Eindelijk een Bond watch.. (maar geen Omega)

In februari 2023 schreef ik een stuk over de Tissot PR516 Diver, de neef van het onbekende Bond Horloge van ‘Live and let Die’. Want er is dus een onbekend Bond horloge, tenminste, zo onbekend is het niet want anders had ik er geen kunnen bemachtigen, maar het is een minder bekend horloge.

In 1973 kwam de Bond film ‘Live And Let Die’ uit. Heeft jammer genoeg niks te maken met het fantastische nummer ‘(Forever) Live and Die’ van Orchestral Manoeuvres in the Dark, maar dat geheel terzijde. Goed, die film speelt zich natuurlijk helemaal af tijdens de opkomst van het quartz horloge, dus Bond draagt een Hamilton Pulsar P2 en die wordt al snel vervangen door een Rolex 5513 Submariner met de legendarische Zaag Bezel en de mogelijkheid een bootje draadloos te besturen met die bezel.

Gaaf dus, maar die Rolex gaat het niet om. Want Bond draagt soms ook een ander horloge, eigenlijk alleen in de Bleeker Flying School luchthavenscene en tijdens de speedbootachtervolging.

Het gaat dus om een Tissot PR-516. Degene met de bakelieten bezel. Een paar specs:

Ref: 44622-3X
Diameter: 36 MM
Uurwerk: Automatic-Winding
Jaar: 1960s
Dial Color: Groen/blauw
Materiaa: RVS
Band: Metaal
Lug Width: 19 MM

Het horloge heeft een roestvrijstalen kast van 36 mm met ‘doorboorde lugs’, een plexiglas, een gesigneerde kroon en een bidirectionele draaibare ‘bakeliet’ bezel met tritium cijfers. Het heeft een opvallende groen/blauwe licht spiegelende wijzerplaat met tritium markeringen, bijpassende wijzers met een oranje secondewijzer, een datum op de 3-uur positie en Tissot’s kaliber 2481. De mijne heeft een originele Tissot band met endlink die aansluiten bij de kast.

Er zijn een paar theorieën over waarom en hoe dit horloge in de film verscheen, zij het slechts voor een paar shots: Een daarvan is dat dit simpelweg Roger Moores persoonlijke horloge was. Je ziet namelijk op verschillende foto’s van achter de schermen dat hij het horloge draagt.


Een andere theorie is dat dit horloge werd gebruikt als een vage lookalike vervanger voor de Rolex Submariner, die mogelijk niet op tijd klaar was voor bepaalde opnames. Het blijven theorieën, en Roger zelf kunnen we het niet meer vragen (overleden in 2017).

En zoals Sheriff J.W. Pepper zegt in de film: ‘There’s that son of a bitch. I got him.’ Dat geldt nu voor het horloge. Wat foto’s, ook samen met zijn verre neef die toch ook wel veel op hem lijkt.

Vooraanzicht

Zijaanzicht

Gebroederlijk naast de handopgewonden PR516 (zijn neef)

Voor het idee hier nog even de neef

Wijzerplaat goed in beeld

Echt wel blauwer dan die van zijn neef

Links de automaat, rechts de handopwinder


Wat meer diepte

Toch echt wel anders dan zijn neef

Bezel van bakeliet, toch wel breekbaar materiaal

Met de stalen band (Bond heeft hem op een oyster, die band heb ik niet)

@wbcoupe wederom dank voor de hulp met het zoeken naar een exemplaar zoals deze, was niet heel makkelijk te vinden.

Ik ga er van genieten!

Samenvatting

Heb gebruik gemaakt van wat bronnen voor het schrijven van het tekstje.

118 likes

Ik ben nooit te beroerd om iemand te helpen geld over de balk te smijten, dus graag gedaan :sweat_smile:
Veel plezier met dit mooie duo :+1:

10 likes

Mooie aanwinst, leuk verhaal erbij, top :+1:

1 like

Ik heb niks met James Bond, maar ik vind het gewoon een leuk horloge.

19 likes

Mooie aanwinst van weer een uiterst sympathieke tissot

1 like

Mijn beste,

Een enthousiaste en interessante uitleg, fraaie foto’s en een prachtig horloge!!
Ziet er magnifiek uit!!

Geniet er met volle teugen van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooi man! Blijven leuk deze :ok_hand::ok_hand:

1 like

Leuk verhaal om te lezen, dank voor het delen!

1 like

Tof! Ik zou zelf ook de chrono nog wel een keer willen.

1 like

Gaaf horloge! Veel plezier ermee.

1 like

Heel mooi die Tissots! Draag er zorg voor!

En wie weet kom je nog wel eens die james bond band tegen :sunglasses::+1:

1 like

Kei gaaf :ok_hand:t2:

1 like

Heel gaaf.
Mooi begeleidende foto’s ook. :grin::ok_hand:t2:

1 like

Mooi verhaal en idem horloge!!
Veel draag plezier!

1 like

Mooie aanwinst, geniet ervan!

1 like

Toch leuk die Tissots :ok_hand: Leuk weetje kunnen opnemen; ik wist niet dat ook met dit horloge een Bond link aanwezig is.

1 like

Heel toffe Tissot :+1:

1 like

The name is Ruby
Kaiser Ruby

Goed gevonden, graag gelezen. Mooi horloge, goede Bond.

Op naar de volgende missie :smile:

1 like

Heel gaaf !

2 likes

Heb vanavond voor de zekerheid de film maar even bekeken. Wel vermakelijk en ook gaaf om te zien dat het horloge uit een compleet andere wereld komt als nu.

Totaal andere autos, kledingstijl, etc. er zullen vast mensen hier op HF die tijd hebben meegemaakt maar ik kom uit 1989.

Dat is wel wat ik zo gaaf vind aan horloges, ze geven de sfeer van een bepaalde tijd weer maar zijn ook tijdloos.

1 like