Tissot Seastar Seven 1975

Hij weegt 33 gram volgens de brievenweger. Geen idee wat het aandeel goud / uurwerk is.

50/50 pakweg, bij volgoud. Van 40/60 tot 60/40.

1 like

Dank allen voor de informatie en het meedenken! Ik ga het rustig even laten bezinken voordat ik beslis wat ik er mee doe. Hier en daar wat prijzen opvragen.

1 like

Inmiddels wat wijzer geworden bij horlogemaker F.J. de Groot uit Gouda, die wil 'm niet repareren omdat de kroon versleten is en hij niet meer aan onderdelen kan komen. Marcel Filippo uit 's Gravenzande wil 'm niet repareren omdat het te tijdrovend is maar heeft wel aangeboden 'm naar Tissot op te sturen, dan word het een dure grap en wellicht dat Tissot met een voorstel voor ruil tegen een nieuw model komt.

Nu ben ik een leek maar als ik deze video zie https://www.youtube.com/watch?v=iEUwuTPDYeA met de wetenschap dat het horloge gewoon loopt en enkel de wijzerplaat los zit dan vraag ik me af waar het probleem zit qua reparatietijd… Als de wijzerplaat vast gezet is kan ik 'm al gebruiken ook al is dat niet de meest optimale manier van opknappen…

Je moet iemand hebben die er wat moeite in wil steken, die via eBay wel een kroon op kan snorren en zelf misschien al wel wat onderdelen heeft liggen. Dan heb je dus geen officiele horlogemaker maar wel iemand met veel verstand en ervaring die hem weer in een goede staat kan brengen voor je.

Nu ken ik wel iemand via dit forum die uiteraard gewoon geld vraagt, maar ik weet niet of hij externe projecten aan neemt momenteel. Ik zal hem wel even heel stiekem taggen.

@wbcoupe

2 likes

Zit je in de buurt van Rotterdam? Want dan zou ik forumlid PeterLC lief aankijken.
Die doet liever geen vintage alleen… maar is wel een van de meest precieze en nauwkeurige mensen die ik ken :stuck_out_tongue: .

1 like

Met PeterLC heb ik uitgebreid contact gehad maar die heeft het op dit moment te druk. Ben er wel van overtuigd dat hij het zou kunnen.

1 like

Voorlopig neem ik inderdaad geen externe projecten aan; eerst eens een significante deuk slaan in m’n eigen stapel projecten :innocent:

Dit betekent dat het een “voorlader” is. Uurwerk moet er aan de voorkant uit omdat de kast één geheel is; er is geen los achterdeksel wat er af kan. Key 315T gebruik je om het glas er af te halen zodat je dan de wijzerplaat en het uurwerk kunt verwijderen.

1 like

Ik ook. @Tokes in de buurt van Nijmegen? Heeft nu wat horloges van mij. Heb er wel goede verhalen over gehoord maar nog geen eigen ervaring.

Vouwfietser is ook populair, maar ik heb geen ervaring met hem.

Goedemorgen, even een vraag voor als mijn horloge binnenkort gerestaureerd terugkomt: er zit een Tissot 2481 kaliber in maar mij is niet duidelijk of het horloge ook met de hand opgewonden mag/kan worden. Wie weet dat?

Ja dat kan gewoon. Deze uurwerken zijn modulair, het is in feite gewoon een handwinder met een automaatmodule erop.
Als ik een horloge met dit uurwerk uit de box pak wind ik hem altijd een paar slagen met de hand op tot hij begint te lopen en zet ik hem goed. De rest van het opwinden laat ik dan gebeuren door de automaatmodule tijdens het dragen :sunglasses:

1 like

Bedankt voor de tip! ga ik met al mijn (toekomstige) automaten doen. Ergens gelezen op het HF dat sommige automaten niet met de hand op te winden zijn, vandaar mijn vraag. :watch:

1 like

Klopt, die zijn er inderdaad. Vaak van Japanse makelij volgens mij.

Verder hebben veel van de moderne ETA uurwerken een beetje een knullig opwindsysteem. Die kun je wel handmatig opwinden, maar het systeem is niet zo geschikt om dat heel vaak te doen.

Het eindresultaat! Bandje is nog niet definitief, misschien toch iets met wat meer structuur en wellicht zwart. Volledige service uitgevoerd, de eerste sinds 1975 en de wijzerplaat vastgezet door solderen van de pootjes. Nieuw glas erin en opgepoetst. Ik ben tevreden.

27 likes

Prachtige Tissot! Veel plezier ermee

1 like

Mooi resultaat :+1: :+1:

1 like

@PeterLC @Ruud @wbcoupe @straoven Allen bedankt voor jullie hulp en tips om van deze Tissot weer iets moois te laten maken! Dit horloge was de aanleiding een profiel op het HF aan te maken en ik voel me hier echt thuis tussen al die behulpzame en aardige horloge liefhebbers.

6 likes

Graag gedaan; en hier in de vintage hoek van het forum is het inderdaad altijd gezellig :+1: :blush:

2 likes

Dit lijkt me een mooie band: beetje structuur bij een toch wel strak horloge. De werkelijke lug afstand is 17,7mm en 18mm is echt proppen met kans op beschadiging. Wat denken jullie?

Met groen combineert ook heel erg goed. Zoals bijgaand te zien:

6 likes