Ik overweeg een horloge uit de collectie te verkopen en zou hiervoor voor de eerste keer eens gebruik willen maken van de horlogemarkt op het forum. Heb online al vaak verkocht/gekocht via ebay of marktplaats, etc … maar een degelijk uurwerk lijkt me toch een wat delicatere kwestie.
Hebben jullie wat tips, hoe pakken jullie het aan?
Waar spreek je af voor de transactie, bij je thuis of eerder een neutrale plaats?
Hoe regel je de betaling, cash, overschrijving op voorhand?
De meeste horloges heb ik aangetekend laten versturen c.q. zelf verstuurd maar dan praat je over bedragen van maximaal €500 in mijn geval.
In twee gevallen wilde de (ver)koper graag persoonlijk langskomen en heb ik ze op werk uitgenodigd tijdens de koffiepauze. Dat leverde in beide gevallen heel leuke ontmoetingen en gesprekken op.
Betaling via een betaalverzoek, iedereen heeft altijd snel en eerlijk betaald en ik zorg zelf ook voor een snelle betaling.
Zoals @Kleine_gup_in_grote_oceaan al zegt: alles gaat gemoedelijk op het HF en dat is ook de enige plek waar ik (ver)koop.
Heb hier gekocht en verkocht. Bij kopen altijd op laten sturen na vooruitbetaling. Bij verkoop dit, of thuis afgesproken. Waren niet de duurste horloges (ca. 75 - 200 euro). Is altijd gewoon goed gegaan. Gezond verstand gebruiken.
Het voordeel van het Forum is dat je de referenties kunt nazien van de koper en/of verkoper, dit geeft mijn inziens veel vertrouwen mede doordat je met TL2 en TL3 zaken kunt doen wat ook vertrouwen geeft. Ik heb persoonlijk nog nooit negatieve ervaringen gehad met verkoop of aankoop via het forum. Afgesproken zowel thuis als bv bij Van der Valk
Voornamelijk gericht via het forum. Ik heb altijd wel de voorkeur voor face-to-face overdracht en ik heb op deze manier al b aardig wat leden mogen ontmoeten- zowel bij hen thuis, als bij mij thuis, als op redelijk openbare plaatsen als lobby’s van hotels of restaurants. Over het algemeen leuke ontmoetingen en gesprekken!
Paar keer verkocht hier.
Zowel thuis als opgestuurd.
Ging helemaal goed. Vriendelijk op basis van vertrouwen werd al betaald.
Maar inderdaad, wel TL3 mensen.
Ergens bij een vage mcdonalds of zo afspreken, zou ik dan nooit doen.
Heb gekocht en verkocht op het forum, altijd in goed overleg. Mensen thuis gehad, ontmoet op publieke plaatsen en regelmatig verzonden met pakketdiensten. Over het algemeen betaling vooraf met een enkele uitzondering waarbij de helft voor verzenden en de andere helft na ontvangst werd overgemaakt, allemaal in goed vertrouwen. Nooit gedoe gehad met een forum lid, zo kwamen de beschrijvingen altijd overeen met het ontvangen horloge en was het contact altijd prettig.
Ik verstuur altijd met verzekering. Ook maak ik altijd fotos en videos van het horloge en de verpakking op de dag van verzenden. De verpakking markeer ik zodat de ontvanger kan controleren of het pakket geopend is geweest. Dit ter voorbereiding voor het geval er onverhoopt onderweg iets fout gaat en ik een beroep moet doen op de verzekering.
Beetje afhankelijk van het horloge. Voor een paar tientjes zou ik niet moeilijk doen en gewoon opsturen.
Toen ik een tijdje geleden een Rolex te koop had, heb ik met de koper gewoon afgesproken bij een Van der Valk tussen onze woonplaatsen in. Even een cappuccino gedronken en nog een leuk gesprek gehad ook. Was een prima ervaring.
Betaling zou ik voor bedragen >€1000 altijd per bank doen en pas oversteken als het geld op je rekening staat. Dat gaat tegenwoordig natuurlijk razend snel met mobiel bankieren. Bij vage verhalen en betaalconstructies en dergelijke zou ik altijd direct afhaken.
Zowel verkocht als ook geruild via het blauwe gedeelte. Altijd persoonlijk, of thuis, of op de zaak. Steeds gemoedelijk, gezellig en met een praatje over de gemeenschappelijke hobby.
Een keer verkocht en opgestuurd naar @Rhys na prettige PB-correspondentie.
Overleg. Woon je dichtbij, of is t een duur horloge evt persoonlijk. Goedkopere horloges meestal met de (verzekerde) post. Maar mocht je af willen spreken dan thuis of wegrestaurant oid.
Bankoverschrijving face to face, of voor verzenden.
Aangezien ik in België woon verstuur ik de meeste horloges aangetekend en afhankelijk van de waarde soms ook met een bijkomende verzekering.
Verder als ik in person afspreek is het vaak aan een Van der Valk hotel, altijd leuk. Neem je partner of een vriend mee als het lange ritjes zijn (dit laat ik wel altijd op voorhand weten)
Heb zelf ook al forumleden thuis ontvangen (de gekende mensen waar je langere interacties mee hebt.)
Tips:
wees eerlijk over de staat van je horloge
hanteer een correcte prijs en hou je daar ook aan (niemand houdt van een persoon die last minute gaat onderhandelen op een afgesproken deal)
wees vriendelijk en gewoon jezelf
Wat betreft betaling: ik wil altijd het geld op mn rekening zien voordat het horloge weg gaat voor verzending. Ik communiceer dit ook zo. Bij face to face deals: cash of instantoverschrijvingen.
Succes! Ik heb er iig heel mooie contacten aan overgehouden!
Een nieuw hoofdstuk in je HF-carrière. Maar wel een leuk hoofdstuk!
Ik heb inmiddels redelijk wat verkocht, via HF. Twee keer een wat mindere ervaring: één koper die, op het laatst, helemaal niets meer van zich liet horen en een koper die in eerste instantie heel gretig toehapte en toen toch afhaakte. Verder eigenlijk alleen maar leuke ervaringen.
Ik heb zelf altijd een voorkeur voor face-to-face afspreken en heb, zonder uitzondering, alleen maar leuke afspraken gehad, hiermee. Een aantal keren heb ik een horloge ook verstuurd, omdat het niet lukte om op redelijke termijn af te spreken of omdat een koper aangaf z’n horloge gewoon liever per post te ontvangen. Ook prima en altijd zonder problemen. Ik verzend wel altijd pas nadat een betalingsverzoek is betaald. Bij ontmoetingen soms cash, soms met overschrijving.
Nou, hierboven zijn flink wat tips en ervaringen te vinden. Dus dat moet helemaal goed komen, lijkt me! Succes en veel plezier!