Als Tissot liefhebber had ik me al vaker afgevraagd of Tissot ook een “Extract of the Archives” service heeft, aangezien dat bij veel merken mogelijk is. Van het voorjaar zat ik daarom weer eens op de Tissot site te snuffelen, en kwam ik zowaar tegen dat ze deze service tegenwoordig aanbieden:
https://www.tissotwatches.com/nl-nl/pages/c/n/archives
Er staat wel meteen bij dat het geld kost en een verwijzing voor het tarief naar het hoofdstukje serviceprijzen. Daar kun je zoeken wat je wilt, daar staat het niet bij; tenminste, niet als je je locatie op Nederland zet. Wijzig je die naar Zwitserland dan staat het er wel bij; CHF 100,- oftewel pak hem beet 90 Euro:
https://www.tissotwatches.com/de-ch/support/prices
Dat ga ik dus maar niet voor m’n hele collectie doen, maar voor de 15TL vind ik het wel de moeite waard.
Verder staat er dat je contact moet opnemen met een Tissot servicecenter. Even verder zoeken leert dat die er niet zijn in Nederland, het enige wat vermeld stond was het adres en telefoonnummer van de Swatch Group. (wat ik inmiddels op de site overigens ook niet meer vinden kan )
Dus de Swatch group in Eindhoven maar gebeld. Daar werd ik vriendelijk te woord gestaan door iemand die over Tissot ging maar nog nooit van een “Extract of the Archives” service gehoord had .
Maar ik kreeg een e-mail adres en ze zouden contact gaan opnemen met Zwitserland en me laten weten wat ik moest doen.
Kort daarnaa kreeg ik een mailtje van Tissot uit Zwitserland met daarin een Word document waaraan ik foto’s van het horloge en alle serienummers moest toevoegen:
Ik had alle foto’s al klaarliggen, dus dat was snel gedaan. Daarop kreeg ik een offerte van de bewuste 100 Zwitserse Franken die ik moest voorzien van creditcardgegevens en een handtekening. Er staat overigens wel netjes bij dat ze alleen het geld innen als ze daadwerkelijk iets over je horloge kunnen vinden in de archieven. Vinden ze niks, dan kost het ook niks. Daarna begon het lange wachten.
Twee maandjes later lag er opeens een grote envelop van Tissot in de bus met een extract en een tweetal geprinte aan het horloge gerelateerde reclame-uitingen:
Al met al vind ik het een leuke toevoeging aan mijn Tissot 15TL en een mooie service die ze bieden. De 90 Euro is wel een drempeltje zodat je het wel uit je hoofd laat om voor je hele collectie een extract aan te vragen, maar dat zal wel een bewuste keuze zijn. Geld zullen ze er denk ik niet aan verdienen; er is toch een archivaris die voor je in de boeken moet duiken en die man is ook niet gratis.
(Helaas hadden ze op het extract wel een typefout in het serienummer gemaakt. Nu val ik niet meteen over een typefout, maar a.u.b. niet in het serienummer . Dus weer even in de mail geklommen. Meteen antwoord en veel excuses, dus inmiddels heb ik ook een correcte versie in huis. Die op de foto is overigens de foute
)
Mocht er dus iemand een extract voor z’n Tissot willen hebben; het kan, al lijkt het dat ze er daar nog wat aan moeten wennen.