Eens dit is wel degelijk gevaarlijk. Persoonlijk zou ik nooit zomaar iemand vragen om een kopie van zijn ID, het gaat immers ook om (persoons)gegevens van vertrouwelijke aard. Dan nog, men behoudt natuurlijk altijd recht om niet in te stemmen met een dergelijk verzoek.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat je bij een fysieke meeting iemands paspoort of ID bewijs vraagt aan te houden terwijl diegene het horloge past of bestudeert. Voor hetzelfde geld zet ‘ie het op een holletje met jouw Rolex om z’n pols. Of zeg ik dan iets heel raars?
Wat 'n romantisch idee Dat gaat hopelijk op voor 99,5% van de HF deals, maar in de basis is het een zakelijke transactie, waarbij je misschien ook zakelijk moet handelen. Want:
@sj44k had 't over een kopie. Dat mag inderdaad niet door Jan en Alleman gedaan worden. Iemand die dat weigert staat in z’n volste recht.
Als je nooit problemen hebt gehad aangaande identiteitsfraude, dan is het makkelijk praten.
Ik kreeg een keer een naheffing van een kleine 10k…
Ging gelukkig goed. Maar het is wel even billenknijpen als je het de belastingdienst in 1e instantie niet aan hun verstand krijgt de eerste week/weken.
Iedereen die er volgens de wet geen recht op heeft om mijn id te zien, krijgt hem niet te zien.
Op een paar kleine uitzondering na zoals een makelaar of verhuurder.
Risico’s kunnen (financieel) veel nadeliger uitpakken dan een luxe horloge eigenlijk waard is. Uitzonderingen daargelaten.
Ik vind dit niet bepaald netjes om dat zo te zeggen. Ik ben zelf ook voorzichtig met het verstrekken van de gegevens die op mijn ID staan.
Om dat dan te koppelen aan de betrouwbaarheid van iemand en blijkbaar ook het gebrek daaraan vind ik nogal wat.
For the record ik reageerde op uw reactie waarin u aangeeft een kopie van een ID bewijs te vragen.
Het tonen / controleren is van geheel andere orde.
Zal uitleggen waarom.
Met het tonen kunt u controleren dat ik zeg wie ik ben. Daar is in basis niets mis mee, al vind ik dat persoonlijk nogal overkill voor een transactie van een horloge.
Ik heb bij diverse AD’s, grijze dealers en ook mede forum leden horloge’s gekocht en mij is dit nimmer gevraagd.
Een kopie ID vragen en in bezit nemen is van geheel andere orde.
Immers met een kopie ID kunt u online vele financieel producten aanschaffen op de naam van diegene van wie u het kopie heeft (en dit is maar 1 van de vele voorbeelden die ik u kan geven).
Derhalve is het (legaal) mogen vragen van een kopie ID behouden aan een zeer kleine groep (zoals ik alreeds in mijn vorige antwoord aangaf).
Inmiddels begint dit besef wat betreft het kopiëren van een ID bekender te worden, maar nog steeds zijn er legio hotels die bij inchecken alleen je identiteit mogen controleren alsnog even een kopie maken.
Meer dan eens heb ik dat niet toegestaan, zelfs een aantal keer mijn koffers weer gepakt om weg te lopen.
Uiteindelijk nooit hoeven gaan, maar het is niet de weg van de minste weerstand, want tja ff snel een kopietje afgeven is zo lekker makkelijk voor diegene achter de balie.
Wat minder snel en makkelijk is, is het aantonen dat iemand dat kopietje in handen heeft gekregen en met jouw identiteit aan de haal is gegaan, schulden heeft opgebouwd waarvoor jij aansprakelijk wordt gehouden.
Het is aan jou om dat allemaal aan te mogen tonen.
Weleens geprobeerd met PayPal te bellen? Moet je voor de lol eens proberen, maar de korte versie … dat lukt dus niet.
Dat wat je een paar minuten scheelt in die hotel lobby kost je uren/ dagen stress en ergernis of erger klauwen vol geld aan juridische bijstand.
Ik ben door schade en schande wijs geworden en daarom zeer kien op wat ik wel en niet kan / mag met mijn ID.
En die ervaring deel ik graag om zo een ander voor mijn “fouten” uit het verleden te behouden.
Jezus, wat een gemauw hier. Ik verkoop om de haverklap horloges van boven de 10k, nog nooit heeft iemand mijn ID gevraagd en een koper mag ook naakt op een hek gaan zitten als hij er een kopie van wil.
Als het allemaal zo spannend is moeten jullie je afvragen of je wel particulier wil kopen. Graag gedaan.
Vooraf kun je dit deels al doen door hele duidelijke foto’s te vragen.
Niet. Het draait uiteindelijk (zoals al heel vaak genoemd) om buy the seller. Dit is echt de belangrijkste beheersmaatregel bij horlogedeals.
Wat verder helpt is als het horloge recentelijk geserviced is door een erkend service bedrijf, dan kun je er wel van op aan dat het een origineel horloge is. Als dat niet zo is dan kun je het horloge op een timegrapher leggen en kijken of de waardes binnen de specificatie vallen.
Ach, kopen op het forum is altijd wel ok, je kunt het lid even checken.
Betalen na inspectie per bank (instant payment binnen NL) of PayPal.
Qua locatie spreek ik graag af bij een Van der Valk, of hier lokaal in de kroeg en bij mooi weer op het terras! Hai @marijn2@Gary1988@Estiva@PHORLOGERIE
Mooiste aankoop was wellicht die op de parkeerplaats van een Burger King, in de auto van de verkoper die na het doen van de overdracht ineens twee glaasjes en een fles whisky tevoorschijn toverde voor een toast!
Welke lid? Tsjaaaaa
Volledig mee eens. Het vragen van een kopie van je ID bewijs is een veel te zwaar middel. Als dat er voor nodig is voordat je de (ver)koper vertrouwt dan moet je je afvragen of je die deal überhaupt wel moet doen.
Even ter zake: ik zelf schreef nergens (dacht ik) dat ik om een kopie vroeg van een ID.
Maar zelf lees ik blijkbaar ook niet goed en daarvoor mijn excuses, zal zelf ook nooit aan een vreemde een kopie overhandigen, maar bedoelde even een blik mogen werpen op een ID, rijbewijs o.i.d.
Nogmaals, te snel gelezen, Mea Culpa.
@laurentiuss hahaha dat overkomt mij dagelijks (mijn eigen teksten niet goed teruglezen ) dus no harm done, beter nog een heerlijk topic met een hele … HELE fijne cartoon van @Jurk
Even voor mijn duidelijkheid hoor.
Mijn whatsapp op de zakelijke telfoon wordt niet tot nauwelijks gebruikt, want: Signal. (sterker, mijn privetelefoon heeft sms maar geen internetverbinding).
Mijn naam googlen leidt tot enkele linkedin profielen met die naam waarvan minimaal één zonder foto, de mijne dus.
Overige social media zul je niet vinden.
Uiteindelijk weet je het nooit van tevoren en in mijn ogen is angst een slechte raadgever.
Iedereen die bij mij wat koopt via marktplaats bijvoorbeeld laat ik gewoon binnen.