Tissot vintage

Ik ken deze uurwerken zo langzamerhand wel als m’n broekzak, maar ik neem voorlopig echt geen werk meer aan :grimacing: :blush:

1 like

Das jammer…… ook niet deze? :kissing_smiling_eyes:
Begrijpelijk hoor; weet je iemand anders??
Woon in de buurt van Amsterdam…

1 like

Ik zou je tel nr even weghalen en een pb sturen…

Edit, meer dan een uur geleden dus kan je zelf niet meer doen. Wellicht een vd mods @Jur @Jurgen

Pb?

Even op hun icoontje drukken en dan op bericht, dan krijgen ze een persoonlijk bericht, zonder dat je je pers. gegevens hier met iedereen deelt.

1 like

Hier is een lijst met op het forum bekende horlogemakers, staan er vast ook wel een aantal in de buurt van Amsterdam :sunglasses:

Dag Arie, kan jij zo’n onderdeksel voor mij maken?

1 like

Dank!

1 like

Een bekend spreekwoord zegt: op ieder horloge past een dekseltje.
(of zo iets)

1 like

Dat gaan we regelen… :slight_smile:
Morgen even in de werkplaatskijken of ik nog een snippertje RVS heb, anders Titanium…

3 likes

Dank, dank!!

Met een tiende ga je’t niet redden… 't komt eerder in de buurt van 0.02 mm, en dan mag de rand van het deksel niet te dik zijn…
maar… daar heb ik wel weer de meetgereedschappen voor…

met zo’n unit gaat het wel lukken… :slight_smile:

4 likes

Net even kritisch naar de foto’s gekeken… volgens mij is dit een “Voorlader”, en je mist één casingscrew…

1 like

Bij dergelijke Tissot’s gaat inderdaad vrijwel altijd het uurwerk er aan de voorkant uit, de wijzerplaat is namelijk groter dan het uurwerk.

Ja, precies, en die Casingscrews aan de achterkant houden dan het uurwerk op zijn plek (meestal zit er een randje aan het uurwerk dat aan de voorkant in de kast valt)

de Movado 476 waar ik een Titanium kast voor gemaakt heb, zit ook zo in elkaar… dat was mijn eerste “voorlader”

Als dit horloge een plexiglaasje heeft, dan “til” je die er zo uit met een glasafnemer, anders (en dat zal hier wel niet het geval zijn, moet je de kroon eruit trekken, en dan met een pompje 't glas eraf blazen…
Waarom zeg ik “dat zal hier niet het geval zijn”?.. omdat er een schroefje in het uurwerk zit waarmee de stift op zijn plaats gehouden wordt, en daar kun je makkelijk bij vanuit de achterkant, die dus afneembaar is…

Allemaal een stuk makkelijker dan een Altiplano, daar is de achterkant meteen de achterkant van het uurwerk, dat horloge heeft niet eens een achterdeksel, en daarom zijn ze zo dun … :smiley:

Os dat weer een nieuwe uitdaging die casingscrew?

Is

Niet voor Jan…

Die heeft ook dit gemaakt:

Verweesd ca. 1939 Movado 476 SC (seconde centrale) uurwerk, voorzien van 37 mm diameter grade 5 titanium kast met schroefbodem,saffierglas voor en achter, geblauwde schroeven en nog wat leuke modificaties.

4 likes

Deze kasten hebben vrijwel altijd een losse bezel die je er met een kastmes af kunt wippen. Je hoeft dus niet met een glasklem aan de gang :wink:

Net als de Movado dus…Daar zit de bezel met het glas, met een glaspakking in de kast (er zitten dus 3 glaspakkingen in, en 4 O-ringen, één in de kroon, één onder het achterdeksel, en 1 rond elke poussoir.
(dat waren nog eens lollige onderdelen om te draaien… ø2.00 mm, met een kuiltje in de voorkant, geleid in een bronzen busje in de kast ingeperst…)