Ik heb een Tissot le locle uit 2004 die soms pardoes stopte met lopen. Hij was ooit eens nat geworden van binnen bij fietsen door zware regen, en dat had ik wel schoongemaakt.
Vandaag verzamelde ik mijn oude moed weer eens, en wilde ik hem voorzichtig uit elkaar nemen en helemaal goed schoon maken van binnen. Ik haalde de automaat met rotor er voorzichtig af en daarna haalde ik de kracht eraf, door de kroon rustig terug te laten draaien terwijl ik het palletje bij het kroonrad weg hield.
Toen wilde ik de wijzers zo draaien dat ze allemaal op dezelfde plek stonden, om ze er af te kunnen halen. Daarbij viel mij al op dat er veel speling op de wijzers zat; de minuutwijzer bewoog meer dan een minuut vrij heen en weer. (Normaal, met de veerkracht erop zie je vrijwel geen speling).
Ik haalde de wijzerplaat eraf en toen zag ik dat bij het draaien aan de knop om de wijzers te verdraaien, het rondsel van het derde rad gewoon heen en weer ging, de tap was daar afgebroken! Eigenlijk een wonder dat het horloge vaak wekenlang liep, om dan weer even plotseling te stoppen…
Hier wat fotos van het asje:
Nu denk ik dat de beste oplossing is om ergens een nieuw derde rad vandaan te halen. Het is een ETA 2824-2 caliber. Wie weet een handig adres om zo’n onderdeel te bemachtigen? Ik zag op eBay een leverancier, maar dat komt uit China, past dat dan wel? Dank voor elke goede tip!