Na het oefenwerk vond ik het intussen tijd om mijn beschadigde PR516 te gaan aanpakken.
Zie hier nog mijn oefenwerkje:
Eerst weer het uurwerk eruit en het glas eruit drukken:
Vervolgens de kast weer met scotchbrite en poets de kast opgeknapt.
Helaas maakte ik bij het terugplaatsen van de kroon met stift in de kast een foutje, ik drukte de drukplatine iets te vroeg in waardoor ik het opwindrad verschoven heb. Vervolgens zat ook de platine klem en krijg je dus de opwindstift niet meer vast.
Dat was even een tegenvallertje, leven van de beginnende horlogeprutser gaat niet over rozen.
Maar intussen had ik met support van @Floris155 al eens een uurwerkje uit elkaar gehaald en succesvol weer gemonteerd, dus ik zag dit wel als een uitdaging. Verder vond ik op internet een deel van de servicehandleiding van dit uurwerk dus dat maakte het nog wat overzichtelijker.
Eerst beginnen we met het verwijderen van de rotor, anders kun je je uurwerk niet makkelijk in de klem zetten. Clipje verwijderen en de rotor ligt los:
En de rotor eraf:
Nu kan er uurwerk op de klem:
Vervolgens de wijzers verwijderen met de presto puller; ik heb even wat stukjes stof op de wijzerplaat gelegd om deze te beschermen:
Wijzers verwijderd: helaas gaven de stukjes stof wel veel stofjes die ik dus weer met rodico heb verwijderd om te voorkomen dat ze in het uurwerk terecht komen; volgende keer gebruik ik iets wat minder stoft.
De wijzerplaat eraf, nu komt het dag- en datummechanisme voor de dag:
De dag-schijf ligt gewoon los dus die kun je er gewoon af rapen; dat geldt helaas niet voor de datumring:
Daarvoor moet eerst het uurrad en de wisselradbrug eraf. De wisselradbrug zit met twee schroefjes vast:
Na het verwijderen van de wisselradbrug kan de datumring eraf:
Nu kun je eindelijk bij het opwindmechanisme:
Nu dus even waar het uiteindelijk om ging, de opwindraderen weer in je juiste stand zetten; daarvoor heb ik de hebelveer maar even verwijderd (en daarna weer teruggeplaatst:)
Nu kan de opbouw weer beginnen, de datumring, wisselradbrug en dag-schijf weer geplaatst. Hierbij moet je opletten, bij dit uurwerk verspringt de dag ook om 12 uur s’middags, daarom staat elke dag tweemaal na elkaar op de schijf. Als je de schijf dus verkeerd legt springt hij 's middag naar de volgende dag.
Nu de wijzerplaat en de wijzers er weer op;
Zodra je de secondenwijzer er op drukt verspringt hij gelijk weer, de kleine aanraking is genoeg om ook bij een ontspannen veer het uurwerk een paar seconden te laten lopen.
Nu kan het uurwerk weer in de kast, vervolgens even zweten, niet weer die fout maken met het plaatsen van de stift.
Gelukkig baart oefening hier ook kunst, deze keer gaat het prima.
Uurwerk weer vastzetten en de rotor er weer op:
Kast dicht, band erop en klaar; kan ik na vijf maanden eindelijk gaan genieten van m’n PR516
Bedankt voor het kijken, opbouwende kritiek is altijd welkom.
Wilko
De volgende uitdaging: het smeren van een uurwerk; daar ga ik me de komende tijd eens in verdiepen.