Ik begrijp wat je bedoelt. Maar van alle andere merken zijn de prijzen tevens verhoogd en in die context vind ik Longines nog steeds een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben
Mijn dagelijkse horloge is een Tissot. Daarnaast bezit ik 2 Longines horloges, maar die zijn gemiddeld ook 3-4x zo duur. Overduidelijk de mooier afgewerkte horloges, maar ik draag mijn Tissot het meeste en met bijna net zoveel plezier.
Manco van veel horloges uit de Swatch groep is dat de uurwerken vaak te klein zijn voor de kast. Tissot heeft er een handje van om te grote horlogekasten te maken waarbij de datum dan binnen de ring van arabische cijfers terecht komt, te ver naar de as toe staat of er rare negatieve ruimte om die datum heen zit.
Nu doen Longines en Hamilton daar net zo hard aan mee (omdat ze allemaal hetzelfde ETAATje van de plank rukken en het in een 40-42mm kast proppen).
Verder is Longines echt een tandje beter dan Tissot, en vind ik horloges zoals de kleinere Spirit echt mooi. Maar er zijn evengoed veel Longines die te groot in de kast zitten, ook al is het uurwerk een tandje beter dan de instappers van Hamilton, Certina en Tissot.
Eerlijk gezegd zou ik, als ik naar een Visodate zat te kijken, gewoon een Hamilton 38mm Intra-Matic scoren en verder niet moeilijk doen. Die zijn goed in balans, qua ontwerp, ook al laat de AR Coating van Hamilton’s saffier soms te wensen over.
Al zou mijn uiteindelijke antwoord zijn dat je ook de Longines moet laten liggen om door te sparen voor een Seikootje.
Jemig, wat een prullaria zeg! Goed dat ik dat weet nu…
Dit ziet er toch niet uit man.
Erg jammer, ze zaten juist altijd in een segment die uitstekend was voor de beginnende verzamelaar of voor mensen die een niet al te hoog budget hebben, maar wel een (instap) luxe horloge willen hebben.
Longines.
In dat gat zal Tissot dan wel duiken. Echter heeft Longines nog steeds betaalbare instappers.
Ik heb powermatic in een certina. Chronometer…Hamilton gebruikt ze ook… ik vind ze prima lopen. Maar vergelijk het niet met mijn longines’ die lachen mijn omegas uit als het om waar voor je geld gaat…
Dit was volgens mij de allereerste P80 lang geleden, sindsdien geen plastic, wel heel veel nieuwe materialen, vooruitgang heet het…
Valt tegen hoor, zelfs de flagship heritage gaat naar de 2k…10 procent erbij vond ik toch wel erg gortig.
Maw, tissot is niks mee. Longines een stapje hoger, in prijs.
Ik heb hem precies andersom althans, de PRX heb ik op leer en de Hydroconquest met stalen band.
Vind het een spreekwoordelijke appel met een peer vergelijking. Een horloge van €695 vergelijken met één van €1250 (prijzen volgens de websites van Tissot en Longines). Dan mag je toch wel wat meer voor je geld verwachten van een Longines. Wat dit meer is, en of het je waard is, bepaal je deels zelf. Grootste vraag zou voor mij zijn wat het beschikbare budget is, en hoe lang je kan wachten
Alleen in de basis PM80. Bij de Silicium-versie niet.
Ik denk dat een automaat van Tissot van 1300 euro de vergelijking met een automaat van Longines van eveneens 1300 euro kan doorstaan. Uiteraard kan een automaat van 500 euro van Tissot dat niet. Dan zal de afwerking van de Longines op een hoger niveau liggen. Het ligt er m.i heel erg aan welke modellen je met elkaar vergelijkt.
Waarin dan? Is het zwaarder, rammelt het minder, zijn de randen minder scherp, past de sluiting beter, zit er minder speling op de verbindingen…???
Wat kan ik daaronder verstaan? Is het meer versierd of bewerkt? Is het uurwerk qua niveau überhaupt vergelijkbaar?
Hoe een horloge draagt of voelt is nogal subjectief, niet? Tenzij het gaat om bijvoorbeeld scherpe randen, dat heeft m.i. wel betrekking op kwaliteit. Maar benoem dan zoiets.
Als je ze in je handen hebt misschien wel, maar dat is bij TS schijnbaar niet het geval. Waar zit precies het overduidelijke verschil?
Ik ben inmiddels echt razend benieuwd aan het worden…
"Weet er iemand hoe de kwaliteit is van Longines?
Is Longines een betere kwalitatieve aanschaf?
Ook in dat prijs segment tegenover Tissot?"
I know, ik klink heel zeikerig. Maar na 35 reacties heb ik nog niet door waar ik nou exact de verschillen moet zien. En die zijn er heus want
Bijvoorbeeld; een appel is rond, een peer is langwerpiger, als een appel met een slappe puntmuts.
Bij een peer krijg je een natte muil als je 'm uit het vuistje eet, appel geen probleem.
De textuur van een peer is anders, meer korrelig dan een appel.
Appels glimmen doorgaans meer.
Rode peren, bestaan die??
Maw: verklaar uw zelven nader?? Ik vind het namelijk zelf ook interessant?
Maar wel 2 mm te groot.
Eigenlijk wel, maar ik vind het toch toch een heerlijk horloge😁, voor een leuke prijs.
Afwerking van dingen is beter, dus oogt alles nipt beter, en vaak worden er gewoon betere uurwerken gebruikt. Die ook weer beter afgewerkt zijn. En er dus ook mooier uit zien.
En het doet me pijn. Want de Visodate, de Khaki lijn, de Intra Matics, de Tissot Telemeter chrono’s, ze hebben de potentie om cool te zijn als ze een beter uurwerk zouden pakken, net iets kleiner zouden zijn, als ze de 7750 eens ritueel verbrandden in de achtertuin, en als ze hun AR coating eens op de rit hadden.
Ik had graag gezien dat Tissot en Hamilton weer in ere hersteld werden.
Neemt allemaal niet weg dat het “te grote kasten met een te klein standaard uurwerk uit de ETA stal” syndroom een groot probleem is voor de Swatch groep.
Toch één van de redenen dat ik Seiko waardeer: Hun meeste horloges hebben uurwerken en dag/datumschijven die bij de kastmaat passen.
Dat is een “wat de gek er voor geeft” vraag. Ik zal eerlijk zijn: Ik vind eigenlijk geen reet aan Tissot. Het is schlock van de bovenste plank, van een merk wat helaas ooit iets voorstelde, maar nu zieltogend voort bestaat als het volwassener instappertje van de Swatch groep.
Tissot. Das war einmal.
Longines doet net iets meer goede dingen.
Evengoed heb ik helemaal niks van dat alles, en de enige twee horloges die ik van de Swatch groep zou overwegen (na vier Hamiltons) zijn de Seamaster Railmaster in het blauw met de jeans-band, en een DeVille met co-axiaal movement. Mogelijk een Speedy. Maar that’s it.
Alle horloges aan de onderkant van de Swatch groep zijn eigenlijk gewoon mallwatches.
Ho ho, als vintage liefhebber zie jij zelf ook dat die dag-datum te groot is, maar evengoed bijna tegen de centrale as aan zit. Dit horloge was in 37mm beter geweest met een wat smaller aangezet dag/datumvenster.
3mm.