Een oud model Tissot uit 1929/1930, met, als ik het goed heb opgezocht in Ranfft, een kaliber 20 uurwerk. Ik zou deze heel graag willen laten opknappen bij een horlogemaker. Er missen echter wat onderdelen, waaronder de secondewijzer en de stem. De kast is er slecht aan toe en ik vraag me af of deze origineel is. Wat is wijsheid? Het horloge wegbrengen en hopen dat de horlogemaker onderdelen hiervoor heeft of zelf eerst op zoek gaan naar reserve onderdelen? Ik ben gek op art deco modellen en dit is best een bijzondere toch? Iemand tips?
Wat een mooie plaat. @wbcoupe weet veel van vintage Tissot’s. Misschien kan hij je van advies voorzien.
Inderdaad een kaliber 20 uurwerk.
Kast lijkt me niet origineel.
Wijzerplaat is wel origineel.
Ik zou er goed over nadenken voordat je hier geld in steekt omdat je uiteindelijk een horloge zonder originele kast hebt. De plated kast is niet best meer en valt weinig eer aan te behalen denk ik.
Je kunt je geld beter in de aankoop van een exemplaar in nette staat steken is mijn mening.
Als je het toch wilt laten opknappen zou ik op zoek gaan naar een werkende donor.
Dank
Dank voor je reactie. Een andere kast zal misschien wel lukken, volgens mij hoort er zo’n licht gebogen kast omheen. Origineel hoeft van mij dan niet. Dat maakt me niet uit. Inmiddels al druk aan het zoeken op ebay Vind het gewoon jammer om zo’n oudje “verloren” te laten gaan.
Let wel, niet elk uurwerk past zo maar in elke kast…… en ook de wijzerplaat is niet zo maar geschikt voor elke kast.
Dat snap ik, ik had hem ook gezien en nog overwogen om te kopen maar toch vanaf gezien.
Ik heb een tijd terug een oude tissot gekocht en met behulp van wbcoupe weer levend gekregen…… hier het verlag : Restauratie Tissot cal. 20 tank uit 1935
Ja, mooi, dat verslag had ik al een keer gelezen. Geweldig !
@JimSoul heeft het meeste al gezegd, niet veel aan toe te voegen.
Dat denk ik eigenlijk niet, de wijzerplaat is namelijk vlak (als ik het goed zie). Bij de gebogen kasten is vaak ook de wijzerplaat gebogen. Denk dat er meer een kast als deze omheen hoort:
(Deze staat overigens te koop op ebay, maar wel voor een stevige prijs:
https://www.ebay.nl/itm/185482215859
Meteen nog even een vraagje. Wat is de diameter van de stem knop? Ik heb er enkele te koop zien staan van Tissot, maar geen idee welke maat ik moet hebben. Zou je dat een keer voor mij kunnen opmeten?
Oei, flinke prijs inderdaad maar vragen betekent niet altijd krijgen
Er hoort geen kroon met een Tissot logo op, in die tijd gebruikte Tissot nog geen gesigneerde kronen. Gewoon een universele kroon in een mooie maat zoeken, en zo plat mogelijk.
Heb even geen mooie foto bij de hand, maar dit hoort er origineel op:
Nee dat klopt; deze staat ook al een poos te koop.
Dankjewel voor de informatie! Zo fijn dit forum, ik kon er nergens iets over vinden.
Ik vond net deze, donoruurwerk + kast. Zou dat wat zijn?
https://www.ebay.nl/itm/165963151550?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=1346-175129-2357-0&ssspo=DAliGigbTba&sssrc=2349624&ssuid=w6rULKF6SeS&var=&widget_ver=artemis&media=COPY
Volgens het serial nummer uit 1937…
Lijkt mij niet heel verkeerd inderdaad. De lengte van de wijzerplaat lijkt ongeveer gelijk, breedte van de wijzerplaat die je al hebt is een fractie groter, maar niet breder dan het uurwerk dus zou denk ik wel moeten passen.
Dank dat je even meekijkt. Heel fijn! Ga eens proberen contact met die meneer van ebay op te nemen.
Succes, laat maar weten als je nog dingen weten wilt
Dankjewel
Zojuist het donoruurwerkje aangeschaft op Ebay. Levering ergens begin april, nog even afwachten dus