Tissot T-Touch II | vervangen batterij leidt tot defecte sensor?

Begin deze week gaf mijn Tissot T-Touch II Expert Titanium (T013420A) de melding “BATT” in de display. Overduidelijke melding. Horloge afgelopen woensdag afgegeven bij een juwelier en via daar zou het horloge naar een horlogemaker gaan. Werd ik echter vanmiddag al gebeld, het horloge was klaar. Kosten slechts tien euro dus ik ga er van uit dat het horloge sowieso niet waterdicht is en alleen de batterij is vervangen. Ik twijfel zelfs of het horloge ook naar de horlogemaker is geweest maar dat is meer een gevoel. An sich geen probleem, ik neem mijn horloges niet mee onder water. Echter met het opnieuw instellen van de datum, tijd, eenheden, synchroniseren van de wijzers, et cetera liep ik ergens tegenaan. De display blijft bij functies als de temperatuur, hoogtemeter, barometer uit. Display zelf is niet defect aangezien datum en tijd wel werken. De handleiding is zeer duidelijk: defecte sensor, horloge ter reparatie aanbieden.

Lange vraag kort:
Is het mogelijk dat met het vervangen van de batterij de sensor/sensoren zijn beschadigd of is dit puur pech/slechte samenloop van omstandigheden? Het horloge werkte voorheen naar behoren.

Iemand een idee wat het vervangen van deze module (?) kost? Google geeft mij resultaten van dat de onderdelen duurder zijn dan het horloge tot een euro of honderd. Echter allemaal wel redelijk oude topics aangezien het horloge ook niet meer de nieuwste is.

Jou horloge had opgestuurd moeten worden naar Tissot, simpel batterij vervangen kan niet bij dit type omdat diverse onderdelen vervangen moeten worden en diverse ingesteld na vervanging van de batterij en die kennis hebben ze alleen bij Tissot.
Het kan zeker dat bij het vervangen van de batterij er iets is misgegaan omdat ze niet beschikken over de juiste kennis maar het kan ook zo zijn dat de sensor einde levensduur had bereikt.
Als ik de mijn T-Touch wegbreng voor batterij vervanging dan doen ze meer als alleen dat, krijg altijd een zakje met onderdelen als ik hem ophaal en hij werkt dan perfect en is juist ingesteld.
Mijn prijskaartje hiervoor was €235,- (had ik akkoord voor gegeven).
Dus ga naar een AD en vraag offerte voor herstel, of wordt het de prullenbak?

1 like

Ik vermoed van wel. Het vervangen van de batterij bij een T-Touch is een secuur werkje waarbij je heel voorzichtig moet zijn om niets te beschadigen. Ik heb het bij mijn mk1 zelf gedaan, dat was goed te doen overigens.

1 like

Ik heb dit horloge al enige tijd en dit is de derde (?) keer dat de batterij is vervangen. Het horloge opnieuw instellen heb ik altijd gedaan, het is een werkje maar met de handleiding er bij is het goed te doen. Dat alleen Tissot het instellen kan twijfel ik dan ook aan om eerlijk te zijn. Ik ben wel bang dat er inderdaad wel door de wissel iets fout is gegaan. Jullie opmerking dat het secuur gedaan moet worden geeft een grotere bevestiging. Nu nog zien wat er gedaan kan worden. Als er al 235 euro stukgeslagen moet worden voor een batterij (en onderhoud) dan houd ik mijn hart vast wat het horloge laten repareren dan zou kosten. Dan wordt het al snel prullenbak denk ik…

Batterij van mijn TtouchII moest ook vervangen worden. AD gaf aan opsturen naar Tissot, kosten 120eur. Terug ontvangen met een zakje met vv onderdelen, afgesteld, nieuwe batterij en afgeleverd in een nieuwe Tissot reisetui. Kan weer voorruit.

2 likes

Simpel batterij vervangen kan prima en is niks bijzonders bij een t-touch, tenminste als je weet wat je aan het doen bent.

1 like

Ik heb reeds contact gehad met de juwelier en horloge mag dinsdag retour. Hopelijk kunnen ze het maken. Indien ja, de volgende batterij wissel wordt dan bij Tissot gedaan.

Ik heb van een oud type en het model II de batterij vervangen, wel eerst het horloge op “standby” gezet. Dat schijnt belangrijk te zijn om de sensor weer goed aan de gang te krijgen. (Het oudere model kan niet eens op stand-by bedenk ik me net)

2 likes

Ik weet 1 ding - ik hoor niets dan gedoe (ik blijf netjes) over de T-touch, al zolang deze op de markt is. Heb op het werk twee collega’s die er ook horendol van worden, een van hen heeft onder coulance een nieuwe “mogen kopen”. :roll_eyes:

2 likes

Klopt ook voor waterdicht test moet die in de slaapstand gezet worden anders gaat de sensor zeker stuk.

2 likes

Dat lijkt me een broodje aap verhaal. Een sensor gaat stuk omdat je excessief (in dit geval waarschijnlijk) druk aanbiedt. Hij ziet die druk net zo goed in slaapstand als in werkende toestand. Lijkt me stug dat een verschil maakt, tenzij de software over de rooie gaat.

1 like

Dat is geen broodje aap! staat met groot uitroepteken en dik gedrukt rode tekst in de service documentatie dat deze in slaapstand gezet moet worden alvorens waterdicht te testen.

2 likes

Ik bedoel ook niet dat het niet in een boekje kan staan.

Maar tenzij je de sensor zelf verwijdert, zal deze de druk gewoon zien, slaapstand of niet. Meestal zijn dat kleine silicium drukmeetcelletjes. Die kunnen doorgaans makkelijk 5-10x hij normale druk aan. Het zal dus waarschijnlijk te doen zijn om verstoring van calibratie of de elektronica erachter te voorkomen.

1 like

Het fijne weet ik er niet van, enige dat ik weet is dat er wel eens iemand was vergeten de slaapstand te activeren en na waterdicht test de functies niet meer werkte.

1 like

Kan je die service documentatie, of alleen dat deel over het in slaapstand zetten, delen?

1 like

Heel mooi horloge met veel functies. Ik heb jaren een tissot t touch expert gehad, telkens de batterij laten vervangen door de dealer cq door tissot, om t ook waterdicht weer te krijgen, omdat het een gevoelige bedoeling is onder die deksel. Kostte ook telkens 100 euro. Uiteindelijk maar van de hand gedaan.

1 like

Update:

Ik denk dat het vuilnisbak gaat worden…
Dame van de juwelier wilde niet geloven dat het defect op is getreden na het vervangen van de batterij. Volgens haar deden bepaalde functies het al niet en heb ik daarom de batterij laten vervangen. Mijn weerwoord dat alles naar behoren werkte en ik de batterij heb laten vervangen omdat het horloge de melding “batt” gaf ging er niet in.

Mijn horloge zou op worden gestuurd naar Tissot maar bij verder doorvragen bleek uiteindelijk dat het horloge naar een horlogemaker gaat die ook Tissot doet. Dat is toch wel wat anders. Wel duidelijk waarom het horloge geen weken weg is geweest…

Ik hoop echt dat het een kwestie is van een los kabeltje (bij wijze van spreken) en geen hele module die defect is. Alle kosten komen op mij terecht, zo ver is al duidelijk.

Update:
Horloge was gisterenavond retour van de horlogemaker. Men heeft er een sterkere batterij in gezet omdat men dacht dat het reeds geplaatste model mogelijk niet genoeg kracht had voor de sensoren en men heeft de knoppen aan de zijkant schoon gemaakt zodat deze beter contact maken. Kort gezegd, ik was niet tevreden. De batterij was goed en de knoppen aan de zijkant doen niets met het werken van de sensor of niet. De sensor zelf is nog steeds defect, een nette “Err 01” melding en daarna geen data over temperatuur, hoogte, et cetera. De kosten van 24 euro voor het schoonmaken van de knoppen en de nieuwe batterij hoefde ik niet te betalen (dat zou wat zijn…). Ik moet het horloge nu zelf laten maken en daarna contact opnemen met de juwelier om de kosten door te nemen. Eens zien of ik het horloge naar Tissot op laat sturen of mogelijk in zee ga met een site als 123WatchRepair.

De soap der Tissot T-Touch is eindelijk ten einde. Na maanden weg te zijn geweest had ik het horloge vandaag weer in handen. Gripzakje erbij met alle pakkingen, wijzers en 's wereld kleinste schroefjes. Horloge zelf krasloos en geheel werkend. Alles in een Tissot reis-etui en weer twee jaar garantie. Ik wist niet dat de bezel zo soepel hoorde te draaien…

Uiteindelijk honderd euro afgesproken te betalen. Dat was de prijs als het horloge direct naar Tissot was gestuurd. De overige kosten van het opsturen, de sensor en de BTW nam de juwelier op zich. Mogelijk had ik er meer uit kunnen halen maar honderd euro was mij dit zeker waard. Ook omdat ik vaker batterijen laat wisselen en bandjes in laat korten bij deze juwelier wilde ik deze relatie niet op het spel zetten. Wel meer dan duidelijk dat ik voortaan om de eigenaar vraag en niet om zijn vrouw. Achteraf nog even zitten praten en zijn Raymond Weil bekeken.

6 likes