Tissot PR516 - Schade hersteld

Na het oefenwerk vond ik het intussen tijd om mijn beschadigde PR516 te gaan aanpakken.
Zie hier nog mijn oefenwerkje:

Eerst weer het uurwerk eruit en het glas eruit drukken:

Vervolgens de kast weer met scotchbrite en poets de kast opgeknapt.

Helaas maakte ik bij het terugplaatsen van de kroon met stift in de kast een foutje, ik drukte de drukplatine iets te vroeg in waardoor ik het opwindrad verschoven heb. Vervolgens zat ook de platine klem en krijg je dus de opwindstift niet meer vast. :grimacing:

Dat was even een tegenvallertje, leven van de beginnende horlogeprutser gaat niet over rozen. :disappointed_relieved:

Maar intussen had ik met support van @Floris155 al eens een uurwerkje uit elkaar gehaald en succesvol weer gemonteerd, dus ik zag dit wel als een uitdaging. Verder vond ik op internet een deel van de servicehandleiding van dit uurwerk dus dat maakte het nog wat overzichtelijker.

Eerst beginnen we met het verwijderen van de rotor, anders kun je je uurwerk niet makkelijk in de klem zetten. Clipje verwijderen en de rotor ligt los:

En de rotor eraf:

Nu kan er uurwerk op de klem:

Vervolgens de wijzers verwijderen met de presto puller; ik heb even wat stukjes stof op de wijzerplaat gelegd om deze te beschermen:

Wijzers verwijderd: helaas gaven de stukjes stof wel veel stofjes die ik dus weer met rodico heb verwijderd om te voorkomen dat ze in het uurwerk terecht komen; volgende keer gebruik ik iets wat minder stoft.

De wijzerplaat eraf, nu komt het dag- en datummechanisme voor de dag:

De dag-schijf ligt gewoon los dus die kun je er gewoon af rapen; dat geldt helaas niet voor de datumring:

Daarvoor moet eerst het uurrad en de wisselradbrug eraf. De wisselradbrug zit met twee schroefjes vast:

Na het verwijderen van de wisselradbrug kan de datumring eraf:

Nu kun je eindelijk bij het opwindmechanisme:

Nu dus even waar het uiteindelijk om ging, de opwindraderen weer in je juiste stand zetten; daarvoor heb ik de hebelveer maar even verwijderd (en daarna weer teruggeplaatst:)

Nu kan de opbouw weer beginnen, de datumring, wisselradbrug en dag-schijf weer geplaatst. Hierbij moet je opletten, bij dit uurwerk verspringt de dag ook om 12 uur s’middags, daarom staat elke dag tweemaal na elkaar op de schijf. Als je de schijf dus verkeerd legt springt hij 's middag naar de volgende dag. :sunglasses:

Nu de wijzerplaat en de wijzers er weer op;

Zodra je de secondenwijzer er op drukt verspringt hij gelijk weer, de kleine aanraking is genoeg om ook bij een ontspannen veer het uurwerk een paar seconden te laten lopen.

Nu kan het uurwerk weer in de kast, vervolgens even zweten, niet weer die fout maken met het plaatsen van de stift. :cold_sweat:


Gelukkig baart oefening hier ook kunst, deze keer gaat het prima.

Uurwerk weer vastzetten en de rotor er weer op:

Kast dicht, band erop en klaar; kan ik na vijf maanden eindelijk gaan genieten van m’n PR516

Bedankt voor het kijken, opbouwende kritiek is altijd welkom. :sunglasses:
Wilko

De volgende uitdaging: het smeren van een uurwerk; daar ga ik me de komende tijd eens in verdiepen.

27 likes

Leuk verhaal! Mooi werk.

1 like

Chapeau! Ik durf niets met horloges, altijd knap om te zien dit en zeker als het eindresulaat zo mooi is!

1 like

Goed bezig en wat een plaatje met die band!
Ik ben al bang om schade te maken met het verwisselen van een band. Respect!

1 like

Knap hoor!
Respect :+1:

1 like

Schitterend! Mooie fotoreportage over de uitgevoerde werkjes.
Dat wordt genieten met deze rond de pols :smile:

2 likes

Goed bezig :thumbsup: leuk verslagje met mooie foto’s.
Als wijzerplaat bescherming kun je ook een papiertje gebruiken die je in deze vorm knipt.

1 like

Top gedaan ! :+1:

1 like

Erg mooi die rood/gouden combi en respect voor het werk aan je uurwerk. :thumbsup:

1 like

Bedankt voor de tip, ga ik de volgende keer zo doen!

Mooi gedaan! Normaal gesproken ben ik totaal geen fan van goud(kleurige) horloges, maar deze Tissot icm de bordeaux rode wijzerplaat is wel erg chique! :heart_eyes:

1 like

Mooi gedaan hoor , respect . :thumbsup:

1 like

Normal is het een plastiek blad. :wink:

1 like

Hulde, ook voor de reportage, de Tissot is prachtig :+1:

1 like

Mooie reparatie !

Misschien nog een tip: voor het verwijderen van de wijzers bij een simpel uurwerk kan je ook gewoon een stuk van een doorzichtig plastic zakje gebruiken, samen met wijzer-afnemers of een Bergeon Presto. Ik doe het ook zo en het werkt feilloos.

In één van de reeks prima video-tutorials van Mark Lovick wordt getoond hoe: https://www.youtube.com/watch?v=mXUXpNeTKkI
(even doorspoelen tot na de eerste minuut).

Mvg,

Morse.

1 like

Bedankt voor de tips, er zijn veel manieren blijkbaar, ik zal eens bedenken wat ik de volgende keer ga doen. :smile:

Prachtig gedaan hoor.

1 like

Keurig gedaan. Heel knap
Mijn favoriete Tissot model :wink:

1 like

Schitterende reportage en prachtig horloge. Dat rood zal er afspatten.

1 like

Mijn beste,

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like