[Auteur: @KaiseRRuby ]
Disclaimer, de titel is een beetje clickbait.
Met regelmaat wordt er geouwehoerd over horloges, auto’s of klussen tussen @kaiserruby en @wbcoupe. Meestal digitaal, soms met een tripeltje erbij. Dat is ontstaan via het forum, ergens in de coronaperiode. Over het algemeen zijn er ook projectjes gaande, van horloges die opgeknapt zijn of gaan worden, of horloges die aangeschaft gaan worden. Ergens in die gesprekken werd er eens gedropt: ‘ik zou nog wel eens zo’n vintage PR516 diver willen hebben’. En ja, toen kwam dit voorbij, een lotje met deze drie horloges er in:
Het gaat natuurlijk om de Tissot. De andere twee verdwenen hier via het forum naar belangstellenden en toen werd duidelijk dat de Tissot niet in de staat was zoals de foto’s wel een klein beetje deden vermoeden. De wijzerplaat was volledig naar zijn grootmoeder, hier te zien. Ik had dit filmpje overigens gemaakt om trots het krasvrije glaasje te laten zijn, dat was namelijk mijn technische bijdrage in dit verhaal.
Even terug naar de titel, dit horloge is niet precies het horloge uit de bond film. Roger Moore draagt daar namelijk de Tissot Visodate Automatic PR-516 met de bakelieten bezel en de Oyster band. Die versies zijn momenteel erg prijzig, dus ik stelde me tevreden met een verre neef.
De vraag was, is dit een miskoop of kan ik ergens een wijzerplaat vinden. Die kans achtte ik nihil, maar goed, toch maar een eBay zoekertje geplaatst en tot mijn stomme verbazing kon ik een NOS plaat kopen, een aantal maanden later.
[Auteur: @wbcoupe]
En om van dit alles weer een mooi geheel te maken moest ik m’n horlogegereedschap maar weer eens afstoffen. Door de verhuizing eind vorig jaar lag de hobby al een poosje op z’n gat. Maar recent even een voorlopige hobbyplek ingericht en om er weer een beetje aan te wennen deze PR516 beetgepakt
Uit de kast blijkt de wijzerplaat nog veel dramatischer dan op het eerste gezicht, de helft van de lak zweeft los boven de plaat
Het Tissot 781-1 uurwerkje loopt slecht en veel te snel. Onder de microscoop is de oorzaak daarvan te zien, een aantal windingen van de spiraal is verkleefd:
Bij de demontage kom ik er al achter wat de oorzaak is, de nodige onderdelen blijven aan m’n pincent hangen, dit uurwerk is behoorlijk gemagnetiseerd
Na een een grondige schoonmaakbeurt klaar voor de montage:
Uurwerkje weer in elkaar:
En olie geven:
Na demagnetiseren en afregelen de nieuwe wijzerplaat erop:
En verder met de kast. Daar kom ik een probleempje tegen. Er zit een verkeerde pakking onder het glas. Deze is veel te breed en steekt onder de spanring uit; dat kan niet de bedoeling zijn Verder is hij in tig stukken gebroken en zit in de kast gelijmd:
Omdat ik niet zeker weet hoe het precies hoort klop ik aan bij PR516-Goeroe @Climholland voor wijze raad. Die trekt de beruchte tirettes trotserend zonder pardon op een avond zijn twee exemplaren uit elkaar voor een diepgaand onderzoek
Dat is nog eens forumspirit
Een van de exemplaren blijkt niets tussen de spanring en de kast te hebben, maar bij zijn fraaie “barnfind” exemplaar zit er een rubberen ring tussen:
Dat gaan we dus ook maar doen. Een 0.4 mm o-ring blijkt mooi te passen dus doe ik die ertussen.
Uurwerkje in de kast en ook een nieuwe pakking achterin de kast:
Speciaal voor de @Climholland nog een likje siliconenvet aan de pakkingen en klaar
[Auteur: @KaiseRRuby}
En toen kon ik hem ophalen! Gisteren meteen even in de auto gestapt en de banden meegenomen. Moeilijke keuze:
Dit is hem geworden:
Ik ben er blij mee, nooit gedacht dit horloge in deze staat terug te kunnen brengen!