Tips voor een chrono

Hola,

Ik ben opzoek naar een chronograaf.
Ik vind de Yema Speedgraf heel leuk, maar toch een dikkerd met zijn 15.5 mm en ben ook niet gecharmeerd van de 19mm lugs.

De spacegraf is met zijn 13mm dikte wel interessant. Alleen dat is wel weer een kwarts en nog steeds 19mm lugs. Toch vind ik deze wel erg stoer, misschien dat ik hem wel een keer gewoon probeer. Zeker gezien de prijs wel het overwegen waard maakt met 400 euro minus de %10 default Yema korting.

Kan je trouwens niet met een vijltje die lugs verbreden naar 20MM? Misschien een handige harry die dit op een nette manier kan doen ( Ik kijk hierbij snel naar @Dao ) :wink:

image

Verder vind ik de Hamilton Intra-Matic chronograaf er wel leuk uitzien, maar die is echt veels te dik weer met zijn 14.5 mm.

Samengevat:

  • Om en nabij 40mm grootte
  • Liefst automaat, maar is geen must.
  • Dikte niet meer dan 13mm
  • 20 mm lugs, zo niet kan ik die 19mm vijlen naar 20 :smiley: ?

Prijsrange 500-1500

Alvast bedankt voor het meedenken :+1:

4 likes

19mm is geen probleem. Er zijn genoeg banden in 19mm.

Chrono is vanwege het uurwerk al gauw dikker. Zeker een chrono + kijk bodem, dat zijn dikkerdjes. Maar om de pols valt het vaak wel mee, heb je er wel ns een geprobeerd? Door de gelaagdheid voelt het minder dik dan het daadwerkelijk is. Van een domed glas merk en zie je weinig, maar dat steekt toch zo te zien een mm of 2 uit.

2 likes

het is geen veil maar een vijl !

Dat klopt inderdaad Bert.
Daarnaast begin je een zin met een hoofdletter, eindigen doe je zonder spatie tussen de laatste letter en het interpunctieteken.

12 likes

Weet niet of kwarts een probleem is maar:

Voor mij is het serieus een issue.
Ik heb oneindig veel banden en mn straps in 20mm. Als een horloge geen 20mm lugs heeft haak ik echt meteen af :grimacing:

ps: en 20mm bandjes op 19mm lugs, tja het kan wel (met wat moeite) maar ziet er naar mijn mening echt niet uit. Maar die Speedgraf is echt te leuk :sweat_smile:

Handwinder kopen, zoals speedmaster professional… die komt met 13.18 in de buurt.
Verder wat @koekoek zegt klopt. De meeste chrono’s zijn dikkerds.

Eventueel Zenith el Primero… die is dunner zeker in 38mm , maar die heeft weer 19mm lugs :stuck_out_tongue:
De 42mm heeft weer 21mm lugs.

You never win.

Wel een geinig ding, maar vind de spacegraf toch wel leuker.

Ja zeker , maar volgens mij zijn die twee die jij noemt ook 3 keer mijn budget :smiley:

Niet gelezen… Voor een Europese chrono is je budget aan de lage kant (lees, te laag) voor nieuw. Wil je naar vintage/ is dat een optie?

Ik heb nog een leuke (voor 10% van je bedrag) in het blauwe gedeelte… (zk. Yorn) of mag ik dit niet typen?

Serge

Vintage? Most certainly not!
Nee daar ben ik teveel schijterd voor. Liefst nieuwer model, mag gebruikt zijn.
Hypothetisch gezien. Als ik mijn BB58 verkoop en daarop tel mijn budget, krijg ik daar een kekke nieuw model speedmaster voor?

Er staat/stond net een speedmaster pro 2020 net in het blauw.

Maar met BB58 erbij kom je een heel eind ja. Denk een europese mechanische chrono vanaf 2 a 2.5 goed moet kunnen. Hoe meer hoe beter (beter uurwerk, beter merk etc).

19mm zou ik me niet te druk om maken.

Ik heb een El Primero met 19mm lugs en ik heb precies 0 (nul) 19mm bandjes. Gewoon 20mm ertussen, is maar 1 mm en in de meeste gevallen geen probleem.

1 like

Nee hoor, proberen mag altijd. Maar sorry ik vind hem drie keer niets :upside_down_face:

1 like

Haha, daarom mag ie ook weg! Tnx… :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Dit is wel waar… al zie je bij sommige bandjes wel dat het wat in de verdrukking zit.

Ja klopt, vooral bij wat dikkere, stuggere banden.

Daar heb jij weer helemaal gelijk in !

1 like

Spacegraf valt trouwens af.
Geen saffierglas en het ontbreken van een seconde wijzer zou mij teveel storen.
Ik dacht dat het een seconde wijzer was onderin, maar blijkt gewoon voor de minuten van chrono functie te zijn :smirk: