Tips voor uitbreiden collectie

Ik denk dat ik het te pakken heb… Ben de laatste tijd veel tijd kwijt aan het lezen van advertenties op het blauwe gedeelte, en krijg steeds meer de neiging om m’n collectie uit te breiden na de aankoop van m’n SKX.
Nu weet ik echter niet wat de ‘juiste’ volgende stap is. Ik zou bijvoorbeeld m’n SKX kunnen ‘upgraden’ voor een andere duiker, of nog een horloge aan kunnen schaffen, die wat meer ‘dressy’ is. Om zo wat te verbreden, om het maar zo te noemen.

Enige ding is het geld, dat staat me nog in de weg om ‘even’ wat te kopen. Het wordt sowieso een weloverwogen beslissing.

Om even iets concreter te zijn; die skx kan 120-150€ opleveren (~aanschafprijs), daar zou ik nog wat bij kunnen leggen (200-250€). Om of van dat bedrag een extra horloge te kopen voor de afwisseling, óf met het geld van de SKX een duiker te kopen in het ‘hogere’ segment.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

1 like

Ik zou eerst mijn eigen vragen beantwoorden om zo vervolgens een weloverwogen keuze te maken.

Succes!

Edit: Een andere optie is om een lening te nemen en direct een Vacheron Constantin te kopen!

10 likes

:joy:

Help dit probleem eerst eens aan de kant.

En zoek eens rustig uit wat je wil.

2 jaar sparen en je droomhorloge kopen. Zeg maar 0 geflipper, daar wordt je aan het einde van de rit niet beter van.

4 likes

Ik zie dat je de methode van het ‘flipperen’ al doorhebt.

2 likes

SKX houden en wat er naast kopen. De upgrade optie die jij noemt die zie ik niet. Voor een paar honderd euro meer heb je niet echt een veel beter horloge, dan moet er wat meer geld bij.

4 likes

@HanDavinci dat klinkt ook wel heel aantrekkelijk, een ‘echt’ horloge…

1 like

Je kan ook je skx modden. Ander bandje erop, ceramische bezel insert en het is een heel ander horloge. Misschien een leuke tussenstap ipv de upgrade.

1 like

Precies dit :point_up_2:

1 like

Zet een doel, dan ga je hem halen. Ook al duurt het 5 jaar :+1:

En tot die tijd:

Dit komt me wel erg bekend voor :roll_eyes:

:joy:

Gewoon bedenken wat je mooi vindt en wat je kan betalen. Als dat wat je mooi vindt betaalbaar is, dan kopen. Als het niet betaalbaar is, dan bedenken of het te sparen is en sparen maar. Ik heb wel een jaar of 12 naar Speedmasters zitten gluren op Ebay, Chrono24, AWC, enz. en er pas twee weken geleden eentje gekocht.

1 like

Mwah, daar ben ik het niet geheel mee eens. Want je leert wel heel erg goed je eigen smaak kennen. Dus uit eindelijk kan je dan een betere beslissing maken voor wat je ultieme horloge is. :+1:

6 likes

Dat is persoonlijk inderdaad. Ik heb na een paar maanden lezen op HF besloten wat ik wil en ga daar niet van af wijken. Dat was eind 2016 en het einddoel staat onveranderd vast.

3 likes

Jij bent natuurlijk ook op andere manieren actief met de hobby bezig. Voor andere mensen zou het dan misschien wat saai worden. :wink:

2 likes

Haha ja agreed, ik snap je. Ik blijf altijd modden en zie dat niet als een uitgave.

1 like

Misschien dat het idd de beste optie is om rustig te blijven sparen en misschien ooit die speedmaster te kunnen kopen :wink:

ik zeg skx houden ( want perfect als duiker/rammer en die wil toch iedereen ), en er gewoon voor n paar honderd wat leuks bij kopen.
Her en der wat passen, beetje rond neuzen…dat is toch het leukste ?
En als het na een jaar niks meer is, verkoop je hem hier toch gewoon weer?
Hoe meer soorten hoe leuker het is.
Koop n goedkope rare Rus van 3 geeltjes die 100 jaar mee gaat…
Een of andere nette Seiko van 100 euro erbij…
En wat diverse bandjes zodat je totaal andere horloges krijgt…
Ben je ongeveer 250 euro verder, in het bezit van 3 diverse en vooral goede horloges, en je kan nog eens afwisselen qua looks.
Sparen voor een " duur " horloge kan je altijd nog doen door af en toe wat op zij te leggen…of tegen die tijd weer wat weg te doen.

2 likes

Je moet eerst zelf goed afkaderen wat je wil en kan betalen voor een horloge.
Zelf heb ik vorige week een Maen aangeschaft en, ik durf het bijna niet te zeggen, mijn aramar binnen gekregen. Al is een kinderhand snel gevuld, met beide horloges ben ik erg blij.
Upgraden is leuk, maar niet persé nodig om draagplezier te hebben, zelf vind ik afwisseling ook wat waard.

Sommige mensen speculeren op de beurs maar daar heb ik geen verstand van. Sport is meer mijn ding en ook een hobby.
bet
Alleen iets kopen als het financieel geen pijn doet.

1 like

De tips hier heb je niet veel aan.

Als ik het zo lees, is je smaak nog volop in ontwikkeling. Dan heeft het geen zin om 2-5 aar te gaan sparen voor een super duur horloge waar je dan mogelijk geen click mee hebt.
Flipperen kan één ding zijn, maar ook rustig eens wat anders proberen kan natuurlijk.
Je hebt het over je collectie uitbreiden ? En over wat meer dressy ?
Ik zou een leuke vintage dresser proberen. Voor niet al te veel is er best iets leuks te koop.
Kopen en enigszins met waardebehoud verkopen zit er met wat goedkopere horloges niet echt in. Daar schrijf je procentueel bijna altijd fors op af.
Ik zou ook eens varieren met banden: leer, rubbah, staal, nato, beetje banden swappen op je SKX dan krijg je ook wel gevoel voor wat je mooi vindt c.q. wat je goed staat / lekker draagt.

Have fun !

2 likes

Volgens mij zeggen wij toch redelijk hetzelfde :face_with_raised_eyebrow::grin: