Als horlogefanaat heb ik vooral veel ervaring met het kopen van horloges en weinig (lees: geen) ervaring met het verkopen van horloges - niet een duurzaam model, I know! ik wil me wel wat meer gaan begeven in het handelsaspect, of flipperen zoals we het hier noemen.
Ik behoor zelf tot een relatief kwetsbare groep (rolstoelgebruiker) vandaar dat ik ook wat bewuster ben van mogelijke risico’s als ik met een onbekend iemand afspreek en een duur horloge bij me heb (of zelfs twee als ik er ook een draag).
Ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen als het gaat om fysieke afspraken om horloges te kopen of verkopen.
Disclaimer: deze post dient geenszins als aanleiding of uitnodiging voor mijzelf of andere forumleden om hun horloges aan te bieden! Daar is het blauwe gedeelte voor bedoeld.
Op het moment dat iemand foute intenties heeft dan zijn er maar weinigen die daar mee om kunnen gaan. Maar wellicht zou je het verkopen samen met een vertrouwd persoon kunnen doen die erbij is als compagnon?
Ik zelf zou het namelijk prima begrijpen als ik een horloge van je zou kopen.
Weet wie er komt, bekijk zijn reputatie in het groene gedeelte en spreek af in een voor jou vertrouwde setting, zorg dat je niet alleen bent. Er zal alle begrip voor zijn als dat voor jou beperkingen geeft of niet kan.
In dit geval zou ik een compagnon zien te regelen waarmee je samen de deal probeert te sluiten. En mocht het om een relatief duur horloge gaan…spreek af op een publiek terrein en desnoods bij een (bevriend) juwelier.
Is al een topic over geweest, kan het niet zo gauw terug vinden.
Maar een paar dingen weet ik nog wel:
Een openbare plaats, denk aan een wat groter benzine station of een weg restaurant.
In de stad kun je goed afspreken in de bibliotheek of koffiecorner van een wat groter warenhuis, bijv. Hema of Bijenkorf.
Probeer in ieder geval ergens af te spreken waar er camera`s hangen en laat dat ook weten aan de tegen partij…
Wat ik zelf eigenlijk ook altijd probeer voor ik wat afspreek, eerst telefonisch contact maken is toch wat persoonlijker.
En zoals al eerder genoemd neem iemand mee die je kunt vertrouwen.
Gelukkig ben ik zelfstandig mobiel maar weliswaar wel afhankelijk van het karretje. Maar eens, een vriend charteren om erbij te zijn is een simpele en effectieve oplossing. Krijgt ‘ie misschien nog een pilsje als traktatie
Lobby van een groot hotel. Meerdere malen gedaan om te kopen en verkopen. Makkelijk aan te rijden, parkeren vlak voor de deur. Camerabewaking en portiers zijn daar aanwezig. Aan een tafel zitten, kopje koffie bestellen en rustig de transactie voltooien.
What would MacGyver do? Is het raar om een tazer gun op één van de armleuningen van je rolstoel te monteren? Een beetje zoals de DB9 van James, maar dan minder dodelijk.
Kidding. Naar een deal met iemand die ik niet ken spreek ik ook af op een publieke plek en neem ik alleen het desbetreffende horloge mee.
Bij een van der Valk zullen overdag geen vreemde dingen gebeuren.
Heb zelf een paar keer de deal gedaan bij een V/D Valk in de buurt, dat gaat prima. Openbare plek, niet te druk, redelijk net publiek wat daar komt. Heb met mijn vriendin afgesproken dat ik in principe geen horlogedeals thuis doe. Verder idd wat al is aangegeven, doe je research naar de koper.
Als je afspreekt in de lobby van een hotel van te voren even de portier vertellen wat je komt doen. Houden ze je een beetje in de gaten en bellen ze ook niet door dat er iets ‘schimmigs’ plaatsvinden.