Coin edge bezel. 
De grap is dat Rolex aficionado’s ook roepen dat Rolex de fluted bezel uit had gevonden, en daarbij gebruiken ze altijd de eerste Oyster cases uit 1926.
Die dus ook een coin edge bezel had. Pas tegen het einde van de tweede wereldoorlog kunnen we bij Rolex van een op een fluted bezel lijkende constructie spreken, maar eigenlijk was het pas in de jaren 50 raak.
Het is aannemelijk dat Rolex inderdaad de fluted bezel zoals we die kennen uit heeft gevonden, internet is daar zeer schimmig over.
Wel leverde Longines ten tijde van die Rolex Oyster case die ik hierboven noemde al horloges aan de Tsjechische luchtmacht (ik wist niet dat ze er al één hadden).
Deze zijn later terug gekomen in de Longines Heritage 1935 (waarom ze 'm 1935 noemden is me een raadsel, levering begon eind jaren 20). Een vriend van me heeft zo’n ding, en ik vind ze geweldig mooi, zij het een beetje groot.
Movado maakte in de jaren 40 ook horloges die er uit zagen alsof ze een, tja, wat is dit?
Is het coin edge? Lijkt het al op een flute? Enfin. Rolex zelf maakte in de jaren 40 ook een aantal verschillende bezels, waaronder deze bubble back:
Ook de allereerste DateJust had een bezel die ik nog steeds als coin edge zou beschrijven. Die verscheen in '45:
Dus ergens na 45 is er een tweak geweest die de huidige fluted bezel op heeft geleverd. De Rolex website heeft in 1956 de Day-Date uitgebracht (als ik 'm goed interpreteer, ze doen dat onder de kop leiderschap) waar ik voor het eerst een moderne fluted bezel tegen kom.
Ik geef de nod aan Rolex voor het ontwerp, ik kan even niks anders vinden. Maar coin edge bezels, die waren er al jaren. Ik snap ook niet waarom ze deden alsof die Oyster case zo bijzonder was, er waren toen al zo’n 60 jaar waterdichte horloges, culminerende in Omega’s Marine van 1932, met een whopping 135m rating. 
Waarom Omega hier geen heruitgave van doet is mij een totaal raadsel, a propos heruitgaves van de Swatch groep.

Sorry was niet mijn bedoeling, is gewoon maar een mening van een anonieme dude op een forum…