Ik twijfel om als volgende horloge boven de 500 te gaan voor een tissot visodate of iets uit heritage lijn of een klein beetje door te sparen voor de instap Longines die rond de 1100 komen.
Is Longines een betere kwalitatieve aanschaf?
Ook in dat prijs segment tegenover Tissot?
Tissot maakt in haar lagere segment en midden segment soms gebruik van Plastic escappement (plastic anker rad en anker ) vaak aangegeven met powermatic 80 geloof ik zo even uit mn hoofd. Niet aanbeginnen …
De stap naar Longines lijkt een royale stap, maar deze wordt kwalitatief bewaarheid. Tissot is kwalitatief goed, zeker in de belangrijkste verhouding, namelijk die van prijs vs. kwaliteit. Maar Longines is mijn inziens een serieuze stap omhoog. De prijs/kwaliteit verhouding van Longines is ondanks de prijsverhogingen nog immer top. Ik zou doorsparen voor een Longines
This model has something else though; a silicone balance-spring, which reduces the possibility of magnetization of the watch. On the other hand it also lengthens the life expectancy of the movement. It’s highly durable, light, resistant to temperature change and unoxidizable. This technology is readily available for watches at a much higher price segment, yet the Tissot Ballade Powermatic 80 COSC is the first watch in the affordable range to offer such features.
De visodate (ook beschikbaar trouwens in 40 mm zonder de powermatic movement) is een prima horloge zeker zoals het al gezegd is wat prijs-kwaliteit verhouding betreft… tissot heeft ook horloges in veel hoger segment, longines is net iets meer afgewerkt en met een betere naam…
En voor die zou ik gaan. Veel betere maat, dan de nieuwe. Dit retro model moet gewoon niet de maat van een putdeksel hebben. Eigenlijk zou 38mm nog beter zijn. Misschien zelfs 36, eigenlijk. Maar ja, die zijn er (nog?) niet. Verder prima merk en kwaliteit, Tissot. En Longines, ja, net wat hoger gepositioneerd. Ja, prima afgewerkt. Beter? Nou ja, dan zou je twee vergelijkbare modellen, van ieder van deze twee merken, één op één naast elkaar moeten leggen, om ze te vergelijken. Liefst met een loep en/of macrolens. Ik zou gaan voor het horloge dat je het mooist vindt en eventueel het merk waar je het meest enthousiast van wordt. Met beide merken koop je een prima horloge. Succes!
Ik heb een tissot en een longines , de longines is echt wel een serieuze stap omhoog. De Tissot is een goede deal voor de prijs. Maar je kan ze niet vergelijken met Longines. Serieuze horloges van een mooi merk met veel historie. Ik zeg spaar door voor de Longines.
Kopen wat je mooi vindt en wilt dragen. Heb een Tissot en een Longines. Al jaren tevreden. Beide prima (quartz)horloges, beschikbaar voor/vanaf niet al te gekke prijzen. Succes!
Ik vind dat nu toch wel uit verhouding gaan. ik heb bijvoorbeeld de Flagship Heritage. Gekocht in 2021 voor 1500 euro, dat vond ik een prima prijs. Nu kost die 1900 euro Hoe mooi en kwalitatief ik het horloge ook vind, ik denk niet dat ik er 1900 euro aan uit zou geven.
Ok, vertel eens wat over de modellen en vooral de prijs, anders is het appels en peren…
En Tissot klungelt pas een paar jaar wat aan?
Ik merk vooral een voorkeur voor het merk, maar wat onderbouwing zou wel mooi zijn?
Niet in alle powermatics toch? En ik weet het niet exact maar het maakt het vooral moeilijk/onmogelijk het horloge te reguleren voor zover ik begrijp? Ik vraag me dan af, als het zo lastig reguleren is (na fabriekssetting), kan hij dan wel net zo makkelijk van de tijd af gaan als een automaat met meer normale afregeling? En dan nog, bij Seiko oid knikkeren ze een nieuw uurwerk in je horloge van 1200, of ie nou af te regelen is of niet. Misschien niet het beste voorbeeld maar ik gok dat een uurwerk bij een 600e horloge goedkoper te wisselen is dan 'm uit elkaar te laten schroeven…
@TimWatch: welke Longines heb je het over? Beginnen de automaten niet een stukje hoger dan 1100?
Ik heb een Tissot PRX (quartz) en een Longines Hydroconquest automatic. Hoewel ik ze beide erg mooi vind en regelmatig draag vind ik de Longines toch net even een stap omhoog. De in mijn ogen kwaliteitsverschil rechtvaardigd het verschil in prijs (€340 tegenover €1450).
Het verschil is te merken. Een stalen band van een Longines voelt veel kwalitatiever dan een Tissot stalen band. Terwijl de Tissot band ook van goede kwaliteit is.
Wellicht voelt een omega band weer beter aan dan die van Longines, heb hier geen ervaring mee.
Maar ook de afwerking van het uurwerk is verschillend. Die van Longines is veel beter afgewerkt dan die van Tissot.
Wordt het horloge daar beter van……? Nee maar de ervaring wel.
De Tissot gaat je zeker niet teleurstellen, prachtig merk met veel historie. Ben er fan van! Maar nog meer van Longines, gewoon stapje hoger.
Ja zeker wel. Als een band minder goed draagt dan is de kwaliteit toch minder? Afwerking idem dito. Het ziet er mooier uit. Even gechargeerd: is een Dacia dan ook van dezelfde kwaliteit als Mercedes?
Ik moet eerlijk bekennen dat de PRX stalen band wel echt heeeeeel lekker is. Erg comfortabel en straalt zeker luxe uit. Ik heb zelf een hydroconquest op rubber en moet eerlijk bekennen dat ik nog geen stalen band geprobeerd heb. Dus ik zou het verschil niet kunnen vertellen maar de stalen sluiting op de rubberen band is wel heel goed en hoge kwaliteit.
Nouja een mooi voordeel is dat je resell waarde ook omhoog gaat. Longines is bezig met het omhoog halen van het merk. Minder verkoop punten en hogere prijs.