Tissot Prx met Fluted bezel, wat denken we ervan?

Combi in staal en goud komt al heel snel in de sfeer van “mwah :roll_eyes:, beter van niet”

Coin edge bezel. :slight_smile:

De grap is dat Rolex aficionado’s ook roepen dat Rolex de fluted bezel uit had gevonden, en daarbij gebruiken ze altijd de eerste Oyster cases uit 1926.

Die dus ook een coin edge bezel had. Pas tegen het einde van de tweede wereldoorlog kunnen we bij Rolex van een op een fluted bezel lijkende constructie spreken, maar eigenlijk was het pas in de jaren 50 raak.

Het is aannemelijk dat Rolex inderdaad de fluted bezel zoals we die kennen uit heeft gevonden, internet is daar zeer schimmig over.

Wel leverde Longines ten tijde van die Rolex Oyster case die ik hierboven noemde al horloges aan de Tsjechische luchtmacht (ik wist niet dat ze er al één hadden).

Deze zijn later terug gekomen in de Longines Heritage 1935 (waarom ze 'm 1935 noemden is me een raadsel, levering begon eind jaren 20). Een vriend van me heeft zo’n ding, en ik vind ze geweldig mooi, zij het een beetje groot.

Movado maakte in de jaren 40 ook horloges die er uit zagen alsof ze een, tja, wat is dit?

Is het coin edge? Lijkt het al op een flute? Enfin. Rolex zelf maakte in de jaren 40 ook een aantal verschillende bezels, waaronder deze bubble back:

Ook de allereerste DateJust had een bezel die ik nog steeds als coin edge zou beschrijven. Die verscheen in '45:

Dus ergens na 45 is er een tweak geweest die de huidige fluted bezel op heeft geleverd. De Rolex website heeft in 1956 de Day-Date uitgebracht (als ik 'm goed interpreteer, ze doen dat onder de kop leiderschap) waar ik voor het eerst een moderne fluted bezel tegen kom.

Ik geef de nod aan Rolex voor het ontwerp, ik kan even niks anders vinden. Maar coin edge bezels, die waren er al jaren. Ik snap ook niet waarom ze deden alsof die Oyster case zo bijzonder was, er waren toen al zo’n 60 jaar waterdichte horloges, culminerende in Omega’s Marine van 1932, met een whopping 135m rating. :slight_smile:

Waarom Omega hier geen heruitgave van doet is mij een totaal raadsel, a propos heruitgaves van de Swatch groep.

5 likes

Die Longines 1935 ziet er -zeker voor die tijd- wel vrij modern uit. Die zou ik wel mee durven nemen.

1 like

Iedereen mag het voor mij noemen wat ze willen, maar de huidige fluted bezels zijn nog steeds evoluties uit de allereerste gekartelde bezels, naming conventions aside. Meer nog, in het begin hadden deze bezels een functie, ze dienden om grip te hebben bij het schroeven van de bezel op de middenkast. Onrechtstreeks dus een teken van goede waterdichtheid.

Een heel verhaal om aan te geven dat het huidige, puur cosmetische, designelement zijn oorsprong heeft in iets wat puur functioneel was, en een stuk eerder dan wanneer Rolex ermee op de proppen kwam.

2 likes

Hee, ik heb ook niet gezegd dat het niet zo was, he? De evolutie van coin edge naar fluted was cosmetisch, eens, en ja, de coin edge was functioneel, ook eens. Maar toch heeft Rolex die echte platte facetjes als eerste gebruikt, en daarom associeert iedereen en z’n moeder zo’n bezel met Rolex.

De Coin bezel associeer ik heel erg sterk met Longines, Bulova (vraag niet waarom) en heel erg Hanhart, dus in mijn beleving zijn dat toch echt verschillende stijlen.

Ik wil altijd heel graag roepen dat Rolex iets niet uitgevonden heeft, en negen van de tien keer kan ik dat ook. Maar dit is esthetisch gezien echt hun ding.

1 like

Vind het ook een beetje overdreven van prijs, maar op zich wel een mooi horloge. Inderdaad gelijk aan een OQ, maar dat ontwerp vind ik ook heel knap.
Weet er iemand welk binnenwerk er in dat horloge zit ?
Hopelijk geen duur in house movement zodat je altijd aan duur onderhoud gebonden bent…’.

1 like

Vgm hetzelfde uurwerk wat in de andere prx zit

Gevonden: POWERMATIC 80.111
Wellicht toch iets dat door een gewone horlogemaker niet te services is ?
80 uur gangreserve is ook niet mis. :+1:

1 like

Afregelen is lastiger omdat er geen normaal kompas op zit:

image

2 likes

1 like

:grin:Sorry was niet mijn bedoeling, is gewoon maar een mening van een anonieme dude op een forum…

Ik vind de 80 uur top. Eindelijk een automaat die ik een paar dagen mag laten liggen en nog steeds perfect loopt. Heb er intussen twee.

AD geeft aan dat onderhoud om de 6-7 jaar voldoende is, en zo’n onderhoud kost bij deze horlogemaker ook geen arm en been. Gewoonlijk is het met €80 max. geregeld (tenzij er echt herstellingen nodig zijn).

1 like

Nee…. :grimacing:

Terwijl ik een mooie strakke stalen OysterQuartz in het staal zelfs met een fluted bezel fraai vind.
afbeelding

1 like

Die 80uur is echt prachtig, onderhoudskosten loop je ook niet op stuk. Alleen de aanschaf doet even pijn :frowning:

De eenvoud en strakke lijnen zijn nou juist zo sterk bij de PRX. Nu is die compleet verpest. Beetje te veel van het goede.

Kan jij dat dan ook doen bij je GS? Daar springen te tranen van in mn ogen als ik die bezel zie.

1 like

Ze zijn inderdaad niet spotgoedkoop, maar de 800 of zoiets voor een Gentlemen vind ik achteraf bekeken toch goed besteed. Het zijn mijn twee meest precies lopende automaten. Als ze al een seconde afwijking hebben om de een of twee dagen is het veel.

Ja, helemaal mee eens. Hou gewoon heel dat ding stark, enkel geborsteld staal, eventueel nog een stalen gepolijste lunette erop ja, en dan komt deze PRX veel meer tot zijn recht vind ik.

Omdat ie licht gebruikt is?

Boom goes the dynamite.

Over drie jaar zit er een nieuw bezeltje op, want dan moet ik de batterij en pakkingen toch weer vervangen. :slight_smile:

3 likes

1 like