte merk is voor iemand die net komt kijken (en voor iedereen trouwens). Voor een betaalbare prijs een horloge met een degelijke automaat. Daarnaast voor elke prijs en voor ieder wat wils beginnend bij 70 euro oplopend tot 2500+ of bij Grand Seiko nog wel heel veel meer. Een merk met een eigen identiteit, geschiedenis, heritage dat vakmanschap uit Japan levert. Stuk voor stuk punten die bij een merk als Steinhart ontbreken.
Ik heb deze voor mijn vader gekocht, ik vind het echt een prachtig horloge! Wil hem eigenlijk zelf ook weleens hebben
@Presbyterius terechte opmerking! Uiteindelijk gaat het er gewoon om wat je mooi vind. Dus @Murica eigenijk heel makkelijk, dat horloge waar je blij van wordt!
Maar ik ben het zelf ook wel eens met @RLC hoor. Los van de kwaliteit (denk dat de prijs kwaliteit verhouding best wel in orde is) vind ik het zelf leuker als een horlogemerk een eigen identiteit heeft. Hoe subjectief dat overigens verder ook is…
Het is mooi dat een forum als deze jouw mening laat zien maar, als iemand vraagt om hulp bij de keuze van zijn eerste nieuwe horloge laat ik hem, en anderen, zien wat er te koop is. Daarna kiest de TS zelf wat hij mooi vind, toch? Van mijn part vind hij een invicta mooi, dan nog zal ik hem feliciteren met zijn keuze.
Origineel hoor
De TS vraagt toch om advies/mening. Leuk om te laten zien wat er allemaal te koop is, maar denk dat de TS een zo goed mogelijke keuze wilt maken gebaseerd op de mening van mede HF-leden, daarvoor start hij of zij immers een topic.
Waarom?
Een mechanisch uurwerk heeft karakter, ziel, er zit vakmanschap in verwerkt. Na een paar dagen niet gedragen te hebben en het horloge op te winden/aan te zwengelen komt het geheel weer tot leven. Elementen die naadloos op elkaar aansluiten en een horloge zonder externe energie bron laten lopen.
Het zelfde met auto’s een dikke V8/V12 uit Maranello heeft ook veel meer passie/emotie/ziel/flair or whatever dan een Hybride Toyota Prius motor.
Great watchstories never begin with: a saw a beautiful watch with a very nice Quartz movement. Hetzelfde als mooie verhalen bijna nooit beginnen met ik was laatst met een paar vrienden Spa blauw aan het drinken…
Citizen NY0040 17E “lefty”, horloge die mooi om de pols draagt, een mooie blauwe dial heeft, net even anders is qua kroon, een automaat en ook nog een bijzondere geschiedenis.
Ik vind dat quartz uurwerken ook een ziel (kunnen) hebben, zeker de vintage modellen, zoals mijn Seiko SQ 3003 Quartz uit '75.
Of wat dacht je van een kinetic?
En natuurlijk electronic (ook uit '75):
De Ghitor die ik onlangs heb overgenomen van @Super:
De Electronic is geen Quartz. Die heeft een Stemvork uurwerk. Evenals mijn Eterna Sonic Electronic ESA 9162.
Stemvork uurwerken hebben helaas een kort leven gekend. In de Jaren 60-70 gebruikt en zijn uitgerangeerd door je raad het al…Quartz uurwerken. Quartz was goedkoper en preciezer en de zogeheten Quartz crisis was geboren. Veel prachtige Zwitserse horlogehuizen (die mechanische uurwerken maakten) zijn met de massale opkomst van goedkope Quartz uurwerken over de kop gegaan. Therefore Quartz is the horological enemy!
Maar even terug naar een Stemvork uurwerk. Bij en stemvork uurwerk zorgt de batterij dat een stemvork in trilling raakt en die laat het uurwerk lopen. De secondewijzer loopt vloeiend en het horloge tikt niet maar zingt/zoemt. Stemvork uurwerken hebben daarom mijns inziens juist wel ziel😎.
Neen, transistorized met balanswiel. Maar hele mooie Eterna-Sonic!
Thank you! Erfstuk van mijn groodvader.