Tissot Extract of the Archives service voor m'n 15TL

Als Tissot liefhebber had ik me al vaker afgevraagd of Tissot ook een “Extract of the Archives” service heeft, aangezien dat bij veel merken mogelijk is. Van het voorjaar zat ik daarom weer eens op de Tissot site te snuffelen, en kwam ik zowaar tegen dat ze deze service tegenwoordig aanbieden:
https://www.tissotwatches.com/nl-nl/pages/c/n/archives
Er staat wel meteen bij dat het geld kost en een verwijzing voor het tarief naar het hoofdstukje serviceprijzen. Daar kun je zoeken wat je wilt, daar staat het niet bij; tenminste, niet als je je locatie op Nederland zet. Wijzig je die naar Zwitserland dan staat het er wel bij; CHF 100,- oftewel pak hem beet 90 Euro:
https://www.tissotwatches.com/de-ch/support/prices

Dat ga ik dus maar niet voor m’n hele collectie doen, maar voor de 15TL vind ik het wel de moeite waard. :sunglasses:

Verder staat er dat je contact moet opnemen met een Tissot servicecenter. Even verder zoeken leert dat die er niet zijn in Nederland, het enige wat vermeld stond was het adres en telefoonnummer van de Swatch Group. (wat ik inmiddels op de site overigens ook niet meer vinden kan :face_with_raised_eyebrow:)
Dus de Swatch group in Eindhoven maar gebeld. Daar werd ik vriendelijk te woord gestaan door iemand die over Tissot ging maar nog nooit van een “Extract of the Archives” service gehoord had :thinking:.

Maar ik kreeg een e-mail adres en ze zouden contact gaan opnemen met Zwitserland en me laten weten wat ik moest doen.

Kort daarnaa kreeg ik een mailtje van Tissot uit Zwitserland met daarin een Word document waaraan ik foto’s van het horloge en alle serienummers moest toevoegen:

Ik had alle foto’s al klaarliggen, dus dat was snel gedaan. Daarop kreeg ik een offerte van de bewuste 100 Zwitserse Franken die ik moest voorzien van creditcardgegevens en een handtekening. Er staat overigens wel netjes bij dat ze alleen het geld innen als ze daadwerkelijk iets over je horloge kunnen vinden in de archieven. Vinden ze niks, dan kost het ook niks. Daarna begon het lange wachten. :innocent:

Twee maandjes later lag er opeens een grote envelop van Tissot in de bus met een extract en een tweetal geprinte aan het horloge gerelateerde reclame-uitingen:

Al met al vind ik het een leuke toevoeging aan mijn Tissot 15TL en een mooie service die ze bieden. De 90 Euro is wel een drempeltje zodat je het wel uit je hoofd laat om voor je hele collectie een extract aan te vragen, maar dat zal wel een bewuste keuze zijn. Geld zullen ze er denk ik niet aan verdienen; er is toch een archivaris die voor je in de boeken moet duiken en die man is ook niet gratis. :thinking:

(Helaas hadden ze op het extract wel een typefout in het serienummer gemaakt. Nu val ik niet meteen over een typefout, maar a.u.b. niet in het serienummer :sweat_smile:. Dus weer even in de mail geklommen. Meteen antwoord en veel excuses, dus inmiddels heb ik ook een correcte versie in huis. Die op de foto is overigens de foute :grin:)

Mocht er dus iemand een extract voor z’n Tissot willen hebben; het kan, al lijkt het dat ze er daar nog wat aan moeten wennen. :grin:

18 likes

Top dat ze dat bij Tissot dus ook hebben. 90 euro is idd wel een drempeltje, maar zo’n beauty uit '45 is het dat wel waard lijkt mij!

1 like

Precies, deze is het zeker waard.

1 like

Mooie klok en zeker een mooie aanvulling met deze documentaire :ok_hand:.

1 like

Gaaf horloge en mooi dat dit zo kan.

1 like

Gaaf dat ze het doen, maar er zijn legio merken die dit gewoon gratis aanbieden.

2 likes

Klopt, het is zeker niet goedkoop.
Al kunnen ze het bij exclusievere merken natuurlijk ook makkelijker gratis aanbieden, Tissot heeft tot 1976, het jaar waarin ze gestopt zijn met individuele nummering, 20 miljoen horloges gemaakt. Ze lopen dus wel wat risico als ze deze service gratis aanbieden. :sweat_smile:

1 like

Ja, daar heb je wel een punt, en van de bedrijven die er geld voor vragen zitten ze nog vrij laag. Tegelijkertijd koop je voor 90 Euro ook gewoon nog een bonus vintage Tissot…

1 like

Inderdaad, als je een beetje zoekt koop je een prima vintage Tissot voor 90 Euro. :joy:

Een extract voor Patek Philippe schijnt ook niet duur te zijn

1 like

De horloges daarentegen… :rofl::wink:

Oh dat is wel heel leuk zeg. Misschien ga ik dat ook wel doen voor de mijne! Leuk ook dat ze nog wat meer meesturen ipv enkel het extract.

3 likes

Ik ben wel benieuwd wat er bij zo’n 50’s Chrono uitkomt. Die hebben namelijk nergens een Tissot serienummer staan, alleen een Lemania serienummer op het uurwerk. Maar ik kan me voorstellen dat die bij Tissot toch ergens in de serienummerboeken staan.
Heb zelf de Seastar en Stadium liggen die hetzelfde “probleem” hebben en dus lastig te dateren zijn.

1 like

Tof! Ik ben er ook mee bezig geweest voor mijn 50s bumper automaat, maar haakte toch af op die 100 frank onkosten.

Gek genoeg vraagt Longines 0,00 niets noppes nada voor deze service en is eveneens als Tissot onderdeel van de Swatch groep :face_with_raised_eyebrow:

Ok dat wist ik niet. Het uurwerk is wel gesigneerd met Tissot & Fils doch is het serienummer kennelijk niet van Tissot?

Volgens mij biedt longines verschillende opties. Info per mail kost niks maar een officieel extract weer wel dacht ik.

Ik heb een vintage longines incoming dus ga mij er spoedig eens in verdiepen.

1 like

Extract of the archives bij Longines krijg je eerst reactie via de mail en vervolgens ook nog een prachtig documentje thuis gestuurd voor geen kosten :slight_smile:

Je kunt ook een certificate of authenticity aanvragen, dit kost wel geld!

2 likes

Nog een voorbeeld van het Longines extract from the archives;

2 likes

Klopt, bij de 1200 en 1800 serie uurwerken staan er Lemania serinummers op. Als je die probeert te dateren aan de hand van de Tissot lijsten kom je ergens in de jaren 40 uit, terwijl deze uurwerken toen nog helemaal niet bestonden.
Lemania lijsten bestaan voor zover ik weet niet, wel heeft iemand ooit een grafiekje gemaakt met nummers die aan de hand van incripties etc. gedateerd konden worden:

1 like

Erg leuk om te hebben! Moet zeggen dat die prijs me heel erg meevalt. Kan me voorstellen dat ze er toch best even mee bezig zijn.
Dank voor het delen wist niet dat ze dit deden.

1 like